العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 24-06-2012, 08:28 PM
AhmedTheGhost AhmedTheGhost غير متواجد حالياً

AhmedTheGhost is on a distinguished road
للاهمية نزلت في بلاعة باللوجان

سلام عيكم يا اعضاء مصر موتورز المحترمين , بصراحة دي اول مرة ليا اكتب موضوع هنا في المنتدى مع اني متابعة عاى طول و من فترة طويلة
المهم انا النهاردة نزلت في بلاعة باللوجان و مكنتش شايفها خااالص , نزلت فيها بالعجلة الشمال من قدام , و لما رفعتها انا و كام واحد من البلاعة العجلة كانت كانها داخلت لي ورا كده ناحيت كرسي السواق فا لما تيجي تتحرك بتحك في البودي بتاع العربية و مشيتها بالعافية و بالراحة خالص لحد ما ركنتها في حتة كويسة , و اتصلت بالتوكيل قالي معندناش خدمة خارجي حملها على ونش و هاتها و كان فاضلهم 10 دقايق و يقفلو علشان اعلان النتيجة بتاعت الانتخابات لازم كانوا يقفلوا الساعة واحدة و انا المسافة بيني و اقرب مركز صيانو حوالي 7 كم , فا مش عارف بقى اعمل ايه . اشوف بتاع عفشة كويس ولا اوديها التوكيل و لا ايه ؟ و هوا كده ايه اللي باظ فيها و ممكن يتكلف كام لو في التوكيل ؟؟؟ ياريت حد يرد عليا علشان بجد محتار جداو خايف من اني اوديها لبتاع عفشة ؟
قديم 24-06-2012, 09:10 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نزلت في بلاعة باللوجان

الاعطال ممكن تكون مقص وسوست وعفشة وممكن يكون الجنط اتعوج او حصله حاجة
اما حكاية التوكيل فهو نصااااااااب كبييييير يعني ايه ميقدرش يشوفلك المشكلة وانك لازم تجيبها بونش
فاعتقد انك تشوف واحد عفشجي كويس يضبطلك العربية ويركبلك سوست ومساعدين ومقصات جديدة وتكون اصلية لكن لو تقدر تجيب ونش يوديلك العربية التوكيل فاعتقد حكاية الونش دي اولى
لكن لو معرفتش تتصرف في ونش اتوكل على الله وخليه يضبطلك العربية
ومحدش يقولي ضمان ملعون ابو الضمان اللي يخليك تتعب وتشيل العربية بونش وتوديها التوكيل
لكن اكرر لو تعرف حد يقدر يتصرفلك في ونش خليه يوديهالك التوكيل بس اعمل حسابك على 2000 جنيه علشان التوكيل غالي
وتقبل تحياتي
قديم 24-06-2012, 09:23 PM
AhmedTheGhost AhmedTheGhost غير متواجد حالياً

AhmedTheGhost is on a distinguished road

شكرا على رد حضرتك بس الجنط كويس لئني لما بتلف الكوتش يمين او شمال العربية بتمشي كويس بس مش كتير المبلغ ده على مقص ؟؟
قديم 24-06-2012, 09:28 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
ندعو الله انها تكون بسيطه وتكون في العفشه فقط
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 24-06-2012, 10:56 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

هو مبدئيا مؤكد عندك مقص, ده شبه مؤكد.
ممكن توديها لعفشجى لا بأس فى ذلك, طالما ان الموضوع بعيد عن المحرك و الكمبيوتر و نظام الحقن, دول بس اللى محتاجين توكيل,
الباقى كله أى حد ممكن يعمله.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى