العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 05-02-2011, 10:47 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute
افتراضي تعالوا نحسبها ....مين السبب فى وقف الحال ده

الاخوه الأعزاء
تعالوا نحسبها معا فى وقف الحال اللى إحنا فيه ده وبعد مرور 10 إيام على إللى حصل وكل واحد يقول رأيه و وجهه نظره .
أنا من وجهه نظرى إن السبب هم رجال الأمن وزبانيه النظام ...طب إذاى
زبانيه النظام إستغلوا الفتره السابقه رجال الأمن (طبعا مش كلهم ) والبلطجيه لصالحهم وأصبحوا جزء منهم وكونوا إمبراطوريه لنهب هذا البلد والتحكم فى مقدراته .
وطول ماهما مش حاسين بالأمان هيخلوا الشعب كله ميحسش بالأمان وفى حاله فوضى
طب ليه مش الرئيس ....لأن الرئيس الأن لا حول له ولا قوه
طب ليه مش شباب الثوره والناس اللى قاعه فى التحرير ؟؟
لأن شباب الثوره مكانهم معروف وهو ميدان التحرير وقاعدين خايفين هما كمان من بلطجيه النظام وخايفين يروحوا بيوتهم ليتقبض عليهم ولو حد عنده محل فى ميدان التحرير مش هيخاف منهم ويفتحه إنما هيخاف من البلطجيه .
طب منخلى المتظاهرين يتظاهروا كل يوم فى ميدان التحرير ذى ما هما عايزين والأمن يرجع ينتشر فى كل حته ونرجع شغلنا وخليهم هما فى التحرير مالناش دعوه بيهم .
فى أعتقادى إن السبب فى وقف الحال هو زبانيه النظام ومن أعطى أوامر ل ألأمن بعدم النزول للشارع لحمايه المواطنين فى الوقت الحالى عشان الناس تحس إن المتظاهرين هما السبب
ياريت كل واحد يبدى رأيه ...........وشكرا لكم

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 05-02-2011, 10:55 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعالوا نحسبها ....مين السبب فى وقف الحال ده

معاك وموافقك في الراي يا دكتور ... هو انتوا بتعملوا مظاهرات واعتصامات طيب خدوا عندكم
مفيش امن ومفيش اي سلع تنقل وتاخر المرتبات والمعاشات
للاسف النظام عرف نقطه ضعفنا وهي رغيف العيش وبيضغط علينا بيها
وربنا يسترويفك الازمه بقي لان حال الناس واقف وبتخسر

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 05-02-2011, 10:59 PM
الصورة الرمزية snoop
snoop snoop غير متواجد حالياً
من انا؟: انا هو انا ؟؟

snoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of light

فى أعتقادى إن السبب فى وقف الحال هو زبانيه النظام ومن أعطى أوامر ل ألأمن بعدم النزول للشارع لحمايه المواطنين فى الوقت الحالى عشان الناس تحس إن المتظاهرين هما السبب ..
......................... .....
او مش عايزين الناس كلها تعرف ايه ايلى بيحصل بدقة فى الميدان علشان الاعلام ميشتغلش اكتر والدنيا تولع او العدد ميزدش اكتر من كده ...
السوال هل بعض اسبوع من القصة دى متخلص حنلاقى نتايج نشوفها فى حياتنا اليومية ولا مجرد ميخلص المظاهرات والاعتصام خلاص الحكومة تنام تانى وعلى اساس ان الناس هديت ومش حتقدر تعمل مظاهرات اكتر من كده علشان وقف الحال ايلى حصل فى البلد كلها ؟
انا اعتقد ان حنشوف نتايج ايجابية بس على مدة طويلة مش فى يوم وليلة

انا لا أملكُ
جمالَ يُوسفَ
ولا قوةِ مُوسي
ولا كنوزِ قارون،،
لكني أملكُ في قرارة نفسي مالا يملكه الآخرون

قديم 05-02-2011, 11:04 PM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute

الظلم و القهر و السرقة و ضياع الحقوق لمدة ٣٠ سنة هما السبب

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 05-02-2011, 11:20 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

وقف الحال دة سببو الفساد المتفشى فى البلد

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت