العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 11-10-2010, 02:11 PM
thejoker thejoker غير متواجد حالياً

thejoker will become famous soon enough
افتراضي رعشة فى العربية اثناء الفرامل

ياجماعة انا عندى مشكلة بقلها فترة وهى انى لما ادوس فرامل والعربية هتقف خالص بلاقى فى رعشة فى العربية مع انى لسة مالى التيل ومغيرلها طنبورة علما بان عربيتى شيروكى 1992 ياترى المشكلة فى اية
قديم 11-10-2010, 02:21 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رعشة فى العربية اثناء الفرامل

ملئ التيل حل فاشل وغالبا المشكله منه ..

روح لميكانيكى كويس وخليه يكشف على الطنابير كلها وغير التيل بواحد اصلى ..

وباذن الله هتتحل ... وابقى طمئنا يا باشا ...

تحياتى ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 11-10-2010, 08:13 PM
thejoker thejoker غير متواجد حالياً

thejoker will become famous soon enough

انا متشكر اوى ياباشا على اهتمام حضرتك

بس انا كان عندى سؤالين اية الفرق بين التيل الاصلى ولما املى التيل مهو فى الاخر الاتنين تيل فرامل

السؤال التانى هو ممكن الترصيص وضبط الزوايا يكون لية دخل خاصة ان انا لما غيرت الكاوتشات معملتش ترصيص ولا ضبط زوايا
وبكرر شكرى ياباشا
قديم 15-10-2010, 11:41 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thejoker مشاهدة المشاركة

انا متشكر اوى ياباشا على اهتمام حضرتك

بس انا كان عندى سؤالين اية الفرق بين التيل الاصلى ولما املى التيل مهو فى الاخر الاتنين تيل فرامل

السؤال التانى هو ممكن الترصيص وضبط الزوايا يكون لية دخل خاصة ان انا لما غيرت الكاوتشات معملتش ترصيص ولا ضبط زوايا
وبكرر شكرى ياباشا
الاصلى اصلى ام اللى بيتملى هو اما صينى او تركى ثانيا اما بتملى التيل مش بتستفاد من تخانة التيل بالكامل لانة بيتعمل ببرشام مش لصق زى الاصلى نصيحة ملى التيل بياثر على الطنابير تاثير سلبى لانة معامل احتكاكه اكتر من الاصلى عشان حضرتك تحس ان الفرامل بقت على الشعرة
اما الترصيص وظبط الزوايا ملهاش علاقة بالمشكلة الترصيص بيمنع اهتزاز الطارة فى ايدك وانت ماشي بسرعة قد تختلف من ستين وانت طالع اما ظبط الزوايا لو مش معمول بتلاقى العربية بتحدف يمين او شمال طالما انك غيرت كاوتش كان مفروض تظبط زوايا والافضل جهاز الموتسكل وليس الثابت......... باعتقادى ان مشكلتك هتروح مع مرور الايام لما التيل الجديد يطبع على الطنبورة مش انت اللى مليتة تستاهل بقى