العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 22-05-2010, 08:12 AM
bedos bedos غير متواجد حالياً

bedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura about
افتراضي طقم الصوت والجي ام عليه مخالفه وسحب رخص !!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حاجة غريبه انا بتعرضلها كل ما بروح بور سعيد وعاوز حد يساعدني فيها كل ما اروح بور سعيد

يوقفني سعادة البيه الأمين امين مرور بورسعيد وهو مش لابس ميري كمان ويقولي معاك جي ام او صب وانا داخل وانا خارج

حاجة تخنق بقيت ادخل اقوله انا عارف مش معايا جي ام ولا صب بجد اكتر من 13 - 14 مرا اتسأل في خلال شهر او شهرين وانا طالع وانا داخل

وقفت وسألته هو في ايه يعني كل مرا تسألوني على الجي ام

قالي لو معاك جي ام هنسحب رخص العربيه ورخصتك وهنحولك على النيابه او هنصادرهم ..

حاجة غريبه دا انا اتصرف معاه إزاي في حال اني ركب فعلاً جي ام او صب هل فعلاً دا من حقه ..

وشكراً
قديم 22-05-2010, 08:27 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طقم الصوت والجي ام عليه مخالفه وسحب رخص !!

ايه ده انا اول مره اسمع عن الموضوع ده اكيد دى اشتغاله
ولو الموضوع ده صحيح يبقى عليه العوض على البلد دى اللى هماله تلطش فينا شمال ويمين دى الحكومه ناقص تمد ايديها فى جيوبنا واللى معاه اكتر من 100 جنيه وهو سايق يتصادروا
مافيش قوانين واضحه وليها سبب
قديم 22-05-2010, 10:32 AM
corsair
Guest

مفيش مخالفة علي الجي ام والصاب المخالفة بتكون علي الصوت العالي الخارج من العربية وده بيسموه مخالفة ازاعاج فنصيحة وانتا داخل علي اي كمين اطفي الصب والجي ام وريح دماغك من العالم الزباله ديه
قديم 24-05-2010, 09:51 AM
bedos bedos غير متواجد حالياً

bedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura about

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولاً انا عمري مادخلت على كمين معلي الصوت ولا كربتهم حتى بس انا مركب اربع سماعات و سي دي سوني بيبقى منور فابيشوفهم فا بيقول اكيد معاه صب او جي ام وبدون ما اشغل حاجة بيقولي افتح الشطنه اشوفهم ...

مش اول مرا تحصل حضلت والله فوق الـ 10 مرات وانا طالع وانا داخل

لدرجة ان واحد صحبي مركب جي ام وصب معدتش بيروح بعربيته هناك نهائي

فا انا كنت عاوز اعرف القانون بيقول ايه علشان اعرف اتصرف معاهم علشان لو مركبهم ومش مشغلهم اصلاً ليه حق يتكلم ولا لأ ليه حق يقولي افتح الشنطه ولا لأ ليح حق يقولي فك حاجة ولا لأ بس لا اكتر ولا اقل فيه ملاحظة شوفتها لما الزابط بيكون قاعد محدش بيتكلم في حاجة زي دي ...

شكراً لتواصلكم
قديم 24-05-2010, 11:52 AM
ابراهيم أبوسيف ابراهيم أبوسيف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مصمم جرافيك
هواياتي: الرسم

ابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to allابراهيم أبوسيف is a name known to all

أولا مفيش أي قانون في المرور بيمنع أنك تحط أي نظام صوت في عربيتك أيا كان

ثانيا مش من حق أي حد يفتش عربيتك في كمين غير باذن نيابة

يعني من الآخر قوله أولا انت مين واعرف رقم بطاقته ده حقك ورقم كانيه الشرطة بتاعه كمان .. ولو رفض ارفض أنك تتحرك غير لما تعمله محضر بالرفض .. بعدين تقوله أنا مش هافتح الشنطة غير بإذن نيابة برده لو رفض اثبت الحالة ولو عمل بلطجي تروح بسرعة وقتي وتعمل محضرر في أقرب قسم شرطة
وبرده بسرعة تتصل على برامج القنوات والصحف وتبلغهم بكل اللي حصل بالتفصيل ولو معاك اسم الامين يبقى حلو قوي
بعدين ممكن تتصل بأي جمعية حقوق انسان مركز هشام مبارك مثلا وتبلغهم بكل التفاصيل

بكده انت هاتكون ولعت الدنيا وأنا عارف أنها حاجة هايفة ماتستهلش بس ده الطريق الوحيد أننا نربي أمناء الشرطو وبعض الضباط ونعلمهم حدودهم

في الاخر لو مش فاضي ريحه وامشي وسيبك من كل الكلام اللي فوق ده