العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 04-01-2012, 12:31 PM
conan415 conan415 غير متواجد حالياً

conan415 is on a distinguished road
افتراضي رد: مساعده في اختيار عربية

اولا شكرا جزيلا ليكم يا جماعة علي الافادة
و فعلا الناس كلها نصحتني بواحده من 4 عربيات
1- فيرنا
2- لانوس
3- لوجان
4 - بروتون ساجا
و بيني و بينكم انا ميال لليروتون
انتوا ايه رايكم
قديم 04-01-2012, 04:32 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

الفيرنا .. بما انك عاوز عربية عمليه وقطع غيارها رخيصة وتحولها غاز وكده ..

ولو ان اللوجان احسن منها بمراحل بس عربية بنت ناس يعنى صيانتها هتبقى مكلفه شويه ولكن هتحس بقيمتها اول ما تجربها .. عربية عاليه - امنه - اوبشنز - شيك - مريحه جدا وثابته جدا - تقفيل ممتاز - صالون اوسع بكتير وشنطه واسعة جدا ..

بالتوفيق باذن الله ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 04-01-2012, 04:55 PM
الصورة الرمزية ahmed_elmagree
ahmed_elmagree ahmed_elmagree غير متواجد حالياً
من انا؟: facebooky
التخصص العملى: taleb in: Technical school of advanced technology maintenance next to ahly club in nasr city
هواياتي: mgnon 3rbyat

ahmed_elmagree is a jewel in the roughahmed_elmagree is a jewel in the roughahmed_elmagree is a jewel in the roughahmed_elmagree is a jewel in the rough

البروتووووووووووووون

CARS IS MY DRUGS
قديم 05-01-2012, 01:26 PM
conan415 conan415 غير متواجد حالياً

conan415 is on a distinguished road

شكرا ليكم يا جماعه بس بيني و بينكم انا حيرتي زادت اوي
لان فيه ناس نصحتني اغير وجهة نظري و اشتري اتوماتيك بدل المانوال ( و خاصة اني مش سواق جامد ) و من هذا المنطلق بلاش اللوجان
بس يا جماعه زي ما انا اتكلمت و قولت انا هسافر اسبوعيا ما يقارب 1500 كلم ( و بالتحديد طريق مصر الاسماعيلية الصحراوي )
و في كافة الاحوال انا مقدرش ادفع في العربية اكتر من 73 الف جنية باي حال من الاحوال
و بصراحه كل عربية شداني فيها حاجه و مش قادر اقرر
اولا الفيرنا عربية محترمة جدا و مصر كلها نصحتني بيها ( ولكن كما سمعت ان موتورها قوي جدا و ده بيسبب عدم ثبات للعربية فوق سرعة 120 كلم و انتوا عارفين الامر ما يسلمش ده سفر و ممكن الواحد يشد شوية و خاصة اني زي ما قولتلكم انا سواق علي ادي بس الظروف حكمت بموضوع السفر ده ) و في نفس الوقت بفكر برضه بما اني بسافرفأكيد هحتاج صيانة وقطع غيار كتير و ده مخليني افكر فيها
ثانيا اللانوس برضه ناس كتير نصحوني بيها بما انها معروفه و صيانتها سهله و كده ( بيني و بينكم شكلها مش عاطفي خالص بس مش مهم عادي يعني )
ثالثا البروتون ساجا مشدود ليها علشان شكلها و سعرها بصراحه ( بس موضوع قطع الغيارو الصيانه ده مقلقني اوي و وصل الي حد علمي ( معلومه جاري التاكد منها ) ان فيه مركز قطع غيار في بلدي بيستورد قطع غيار البروتون ( المعلومه مصدرها الموضوع ده http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=54264) )
عارف اني طولت عليكم
ارجو الافادة وشكرا