العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 06-10-2012, 05:04 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي سؤال بخصوص ال gps بالسياره

السلام عليكم
انا مسافر بري من السعوديه لمصر بالعربيه ان شاء الله
بس كنت عايز اسال ازاي استخدم جهاز gps
وعايز اعرف هو ازاي بيشتغل اصلا
مجانا ولا احط فيه مثلا شريحة تليفون ولا بيشتغل ازاي الجهاز
انا اسف لجهلي
بس معنديش فكره اطلاقا عن الموضوع ده

كمان انا بشوف عربيات جديده فيها شاشه في النص للملاحه
ازاي برده بيستخدمها هل مجانا ولا ازاي
شكرا
قديم 06-10-2012, 06:08 PM

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال بخصوص ال gps بالسياره

قديم 06-10-2012, 06:43 PM
الصورة الرمزية Oussama
Oussama Oussama غير متواجد حالياً

Oussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really niceOussama is just really nice

GPS اصلا مجانى فى اى حتة فى الدنيا ... بس مشكلة الشرق الاوسط الخرائط

الخرائط فى مصر مش صحيحة ديمااااا

بس حاول اول ما تنزل الميناء فى مصر حاول تمشى على طرق رئيسية و بلاش الطرق الفرعية علشان اغلبها بيكون اتجاهتها غلط
قديم 06-10-2012, 07:37 PM

يعني انا بشتري الجهاز وانزل عليه الخرايط
وهو بيشبك علي القمر الصناعي من نفسه من غير رسوم ولا اي شئ
اكيد فيه تكلفه للخدمه
ولا ايه؟؟؟
قديم 06-10-2012, 08:27 PM
الصورة الرمزية Explorer
Explorer Explorer غير متواجد حالياً

Explorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond reputeExplorer has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

يعني انا بشتري الجهاز وانزل عليه الخرايط
وهو بيشبك علي القمر الصناعي من نفسه من غير رسوم ولا اي شئ
اكيد فيه تكلفه للخدمه
ولا ايه؟؟؟
لا مفيش أي تكلفة

فيه أجهزة بتدفع لها اشتراك لانها بتنبهك بحالة المرور والطرق الزحمة والطرق البديلة ولازم تكون متوصلة بالانترنت

لكن لو عاوز الجهاز بقولك شمال يمين وخلاص ويوصلك بالسلامة هيكون ببلاش

أهم حاجة وانت بتشتري الجهاز تشوف تفاصيل الخرايط اللي عليه مغطية الطريق اللي انت محتاجة كويس ولا لأ (لأن الخرايط بتختلف من شركة للتانية). وتحمل عليه خرايط كل البلاد اللي هتعدي عليها في الطريق

أنا معايا Garmin وشغال كويس. بس مش عارف ايه ظروف الخرايط في مصر