العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 19-09-2012, 01:09 PM
alaatitoo alaatitoo غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله على كل شيئ
التخصص العملى: محاسب تكاليف
هواياتي: الرسم

alaatitoo has a spectacular aura aboutalaatitoo has a spectacular aura about
مميز الاكتفاء الذاتى - وسلملى عالحكومة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل يوم اصحى اروح شغلى الصبح انزل الشارع اشمئز من المنظر زبالة ومجارى وحنفيات متسابة وكلاب وقطط وشممامين وحشاشين الخ الخ وغير كده واهم حاجة ست راحه شغلها الصبح قام جه من وراها اتنين شباب راكبين موتوسيكل وهوب خطفوا الشنطة وغيرها وغيرها وده عيوب كل منطقة مع ان والله الست اتسرقت قدام النقطة فى منطقة الحرفيين - السلام وكل يوم على هذا الحال ............. المهم ياعم انت رغاي كده ليه متخلص وخش فى الموضوع

عنيا حاضر الموضوع بدا بفكرة جوا دماغى بسبب اللى بشوفه كل يوم فى منطقتنا المهم الموضوع ده هو اكتفاء ذاتى لكل منطقة يعني انا هاخد اهم مشكلتين النظافة والامن فكرت ساعتها على طول فى المسجد والكنيسة يعني عندنا مسجد وعندنا كنيسة فى المنطقة فقولت ليه مكلمش الناس الكبار هنا وهنا الشيوخ يعنى والقسيسين ونعمل زي مؤتمر صغير فى المنطقة يوم جمعة مثلا ونقترح فيه انشاء جمعية خاصة بالمنطقة الجمعية ده وظيفتها انها تنظف المنطقة وتامن المنطقة ومنها نقدر نساعد شباب انهم يشتغلوا فيها ازاى انا هقولكم دلوقتى
لو كل شقة وكل محل فى المنطقة يدفع 2 جنيه اشتراك شهرى بكده هنلاقى مرتب
المرتب ده هنعمل بيه ايه هنديه للشباب اللى هيتعينوا للنظافة وهنا بقى النظافة هتكون بزى رسمى وعدد وادوات حضارية عشان الشكل العام بتاع الشاب يكون كويس وميحسش انه اقل مننا وثانى حاجة وهى نعين شباب برده لحماية المنطقة وخصوصا دوريات بليل عشان السرقات وبزى رسمى وهنا نقدر نقول اننا بنساعد الشرطة برده وبنحمى منطقتنا وبنشغل شباب

طب هتقولى ان ممكن يفضل فلوس من اللى بنجمعها اقولك اننا نقدر نعمل بيهم تشجير للمنطقة وثانيا مساعدات للفقراء وثالثا تصليحات الاعطال فى المنطقة والخ الخ

بكده ياشباب نقضي على كذا مشكلة واهمهم

النظافة
والامن
البطالة
الفقر بمعنى ( مساعدة المحتاجين )

وغيرهم كتيييييييييييييييير

غير كده نقدر كمان نعمل حفلات ومعارض خيرية جوا المنطقة

تخيلوا معايا يا شباب لو كل منطقة عملت كده هنحتاج ايه اكتر من كده
بالعكس هنقدر نخلى كل منطقة بتحاول تكون احسن من المنطقة اللى جنبها

ياريت يا جماعة كلنا نفكر بجدية عشان خاطر بلدنا ونسيبنا من الحكومة اللى مش عاوزة تعمل حاجة لينا - وربنا ساعتها هيدى كل واحد على قد نيته

والسلام ختام

قديم 19-09-2012, 01:36 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الاكتفاء الذاتى - وسلملى عالحكومة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alaatitoo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل يوم اصحى اروح شغلى الصبح انزل الشارع اشمئز من المنظر زبالة ومجارى وحنفيات متسابة وكلاب وقطط وشممامين وحشاشين الخ الخ وغير كده واهم حاجة ست راحه شغلها الصبح قام جه من وراها اتنين شباب راكبين موتوسيكل وهوب خطفوا الشنطة وغيرها وغيرها وده عيوب كل منطقة مع ان والله الست اتسرقت قدام النقطة فى منطقة الحرفيين - السلام وكل يوم على هذا الحال ............. المهم ياعم انت رغاي كده ليه متخلص وخش فى الموضوع

عنيا حاضر الموضوع بدا بفكرة جوا دماغى بسبب اللى بشوفه كل يوم فى منطقتنا المهم الموضوع ده هو اكتفاء ذاتى لكل منطقة يعني انا هاخد اهم مشكلتين النظافة والامن فكرت ساعتها على طول فى المسجد والكنيسة يعني عندنا مسجد وعندنا كنيسة فى المنطقة فقولت ليه مكلمش الناس الكبار هنا وهنا الشيوخ يعنى والقسيسين ونعمل زي مؤتمر صغير فى المنطقة يوم جمعة مثلا ونقترح فيه انشاء جمعية خاصة بالمنطقة الجمعية ده وظيفتها انها تنظف المنطقة وتامن المنطقة ومنها نقدر نساعد شباب انهم يشتغلوا فيها ازاى انا هقولكم دلوقتى
لو كل شقة وكل محل فى المنطقة يدفع 2 جنيه اشتراك شهرى بكده هنلاقى مرتب
المرتب ده هنعمل بيه ايه هنديه للشباب اللى هيتعينوا للنظافة وهنا بقى النظافة هتكون بزى رسمى وعدد وادوات حضارية عشان الشكل العام بتاع الشاب يكون كويس وميحسش انه اقل مننا وثانى حاجة وهى نعين شباب برده لحماية المنطقة وخصوصا دوريات بليل عشان السرقات وبزى رسمى وهنا نقدر نقول اننا بنساعد الشرطة برده وبنحمى منطقتنا وبنشغل شباب

طب هتقولى ان ممكن يفضل فلوس من اللى بنجمعها اقولك اننا نقدر نعمل بيهم تشجير للمنطقة وثانيا مساعدات للفقراء وثالثا تصليحات الاعطال فى المنطقة والخ الخ

بكده ياشباب نقضي على كذا مشكلة واهمهم

النظافة
والامن
البطالة
الفقر بمعنى ( مساعدة المحتاجين )

وغيرهم كتيييييييييييييييير

غير كده نقدر كمان نعمل حفلات ومعارض خيرية جوا المنطقة

تخيلوا معايا يا شباب لو كل منطقة عملت كده هنحتاج ايه اكتر من كده
بالعكس هنقدر نخلى كل منطقة بتحاول تكون احسن من المنطقة اللى جنبها

ياريت يا جماعة كلنا نفكر بجدية عشان خاطر بلدنا ونسيبنا من الحكومة اللى مش عاوزة تعمل حاجة لينا - وربنا ساعتها هيدى كل واحد على قد نيته

والسلام ختام

احييك علي هذه الفكره الممتازه
وبكده نقدر نرتقي بكل منطقه
بس ياريت يكون الناس عندها استعداد للمشاركه في العمل ده
تكون الجمعيه في كل منطقه كيان مستقل يحتوي علي اصطف يقدر ينهض بمستوي المنطقه المسئوله عنها الجمعيه

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 19-09-2012, 01:44 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

احييك علي هذه الفكره الممتازه
وبكده نقدر نرتقي بكل منطقه
بس ياريت يكون الناس عندها استعداد للمشاركه في العمل ده
تكون الجمعيه في كل منطقه كيان مستقل يحتوي علي اصطف يقدر ينهض بمستوي المنطقه المسئوله عنها الجمعيه

جزاك الله كل خير , ياريت فعلا تتطبق وياريت احنا كشباب نطبقها انا باذن الله الجمعة القادمة بعد صلاة الجمعه هجتمع مع شيوخ المنطقة واعرض عليهم الفكرة وكمان اخوانا المسحيين يعرضوا الفكرة عندهم فى الكنيسة عشان يبقي فى توافق وحدش يحس بالتفرقة
قديم 19-09-2012, 01:47 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

فكره رائعه اجو تثبيت الموضوع ليراه كل الاعضاء في المنتدي
انا عن نفسي هحاول اطبق الفكره ده عندنا في المنطقه
ونخلي الموضوع نتناقش فيه عن المشكلات اللي هتقابلنا
لاننا هتقابلنا مشاكل كتير بس اكيد لو فكرنا كلنا مع بعض بنفس الطريقة ده المشاكل هتتحل

قديم 19-09-2012, 02:07 PM

جزاك الله خير يا استاذ حبيب