العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 13-09-2012, 03:40 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي تجربتى مع غطا الردياتير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

المشكلة كانت كاللأتى :

قربة المياة كل ما اظبط مستوى المياة فيها على max واجى اكشف على المياة بعد يوم مثلا الاقى القربة مليانة على اخرها والردياتير فاضى بنفس نسبة المياة اللى اتملت فى القربة فوق علامة ال max
وقبل ما ادور العربية بلاقى الخرطوم الكبير اللى طالع من الردياتير على الموتور مشفوط لجوة

وعملت موضوع سئلت فية عن المشكلة دى
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=93528
وعرفت ان العيب دة بنسبة كبيرة سببة غطا الردياتير
مع انى كنت شارى غطا جديد وشكلة سليم تماما مافيهوش اى مشاكل
واللى اقنعنى انى اغير الغطا اللى لسة شارية هى المشاركة دى للاستاذ الفاضل borio 1704

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta
انا كنت اقصد الخرطوم الكبير اللى خارج من الردياتير وراكب فى كوعة المياة فى الموتور
هو دة اللى بيبقى مشفوط وناشف
حضرتك تقصد دة ولا تقصد الخرطوم الرفيع اللى من الردياتير للقربة ؟!

أنا كنت أقصد الخرطوم الرفيع

إنما إذا كان قصدك على الخرطوم الكبير... فواضح إن المشكلة في غطاء الرادياتير... لإنه بيسمح إن المية تطلع بس مش بيخليها ترجع.

حلك بسيط
اتأكد إن الغطاء الصغير اللي في غطاء الرادياتير من تحت حر الحركة... مش لازق فيه... عشان هو ده اللي بيخلي المية ترجع تاني.

هتلاقيه في الصورة دي إسمه (Vacuum Relief Valve)

ولو عايز تريح دماغك... اشتري غطاء جديد... بس اتأكد إن الضغط اللي مكتوب عليه زي اللي مكتوب على الغطاء الأصلي (تقريبا 0.9 بار)

وفعلا شيكت على الغطا عندى لقيت غطا ال vacuum relief دة لازق ومش حر فى حركتة

فروحت اشترى غطا جديد مالقيتش ولا نوع نضيف كولو صينى وب 10 جنية وشكلة زبالة
المهم لاقيت واحد ب 25 جنية والراجل بيقول علية كورى ومكتوب علية هيونداى اكسيل وشكلة انضف شوية من الصينى
المهم قبل ما اشترية اتأكدت ان غطا ال vacuum relief حر الحركة بيطلع وينزل
وركبتة والحمد لله المشكلة اختفت تماما ومنسوب المياة بقى مظبوط فى القربة والردياتير

فقولت انقل التجربة دى يمكن حد بتواجهة نفس المشكلة ويستفيد منها
وكنت عايز اوجة شكر خاص للاساتذة

borio 1704
, محمد صلاح القاضى , cars admire , aimooo
قديم 13-09-2012, 04:08 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع غطا الردياتير

شكراً على نقلك للتجربة وفعلاً الغطاء البسيط ده ممكن يعمل اعراض سخونة للمحرك كان وش السلندر ضارب ولو محدش خد باله منه ممكن فعلاً يضرب وش سلندر الموتور

مبروك الغطاء

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-09-2012, 04:15 AM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

: Wkiss5::W kiss5::Wk iss5::Wki ss5::Wkis s5:
الحمدلله على حل مشكلتك
اللهم يسر علينا حل مشاكل سيارتنا وطرقنا وحياتنا

قديم 13-09-2012, 06:18 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

شكراً على نقلك للتجربة وفعلاً الغطاء البسيط ده ممكن يعمل اعراض سخونة للمحرك كان وش السلندر ضارب ولو محدش خد باله منه ممكن فعلاً يضرب وش سلندر الموتور

مبروك الغطاء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

: Wkiss5::W kiss5::Wk iss5::Wki ss5::Wkis s5:
الحمدلله على حل مشكلتك
اللهم يسر علينا حل مشاكل سيارتنا وطرقنا وحياتنا
قديم 13-09-2012, 08:04 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

يا باشا انت مكبر المسائل كده ليه؟؟ أنا ما عملتش حاجة تستاهل "التشهير" ده كله

صباحك فل

...