العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 15-08-2012, 01:14 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute
افتراضي ما هو تقييم لادا بين السيارات من وجهة نظرك......

السلام عليكم
أنا طبعاً زيكم, من المكافحين مع سيارة الشعب المدرعه - لادا - و رغم إنى سألت نفسى السؤال ده مليووووون مره قبل الشراء, و لازلت بسأله, برضه مش لاقى إجابه, قلت أشوف رأيكم فيه إيه؟؟؟؟؟

طبعاً كلنا بنعانى من بهدلة المواصلات و بالتالى لابد من قرار شراء سيارة خاصه إللى معاه أسرة, و مع الإمكانيات الماديه المستورة و الحمد لله مش هتلاقى غير عربيه زى اللادا (أو إخواتها 128 - 132- .....). بس مشاكل اللادا تقريباً لا تنتهى, يعنى يمكن من أكتر الأقسام اللى مليانه شكاوى فى المنتدى هو قسم اللادا, و الواحد كل ما يحل مشكله يطلعله غيرها. هل كل العربيات كده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ أنا قصدى كل اللى فى نفس الفئة السعريه دى بتبهدل أصحابها كده ؟ - أنا إمبارح بسأل نفسى سؤال: هو الناس اللى عندها عربيتين و تلاته دول بيتعاملوا مع المشاكل دى إزاى؟

فى ناس بتقول - طنش و سيبك أدام ماشيه - بس إنا مبعرفش أطنش و ده معذبنى و مبهدلنى و مخلينى و كل اللى حواليا بيقولولى العربيات مش حاجه حلوه.

السؤال للمناقشه : هل كل العربيات فيها مشاكل كده ؟؟؟؟؟؟؟
قديم 15-08-2012, 02:31 PM
sebawaih sebawaih غير متواجد حالياً

sebawaih is on a distinguished road
افتراضي رد: ما هو تقييم لادا بين السيارات من وجهة نظرك......

سيارة سيئه جدا للأسف ولا أنصح بها اطلاقا
هيا للأمانه صاج ناشف وعاليه عن الارض وعفشه جيدة وواسعه
لكنها غير اعتماديه اطلالالالالالالاقاااااااا ااا
ممكن تعطل فى اى حته واى وقت
واعطالها كتييييير جدا ما بين ابلاتين لكوندنسر لبوجيهات لاسبراتير وسخونيه وعدم ثبات وثقل غير طبيعى فى الطاره و و و و كل شوية هيحصل فيها مشكلة
انا كانت معايا لمدة سنه 2105 مو95 اتصاحبت على صنايعيه الدنيا والاخرة وفى الاخر خلصت منها وشغال مواصلات لحد ما ربنا يكرم بأكسنت او لانوس ولا حتى ماروتى مش هعترض

لا انصح بها اطلاقا
ممكن ماروتى او سويفت او برايد او اى حاجه ما عدا العربيه الغبيه دى
قديم 15-08-2012, 06:42 PM
عبدة البروف عبدة البروف غير متواجد حالياً
من انا؟: من تواضع لله رافعه
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السفر

عبدة البروف has a spectacular aura aboutعبدة البروف has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sebawaih مشاهدة المشاركة

سيارة سيئه جدا للأسف ولا أنصح بها اطلاقا
هيا للأمانه صاج ناشف وعاليه عن الارض وعفشه جيدة وواسعه
لكنها غير اعتماديه اطلالالالالالالاقاااااااا ااا
ممكن تعطل فى اى حته واى وقت
واعطالها كتييييير جدا ما بين ابلاتين لكوندنسر لبوجيهات لاسبراتير وسخونيه وعدم ثبات وثقل غير طبيعى فى الطاره و و و و كل شوية هيحصل فيها مشكلة
انا كانت معايا لمدة سنه 2105 مو95 اتصاحبت على صنايعيه الدنيا والاخرة وفى الاخر خلصت منها وشغال مواصلات لحد ما ربنا يكرم بأكسنت او لانوس ولا حتى ماروتى مش هعترض

لا انصح بها اطلاقا
ممكن ماروتى او سويفت او برايد او اى حاجه ما عدا العربيه الغبيه دى
خير ياعم انت راكب عربيه ولا كارو انا معايا نفس الموديل والحمد لله والشكر لله زى الفل
قديم 15-08-2012, 11:29 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

مش معنى ان القسم مليان مشاكل ان كل المشاكل ديه هتحصل لشخص واحد ومرة واحدة
وطبيعى طبعاً ان اى عربيه بعد فترة بتحتاج لصيانات وقطع غيار
وده بيتوقف على طبيعة استخدامك وعلى عنايتك بالعربية
فممكن واحد يبقى معاه مرسيدس ومبهدلها ومش بيصينها صح فتفتح بقها وتعمل مشاكل ورا بعض لحد ما تسود عيشه صاحبها
وممكن عربيه لادا ينطبق عليها نفس الكلام وممكن العكس
فاستخدامك وصيانتك للعربيه هى العامل الاهم

غير كده فيه عربيات الاعتماديه فيها عالية طبعاً او مبتحتجش صيانات كتير واشهرهم الكرولا او اليابانى عموماً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 15-08-2012, 11:38 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

بص يا باشا .. اللادا صاج ناشف (ودا مخليها واخدة 1 من 5 في اختبار التصادم) وعالية عن الارض (مخليها غير ثابتة على السرعات العالية) وقطع غيارها ببلاش واي صنايعي يقدر يشتغلك فيها ... غير كده هيا زباللللللة شكلها معفن وعفشتها .. كله كوم وعفشتها دي كوم تاني .. متعرفش اذا كانت عفشة ناعمة ولا ناشفة ولا فيه عفشة اصلا ولا ايه ... دا غير انها ضيقة جدا من جوه لدرجة ان رجلك متعرفش تخطي عتبة العربية .. دا غير طبعا ان صوت المحرك مزعج جدا وخشن ودركسيونها حجر عايزله جرار علشان يتحرك وعزلها زفت ... يعني انا رايي انك تفكر في حاجة تانية غير الملعونة اللي اسمها لادا دي ..