العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 11-08-2012, 03:14 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي ارجو الرد لمن لدية الخبرة بخصوص تيل الفرامل والطنبورة

السلام عليكم ورحمة الله
انا معايا فيرنا كل حوالى 20 الف كيلو الفرامل تبدا ترعش مع الدوسة الخفيفة والقوية وطبعا لحد 100 كيلو تمام لكن بعد كدة لحد 120 الى 130 مثلا بترعش معايا بس مش بصورة خطيرة انما بتوصل لدرجة رعشة محسوسة جدا فى الدواسة وطبعا هتاثر على الدريكسيون المهم انا عارف المشكلة والحل بتاعها لانى عملتها قبل كدة مرة ودى التانية اهه
الحل خرط الطنابير وعارف انها لازم تتخرط عند حد محترم وببطا بس السؤال هنا بقى
انا لما خرطها الراجل قالى لازم تجيب تيل جديد جبت جديد من التوكيل لانى انا التيل بالذات بجيبة من التوكيل حوالى 380
والخرط حوالى 30 الى 40
سؤالى :انا معيش الوقتى مبلغ التيل والتيل الجديد بقالة حوالى 6000 كيلو يعنى لسة حلو وللعلم من التوكيل برضة فهل لو خرط وركبت القديم عادى ولا كدة هترجع الطنابير تتعوج وترعش تانى ولا اية ممكن حد ينصحنى
ملحوظة:انا مبغسلش بمية باردة الطنابير وهى سخنة وبتفادى المية بتاعت المجارى خالص بس هى بتعمل كدة وانا متعايش معاها مش خنقانى من العربية انما اللى واجعنى انها كل ما تتخرط اغير تيل جديد وغالى .......
شكرا لكل من سيجاوب على سؤالى ..!
قديم 11-08-2012, 03:27 AM
الصورة الرمزية LaNd_DrEaM_LoVe
LaNd_DrEaM_LoVe LaNd_DrEaM_LoVe غير متواجد حالياً

LaNd_DrEaM_LoVe will become famous soon enough
افتراضي رد: ارجو الرد لمن لدية الخبرة بخصوص تيل الفرامل والطنبورة

ممكن تجيب تيل فرامل مش اصلى
وعلى فكرة انا جربت قبل كدة الاصلى من التوكيل والعادى والاتنين طلعوا بيعيشوا نفس العمر تقريبا او بفارق بسيط بنهم
فممكن لما تعمل الطانبير تركب التيل العادى الجديد وخلاص والمشكلة هتتحل

وانا من رأى الشخصى اسأل فى التوكيل على تمن الطنابير الجديدة بكام وهيكون دة افضل ليك
قديم 11-08-2012, 02:45 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

شكرا يا باشا على الرد بس انا جربت التيل اللى برة كتير جدا حوالى 4 مرات وكل مرة بصفر لحد ما يخلص كلة وبيسخن العجل جدا جدا جرب تحط ايدك فى الجنط هتلاقية مولع طبعا انا عارف انة بيسخن جدا ناتج الاحتكاك بس انا بقولك لما كنت بركب لتقليد كنت والله لو حطيت حتة بلاستيك كانت بتسيح على الجنط رغم انى العجل مش قافش بس انا هخرط واركب القديم لانى كدة كدة شهر 3 الجاى ان شاء الله هجيب طنبورة جديدة بدل المصرى اللى نازلة مع العربية
قديم 11-08-2012, 02:52 PM
الصورة الرمزية LaNd_DrEaM_LoVe
LaNd_DrEaM_LoVe LaNd_DrEaM_LoVe غير متواجد حالياً

LaNd_DrEaM_LoVe will become famous soon enough

ربنا معاك يا باشا
وركب القديم عادى
وصح الحل الافضل زى ما قولتلك وانت قولت انك تغير الطنابير دية
قديم 11-08-2012, 05:23 PM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute

انا هقول لحضرتك حاجة هات تيل عادي ابو 90 جنية ومشي بية شوية

وعلي ام تكون عملت ليك قرشين غير التيل والطنابير من التوكيل وان شاء اللة مشكلتك هتتحل

AHMED