العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 12-06-2009, 05:37 PM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about
افتراضي ممكن سؤال لأهل الخبرة في الرينو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من فضل الله علي اني امتلك رينو كليو 2004في السعودية وطبعا انتو عارفين ان درجة الحرارة في الوقت ده بالذات تصل الي 55 او يزيد المهم ان مؤشر الحرارة عندي دايما يقف فوق النصف بشرطة والمروحة تشتغل لمدة 10 ثواني وتطفي
المهم روحت عند واحد بتاع رديتر وفكيت الكوع الداخل للماكينة ونظفنا دورة المياه اخرجنا كل الصدأ والترسبات اللي كانت بدورة المياه وكان فيه تهريب بسيط تم علاجه
دولوقتي الحرارة برضوا عاليه شويه وقال الحل اني اورح لكهربائي يوصل المروحه مباشر مع الكونتك ويفصل توصيلها اللي متوصله بيه الان
ايه رايكم وهل العميلة دي ممكن تؤثر علي السيارة او البرمجة بتاعتها وهل احد عمل كدا في رينو وما هي النتائج
ارجو الهتمام بي حيث انني الوحيد الذ ي يمتلك تلك العروسة الجميلة رينو كليو
بارك الله فيكم
تقبلوا وفر تحياتي او خالد
قديم 14-06-2009, 01:30 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن سؤال لأهل الخبرة في الرينو

اللى بيقول الكلام ده غلطان تماما
المروحه فى كل موديلات الرينو بتشتغل لوحدها وبتطفى لوحدها والعربيه ماشيه والموتور داير عادى المروحه بتشتغل وبتطفى حسب الحراره من التيرموستات مش اى حاجه تانيه
الكلام اللى حضرتك بتتكلم عليه ده مع كامل احترامى غلط تماما ويا ريت بلاش لعب فى الاستاندر بتاع العربيه من حد غير متخصص

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 14-06-2009, 11:31 AM
nodey nodey غير متواجد حالياً

nodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura aboutnodey has a spectacular aura about

طب يا بوب بس المشكلة ان المروحه لا تعمل الا عندما ترتفع حرارةالعربيه الي فوق النصف بشرطة والاخ الميكانيكي بيقولي ان المروحه مبرمجة علي كمبيوتر السيارة علي درجة حراة عالية وان صمام الماء يفتح متأخر وده الي بيجعل السيارة تسخن كدا
ايه رايك وايه الحلول اللي ممكن نعملها
ارجو الافادة
وتقبلوا جميعا وافر شكري / ابو خالد
قديم 05-08-2009, 12:59 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

اخي ا لعزيز الرينو درجه حرارته الطبيعيه 90 الى 95 و هذه طبيعي جدا و لا يوجد اي خوف انا عندي صديق عندو رينو بتصل الحراره الى 95 و المحرك يعمل طون النهار مع المكيف .
اخي للعلم لك فقط
كل الكهرباء في السيارات الفرنساوي الحديت بيت كمبيوتر السياره و الينتات و المجسات هيه فولتات قليله جدا اي انه اذا ذهبت الى كهربائي غير مخطص في فحص الكمبيوتر يسويلك مشاكل ما تخلص منها .

نصيحه مني لا تلعب بكهرباء السياره كل شي عندك طبيعي ميه الميه.