العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 28-07-2012, 12:35 PM
عمرو رافت عمرو رافت غير متواجد حالياً

عمرو رافت will become famous soon enoughعمرو رافت will become famous soon enough
افتراضي ماذا تفعـــــل لو كنت مكاني

السلام عليكم و كل سنه و انتم طيبين......... ندخل في الموضوع

الموضوع ببساطه عاوز اشتري عربيه جديه و فكره لانسر شارك مسيطره في دماغي جداا بس الوالد و الوالده بيقنعوني بلاش جديد دلوقتي انت شايف مفيش امن في البلد و وقالو اني لسه صغير( 26 سنه ) حد يحسدك او تاخد عين مضبوطه ( طبعاا انتو عرفين ان الحسد مذكور في القران و عارفين كمان انو لا يغني حذر عن قدر)

وانا بقول ان دي عربيه ال10سنين قدام (باذن الله) و الواحد عاوز يريح دماغه من وجع دماغ الاعطال و اللف عي الميكانيكيه علشان كده انا بهرب من المستعمل

وفي نفس الوقت ظهرت عربيه للبيع نسان 2011 ex salon عامله 10000 كم رايكو ايه

(انا عارف ان النيسان غول بنزين)

علشان كده نفسي اعرف رايكو ايه و بكل امانه و شفافيه

مستني الاراء
قديم 28-07-2012, 01:57 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماذا تفعـــــل لو كنت مكاني

والله مش عارف بس اقولك رائى فى ايه ولا ايه انت فتحت مواضيع كتيرة

بص اولاً الزيرو ليه متعة جميلة وزهوه خاصة لكن ليه خسائر كتير برضو
ومينفعش تقول جزماً ان العربيه هتقعد معاك 10 سنين ديه كلها عربيات متوسطة يعنى مش تحف ولا انتيكات فوارد جداً جداً كشاب تزهق منها او ربنا يكرمك بفلوس اكتر وتحب تغير فلازم برضو تعمل حساب اعادة البيع
غير كده المستعمل درجات وافضلها كسر الزيرو زى العربيه اللى الصنى اللى بتتكلم عليها طبعاً من حيث الحالة فابريكا ومن حيث السعر اوفر بكتير من الزيرو
واخيراً وده الاهم محدش هيوقلك انت تركب ايه ومتركبش ايه انت اللى المفروض تحدد متطلباتك واولوياتك فى العربيه وبناء عليه نفكر ايه العربيه الانسب ليك لان عموماً بنقول مفيش عربيه هى الافضل على الاطلاق لكن فيه عربيه هى الانسب لاحتيجاتك وطبيعة استخدامك واولوياتك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 28-07-2012, 05:32 PM
عمرو رافت عمرو رافت غير متواجد حالياً

عمرو رافت will become famous soon enoughعمرو رافت will become famous soon enough

شكراا علي المشاركه
قديم 28-07-2012, 05:36 PM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

انا شايف الزيرو افضل واما بخصوص الحسد اللي ربنا كتبه هوه اللي بيحصل وابقي ادبح حاجه لما تشتري ان شاء الله ولانسر شارك ممتازه توكل ع الله والف مبروك مقدما
قديم 28-07-2012, 09:27 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

والله مش عارف بس اقولك رائى فى ايه ولا ايه انت فتحت مواضيع كتيرة

بص اولاً الزيرو ليه متعة جميلة وزهوه خاصة لكن ليه خسائر كتير برضو
ومينفعش تقول جزماً ان العربيه هتقعد معاك 10 سنين ديه كلها عربيات متوسطة يعنى مش تحف ولا انتيكات فوارد جداً جداً كشاب تزهق منها او ربنا يكرمك بفلوس اكتر وتحب تغير فلازم برضو تعمل حساب اعادة البيع
غير كده المستعمل درجات وافضلها كسر الزيرو زى العربيه اللى الصنى اللى بتتكلم عليها طبعاً من حيث الحالة فابريكا ومن حيث السعر اوفر بكتير من الزيرو
واخيراً وده الاهم محدش هيوقلك انت تركب ايه ومتركبش ايه انت اللى المفروض تحدد متطلباتك واولوياتك فى العربيه وبناء عليه نفكر ايه العربيه الانسب ليك لان عموماً بنقول مفيش عربيه هى الافضل على الاطلاق لكن فيه عربيه هى الانسب لاحتيجاتك وطبيعة استخدامك واولوياتك

أستاذ والله
يكون لي الشرف أضم صوتي لصوت حضرتك

و أضيف أنا مريت بالتجربة ده و عدتها الحمد لله
طاعة الوالدين واجبة و من مرضاة الله
لكن صاحبهما في الدنيا معروفاً و قل لهما قولاً ليناً

الأمن بيد الله ممكن تكون حاطت عربيتك في الجراج و حد معاك و هو خارج ياخدلك الجنب
و لا و أنت بتركن قبل ما تعلق نمر تاخد الجنب اليمين تطبقه زي ما حصل مع جاري

طيب و لو اشتريت عربية قديمة و ربنا كاتب إنها لا قدر الله تتسرق
والله لو حطتها في قمقم مصيرك محتوم
توكل على الله
هات زيرو و صونها و أمشي بعقل و سمي و أنت ماشي و شغل قرآن
أو كسر زيرو زي أ/ أبو نورا ما قال
ممكن عربية تعجبك تقعد بيها 30سنة و ممكن عربية تكون حلوة زي لوجي بتاعتي و فعلاً تتحسد
بس لو قعدت تقول حتحسد من غير حسد كل ما تخرج حتخدشها

و من يتوكل على الله فهو حسبه
استعيذ بالله و بالأذكار و الرقية الشرعية
استخير ربنا
أرضي والديك و اقنعهم بالحسنى
أشتري
زيرو
أو
كسر زيرو

أختك توتة المصري

اللهم ارحم أمي و أبي و أخي و جميع أومات المسلمين و أجعل مثواهم و مثوانا الفردوس الأعلى بلا حساب بفضلك قبل عدلك