العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 22-07-2012, 04:05 AM
بنت مسلمة بنت مسلمة غير متواجد حالياً

بنت مسلمة is on a distinguished road
افتراضي محتارة في الستروين axومحتاجة نصيحة ضرووري

يا جماعة انا معروض عليا ستروين ax ب13 الف بس فيها شوية حاجات زي الكاربيراتير وكمبريسور التكييف وشوية حاجات بسيطة بس عايزة رايكم في حاجة للناس اللي جربتها لاني بصراحة قلقانة جداااااا اجيبها واحتاس واكون ادبست فيها
عايزة اعرف العربية دي تنفعني وانا مبتدئة خالص ولا هتتعبني مش عارفة مع العلم اني لسه متعلمة السواقة جديد علي عربية لادا قديمة جدااااا بس مجهزة ب2 دركسيونوالفتيس متعب وبيعلني وخايفة من سواقة السيتروين دي النقطةو الاولي
النقطة التانية اني من اسكندرية ومعرفش ايه نظام قطع الغيار والصيانة هنا بس ناس كتير نصحتني بلاش العربية دي عشان قطع غيارها هنا صعبة وغالية ومفيش حد بيشتغل في الميكانيكا بتاعتها ومترددة جدا بصراحة
النقطة التالتة عايزة رايكم بامانة اجيب العربية دي علي اساس انها احسن من البديل التاني ليا اللي هي 128 ولا ابدا احسن بواحدة 128 اتعلم فيها وانا ونصيبي بقي مع العلم اني مش هرتاح للقديمة اوي من التمانينات او السبعينات وهخاف منها بس لو نصحتوني انها الافضل ممكن اقتنع

ملحوظة انا كان نفسي في الماروتي بس للاسف امكانياتي متسمحش بيها حاليا لاني هدفع 11 واقسط الباقي علي كام شهر لحد 15 الف ومظنش اني الاقي ماروتي بامكانياتي والبديل كدة قدامي محصور بين 128 وستروين ax 96 لو حد عنده بديل ليا تالت ياريت يفيدني بيه
واخييييييييرا واسفة عالاطالة ياريت حد ينصحني اعمل ايه وابدا ازاي لاني لسه يادوب مخلصة كورس السواقة من يومين وممشتش بعربية لوحدي بدركسيون واحد ومقلقة ومعرفش حتي مفروض اعمل ايه كل يوم قبل ما اركب العربية

والف الف شكر ليكم
قديم 22-07-2012, 04:17 AM
hamada20008 hamada20008 غير متواجد حالياً

hamada20008 will become famous soon enoughhamada20008 will become famous soon enough
افتراضي رد: محتارة في الستروين axومحتاجة نصيحة ضرووري

بالنسبه للنقطه الاولي ال ax انعم بكتير من الادا مش هتتعبك وهي افضل بكتيير من 128 وكمان تستحتمل السفر
قديم 23-07-2012, 04:32 AM
Al Ghareeb Al Ghareeb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق

Al Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to beholdAl Ghareeb is a splendid one to behold

طالما العربية مش مظبوطة و محتاجة حاجات لا أنصح حضرتك بيها لأنك مش هتستحملى الوقفة عند الميكانيكى و بتاع الكربيراتير و بتاع التكييف و الذى منه

ال 11 الف يجيبوا لحضرتك 128 حلوة ماشية و شغالة

او 127 فيورا حالتها ممتاز و أهى شبه الماروتى

و الله اعلى و أعلم
قديم 25-07-2012, 12:47 PM
azkol2005 azkol2005 غير متواجد حالياً

azkol2005 is on a distinguished road

الموتور كامل تمنه 1500 جم
والعفشه كامله 1000 جم
قديم 25-07-2012, 12:57 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

طبعا الستروين احسن بس الحالة شكلها هتتعبك وربنا يقدر لك الخير فى كلتا الحالات دى مرحلة ان شاء الله مؤقته فحاولى تجيبى شىء قليل الأعطال مع توافر قطع غيارة

geologist the best