العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 28-06-2012, 11:24 AM
الصورة الرمزية michaelmic
michaelmic michaelmic غير متواجد حالياً

michaelmic has a spectacular aura aboutmichaelmic has a spectacular aura aboutmichaelmic has a spectacular aura about
افتراضي الرشاشات

السلام عليكم
انا معايا فيرنا اوتو 2007 ماشية 64000
المهم انا لاحظت استهلاك البنزين عالى جداااا جوه المدينة فى حدود 120 ك فى الصفيحة اما فى السفر ممتاز تقريبا 260 ك فى الصفيحة او اكتر
المهم غيرت شجرة الخراطيم و فلتر البنزين و وش الطرمبه و البويجهات و نضفت الرشاشات و غيرت فلتر الهوا بس بردة لسة العيب زى ماهوه دة طبعا بعد الكشف فى التوكيل و فى مراكز خدمة كتيير و حططتها ميت مرة على الجهاز و كل ميكانيكى يقولى العربية فيها حرق نيىء و كمان الشكمان مهبب رصاصى
اخر ميكانيكى روحتله قلى ممكن نجيب طقم رشاشات استيراد و دة ب 250ج و نغيرة و على التجربة لو اشتغل معاك تمام و العيب راح كان بها مرحتش هنجعه تانى مش عارف اعمل ايه هل ممكن يكون الرشاشات وسعت و بالتالى كمية البنزين المنبعثه منها كتير و دة اللى بيسبب الحرق النيىء دة و استهلاك البنزين العالى جوه البلد ارجوه الافادة و شكرااااااااا
قديم 28-06-2012, 12:35 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الرشاشات

انا عن نفسى دايما مقياس سلامة الاستهلاك بالنسبالى هو الطريق السريع
حكاية جوه البلد مش مقياس
على العموم ايه طبيعة مشاويرك جوه البلد ؟
هل فى فترات توقف كتير فى اشارات و زحام ؟ ايه طبيعة سواقتك ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 28-06-2012, 12:41 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

البوجيهات والموبينة ونوعية الوقود
قديم 28-06-2012, 01:58 PM

michaelmic has a spectacular aura aboutmichaelmic has a spectacular aura aboutmichaelmic has a spectacular aura about

البويجهات جديدة و الوقود 92 من موبيل اما الموبينه ديت انا مجتش ناحيتها ديه ايه حكايتها
قديم 28-06-2012, 02:04 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

انا عن نفسى دايما مقياس سلامة الاستهلاك بالنسبالى هو الطريق السريع
حكاية جوه البلد مش مقياس
على العموم ايه طبيعة مشاويرك جوه البلد ؟
هل فى فترات توقف كتير فى اشارات و زحام ؟ ايه طبيعة سواقتك ؟
مشاويرى جوه البلد من شبرا لغايت وسط البلد حوالى 10 ك رايح و زيهم راجع بسوق اقتصادى جدااا مش بحرق على اى غيار يعنى ار بى ام 2 و بمشى على سرعة 40 الى 60 و فترات التوقف مش كتير
ياباشا انا كل ما اروح لميكانيكى يقولى فيها حرق نيء يعنى ايه مش فاهم و ايه الحل فيه هل اغير الرشاشات؟؟