العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 20-06-2012, 01:37 AM
عمرو عبد الحميد الجندى عمرو عبد الحميد الجندى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ليسانس اداب

عمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to all
افتراضي يعنى هى وحشة ؟

معقول يعنى اللوجان وحشة خالص الشيلةعلامة الرينو وهى شركة عالمية كبيرة فرنسية و تبقى الساجا متفوقة عليه للدرجة ديه اللوجان وحشة والساجا هى الممتازة رغم علمى انها ماليزية نرجو الرد؟؟
قديم 20-06-2012, 04:17 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يعنى هى وحشة ؟

مين اللي قال اني اللوجان وحشة انا هقولك على مميزات اللوجان بمنتهى الامانة
1 عربية واسعة جداااااا سواء الشنطة او الكنبة الخلفية
2 عفشة العربية نااااااااااااعممممممممة والعربية عالية جدا عن الارض وطبعا الكلام دا ينفع للطرق االزبالة اللي في مصر
3 العربية رخيصة بالمقارنة بسعرها وبالذات ان فيها ميزات مش موجودة في العربيات اللي في نفس الفئة السعرية ( ايرباج ايموبليزر كمبيوتر رحلات شنطة واااسعة ......)
4 على الرغم ان العربية عالية الا انها ثابتة جدا على الارض ودا عن تجربة شخصية ليا (جبت بيها 140 وكانت ثابتة جدا )
5 الاوتوماتيك منها نازل بنظام ستيبترونيك يعني الفتيس ممكن يشتغل معاك مانيوال او اوتوماتيك والحكاية دي مش موجودة في اي عربية في الفئة دي نهائي
عايز بعد كل المميزات دي متجيبش لوجان

بصراحة اللوجان عربية ممتازة جدا في هذه الفئة السعرية والساجا عربية حلوة لاكن اللوجان احلى وبصراحة الساجا مش منتشرة زي اللوجان يعني اللوجان منتشرة اكتر وقطع غيارها انتشرت بكثرة في القاهرة سواء كانت اصليه او تقليد
وعلشان ابقى صريح معاك هقولك على العيوب بتاعت اللوجان
1 اماكن الزراير غريبة شوية
2 الشنطة الخلفية عالية شوية والحكاية دي هتضايقك في الركنة بس مع التعود العيب دا هيختفي
3 فتح الشنطة والتانك من الخارج
وتقبل تحياتي
قديم 20-06-2012, 05:13 PM
الصورة الرمزية mohamed hossam elemam
mohamed hossam elemam mohamed hossam elemam غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد حسام
التخصص العملى: مامور ضرائب
هواياتي: قياده السيارات

mohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant future

بس الساجا عربيه حلوي جدا سعر الاتوماتيك الفول ابشن ب75الف اما الرينو لوجان الاتوماتيك بتعها مش فول ابشن وسعره 78الف ولو مش مصدقني خش علي موقع contact car وانت تصدقني كل الناس بتشكر في البروتون اوي ده كفايه ان المتور بتعها نفس المتور بتاع شركه عربيات بيرطاني وان صاحب شركة بروتون هو وزير الوزره بتاع ماليزيابعد كل ده برده الوجان احسن من الساجا
قديم 20-06-2012, 05:28 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed hossam elemam مشاهدة المشاركة

بس الساجا عربيه حلوي جدا سعر الاتوماتيك الفول ابشن ب75الف اما الرينو لوجان الاتوماتيك بتعها مش فول ابشن وسعره 78الف ولو مش مصدقني خش علي موقع contact car وانت تصدقني كل الناس بتشكر في البروتون اوي ده كفايه ان المتور بتعها نفس المتور بتاع شركه عربيات بيرطاني وان صاحب شركة بروتون هو وزير الوزره بتاع ماليزيابعد كل ده برده الوجان احسن من الساجا
بس لازم حضرتك تراعي ان اللوجان ستيبترونيك والساجا اوتوماتيك
عموما انا انصح أ/ عمرو انه يعمل تيست درايف للعربيتين واللي تريحه يجيبها
وتقبل تحياتي
قديم 20-06-2012, 06:23 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
استهلاك البنزين في صالح اللوجان الأوتوماتيك ولا في صالح الساجا الأوتوماتيك يعنى مين استهلاكه اقل في البنزين ومين فيهم اسهل في الصيانه وارخص في قطع الغيار وبذلك تكون المقارنه اتم وافيد
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين