العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 17-06-2012, 02:02 PM
cena1000 cena1000 غير متواجد حالياً

cena1000 is on a distinguished road
للاهمية داخل على حوار كبير و عايز مساعدة كل اللى فى المنتدى و الشيخ طارق خصوصا

بسم الله الرحمن الرحيم
دلوقتى انا عندى 128 موديل 1974 وانا عايز اظبطها بحيث تكون طيارة مش عربية و عايز اجهزها بكل حاجة و ليا واحد صحبى سروجى بس عفريت بيفهم فى كل حاجة و لى زمايلة طبعا صنايعية متمرسين فى تعديل العربيات بانواعها المهم كنت اعد معاه فى يوم و كده المهم فتحتنا موضوع العربية فبيقولة شوفت على النت عربيات متعدلة و كده قالى احنا ممكن نظبط العربية بتاعتك نظبطلها الاول سمكرة صح يعنى زى مالكتاب قال بس مش كعربية 128 لا كعربية اشد بكتير و شدادات فى العربية كلها و صاح ورق بقلاوة و مش عارف اية و صب رصاص فى القوايم و تعديل فى قواعد الموتور و كل حاجة عشان مثثلا بيقولى نركب عليها موتور فيات سينا 1600 او فيات اونو و طبعا هنركب تكييف او موتور لانشيا فكنت عايز اسأل الناس الدنيا دى هتتكلف كام و اية احسن موتور يتركب عليها بس خلينا فى المواتير الحديثة و المناسبة لل128 و طبعا هنعمل التعديلات كلها و هنغير الموتور و الفتيس بتعة طبعا و عايز اعرف اية هيتغير تانى غير الموتور و الفتيس و طبعا هنركب تكييف و التكالييف هتبقى فى حدود كام بالتفصيل و هو بيقولى كده انت مش هتبقى بقى راكب 128 هتبقى راكب عربية حديثة تجمع بين المتانة بتاعة العربيات القديمة و قوة مواتير و سرعة العربيات الحديثة فعايز الكل يشارك و يقولى اية الاخبار و بيقولى نركب جنوط 16 و ننفخ الصاح و الرفارف فهل كل الحاجت دى تنفع و انا بقول 16 كتير اوى فبرضة ناخد رأى الناس اية و شكرا لكل اعضاء المنتدى و ياريت يا شيخ طارق تقولى اية النظام عشان انا بثق فيك وانت راجل محترم
قديم 17-06-2012, 02:05 PM

افتراضي رد: داخل على حوار كبير و عايز مساعدة كل اللى فى المنتدى و الشيخ طارق خصوصا

و طبعا هنغير التبلوة نجيب بتاع الفيات السينا او على حسب الموتور اللى هنجيبة عشان سمعت ان العدادت بتاعتة تكون مظبوطة على الموتور كمان و هل ينفع اركب موتور من ماركة تانية غير الفيات ولا لا عشان المرور ؟ يعنى ينفع اركب موتور نوبيرا مثلا ؟ عشان شفت عربيات بى ام موديلات تمينينات مركبين مواتير تويتا عادى يعنى ؟؟ و لو ينفع اية احسن الحاجات اللى ممكن اركبها

التعديل الأخير تم بواسطة cena1000 ; 17-06-2012 الساعة 02:26 PM
قديم 17-06-2012, 06:56 PM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough
افتراضي رد: داخل على حوار كبير و عايز مساعدة كل اللى فى المنتدى و الشيخ طارق خصوصا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cena1000 مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
دلوقتى انا عندى 128 موديل 1974 وانا عايز اظبطها بحيث تكون طيارة مش عربية و عايز اجهزها بكل حاجة و ليا واحد صحبى سروجى بس عفريت بيفهم فى كل حاجة و لى زمايلة طبعا صنايعية متمرسين فى تعديل العربيات بانواعها المهم كنت اعد معاه فى يوم و كده المهم فتحتنا موضوع العربية فبيقولة شوفت على النت عربيات متعدلة و كده قالى احنا ممكن نظبط العربية بتاعتك نظبطلها الاول سمكرة صح يعنى زى مالكتاب قال بس مش كعربية 128 لا كعربية اشد بكتير و شدادات فى العربية كلها و صاح ورق بقلاوة و مش عارف اية و صب رصاص فى القوايم و تعديل فى قواعد الموتور و كل حاجة عشان مثثلا بيقولى نركب عليها موتور فيات سينا 1600 او فيات اونو و طبعا هنركب تكييف او موتور لانشيا فكنت عايز اسأل الناس الدنيا دى هتتكلف كام و اية احسن موتور يتركب عليها بس خلينا فى المواتير الحديثة و المناسبة لل128 و طبعا هنعمل التعديلات كلها و هنغير الموتور و الفتيس بتعة طبعا و عايز اعرف اية هيتغير تانى غير الموتور و الفتيس و طبعا هنركب تكييف و التكالييف هتبقى فى حدود كام بالتفصيل و هو بيقولى كده انت مش هتبقى بقى راكب 128 هتبقى راكب عربية حديثة تجمع بين المتانة بتاعة العربيات القديمة و قوة مواتير و سرعة العربيات الحديثة فعايز الكل يشارك و يقولى اية الاخبار و بيقولى نركب جنوط 16 و ننفخ الصاح و الرفارف فهل كل الحاجت دى تنفع و انا بقول 16 كتير اوى فبرضة ناخد رأى الناس اية و شكرا لكل اعضاء المنتدى و ياريت يا شيخ طارق تقولى اية النظام عشان انا بثق فيك وانت راجل محترم
مع احترامي لحضرتك وقلة خبرتي بس انا لو معايا فلوس اعمل كل التعديلات ديه هجيب عربيه زيرو شيك وموديل السنه ديه واعمل حبة تظبيطات فالشكل تبقي من الاخر لكن الي انت بتعمله ده فلوس كتييييييييييييييييييييييي ر جدا وفي الاخر لما حد يسالك مع عربيه ايه هتقولوه معايا 128 مش بحبطك والله بس انا شايف ان الزيرو زيرو مهما حصل
قديم 17-06-2012, 07:50 PM

على فكرة انا مش بعمل حاجة زى دى عشان اما حد يسألنى انت معاك اية اقولة بى ام ولا 128 انا مش بتفرق معايا حاجة زى دى دة اولا فى مثل مصرى بيقولك يا باشا المليانة متلوقش و انت حضرتك لما تعمل الحاجات دى كلها صدقنى هتبقى احسن من العربيات الجديدة و ارخص بكتير طبعا و انا بعمل حاجة لمزاجى يعنى يعتبر بعيد تصنيع العربية و شكرا لمرورك و اسعدنى الحديث مع حضرتك لكن اولا و اخيرا معاك بى ام او معاك 128 دى حاجة لنفسك محدش هيديك حاجة وانا عارف الكلام دة والله بس عادى مش فارقة معايا زى مقولتلك و نشوف بس الناس هتقولى التكاليف كلها هتوصل كام و ساعتها ممكن نقرر هنعمل اية و شكرا تانى مرة لمرورك
قديم 24-06-2012, 12:59 AM

فين الناس الى هنا
محدش بيرد عليا لية