العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 26-05-2009, 12:49 AM
dr_ragyonline dr_ragyonline غير متواجد حالياً

dr_ragyonline is on a distinguished road
أوبل فكترا 2008 بسمع فيها صوت غريب

انا عندي أوبل فكترا جايبها من شهر 4 عامله 3700 ك من ساعت ماجبتها وانا بسمع صوت بسيط اوي ال صراحه لما اكون ماشي واجي افرمل قبل ما العربيه تجي تقف ذي تكه كدا بس بدات الاحظ ان الصوت زاد اوي وبعديه العربية تقطع طقيعتين كدا وبعد كدا تمشي و العربيه بقى سحبها مش حلو ذي الاول بس برده لسه كويس بس مش ذي الاول وللعلم انا سواقتي هاديه ومليش في التخميس والامركاني خالص

اظن ده عيب صناعه مش سوء استخدام فا ياريت حد يفهمني ايه الوضع علشان اما اروح اتخانق معاهم في التوكيل ابقى فاهم ومحدش يضحك عليا بكلمتين
قديم 26-05-2009, 02:24 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أوبل فكترا 2008 بسمع فيها صوت غريب

التكة عند الفرملة دى ممكن تكون كذا حاجة :
- المقصات.
- علبة الدركسيون(استبعدها لأن العربية لسه جديدة, و صعب انو علبة الدركسيون تبقى فيها مشكلة), أو البارات.
- ممكن تكون صاجة ادام مش مربوطة كويس(مرجح جدا, و بتحصل كتير).
- الفرامل, هناك انسداد فى خراطيم الفرامل.
- بما انك ذكرت مشكلة السحب, فممكن يكون السبب انو العجل مفرمل, أو فيه مشكلة فى رمان بلى العجل, جرب تزق العربية على طريق مستوى و شوفها بتتزق بسهولة أم لا.
- ممكن تكون المشكلة من قواعد المحرك, احدى القواعد أو الشدادات مكسورة, هتحس بالموضوع ده لو فيه "رجة" عند الضغط على دواسة الوقود فجأة.
انا بستبعد المقصات و علبة الدركسيون,
بس انت قولى احساسك ايه فى السواقة, هل العربية "بتعوم" معاك أم لا, لو كده يبقى غالبا المشكلة فى المقصات.
فى النهاية حاول فى التوكيل انك تبص معاهم على المشكلة, و لازم يوريك القطعة التالفة و يوريك وجه التلف, و بعدين حضرتك كده لسه فى الضمان, يعنى التغيير هيبقى على حسابهم, و بذلك مش هيغيروا اى قطعة الا اذا كانت تالفة فعلا.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى
قديم 26-05-2009, 03:26 AM
dr_ragyonline dr_ragyonline غير متواجد حالياً

dr_ragyonline is on a distinguished road

شكرا يا باشا

بس أروح للتوكيل دلوقتي ولا استنى معاد الصيانه الي عند ال5000 وعلى فكره اعربيه اتخبطت مره بس حاجه بسيطه وتم التصليح هل ده يأئر على ان الموضوع عيب صناعه او سوء استخدام وهل ممكن يعرفو انها اتخبطت من غير ما اقولهم " السياره اتسخنت واتردت واترش باب " بس مش باين حاجه حاليا
قديم 26-05-2009, 05:29 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

- بما انك ذكرت مشكلة السحب, فممكن يكون السبب انو العجل مفرمل, أو فيه مشكلة فى رمان بلى العجل, جرب تزق العربية على طريق مستوى و شوفها بتتزق بسهولة أم لا.
كلام الباشمهندس فادي صح رغم اني بميل بقوه للنقطه دي بالذات
و لو العربيه اتوماتيك من الطبيعي انك تسمعل صوت كل ما تشيل رجلك من الفرامل.

او:

- ممكن تكون صاجة ادام مش مربوطة كويس(مرجح جدا, و بتحصل كتير).
طالما العربيه كانت مخبوطه ممكن يكون فعلا سوء تقفيل من الصنايعي او فبره مفكوكه

هل ممكن يعرفو انها اتخبطت من غير ما اقولهم " السياره اتسخنت واتردت واترش باب " بس مش باين حاجه حاليا
الخبطه طالما في الصاج و مأثرتش في العفشه محدش حياخد باله
و مش لازم تقول ان العربيه اتخبطط علشان التلاكيك بتاع التوكيلات
و ابقي طمنا عملت ايه

حـازم خـضـر

قديم 16-04-2010, 05:14 AM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رد: أوبل فكترا 2008 بسمع فيها صوت غريب

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا كنت عاوز أعرف كل حاجة عن العربية الأوبل 1600 موديل 2003, مالها و ما عليها و ايه عيوبها من حيث الثبات و أداء المحرك و أسعار قطع الغيار و الحرارة و كفاءة التكييف و أداء العربية عموما جوه البلد و عالطريق السريع لأنى كنت قريت موضوع فى نفس المنتدى ده بس كان عن الرينو الميجان و أعجبت كتير بالأسلوب اللى اتعرض بيه الموضوع بتاع الرينو لأنى فعلا طلعت بمعلومات جميلة جدا و كنت أتمنى أن يتم عرض كل الحقائق عن الأوبل ال 1600 مو 2003 بنفس الطريقة.

شكرا جزيلا و جزاكم الله كل خير

MERCEDES S430