العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 20-05-2012, 05:33 AM
solm2020 solm2020 غير متواجد حالياً

solm2020 is on a distinguished road
افتراضي حادثة شيفورليه سبارك 2011 ارجو المساعده

انا عندي عربيه شيفورليه سبارك 2011 كنت لسه جايبها ولسه كانت عامله 2000 كيلو بس وعملت حادثه والحادثه كانت اني طلعت فوق الرصيف من ناحيه الشمال يعني من ناحيه السواق وكان في نخله بس انا معرفش اصلا خبط فيها ولا لا لاني انا فقدت الوعي وبعدين العربيه بعد ما طلعت علي الرصيف من ناحيه الشمال مالت علي جامبها من ناحيه اليمين واتقلبت علي السقف وفضلت علي كده والناس جت طلعتني وعدلو العربيه معلش يا رجاله طولت عليكم انا اسف .....

المهم انا صلحت العربيه الحمد لله ورجعت زي الفل بس كلفتني كتييييييييييير اوي حتي انا معملتهاش في التوكيل علشان كان عايز جامد عملتها عند واحد كويس في الشرقيه عندو ورش كتير بس هو قال لي ان العربيه اساسيتها سليمه الشاسيه سليم والحوض سليم والشنطه سليمه ودول مارشنهومش العربيه من بره بس اترشت والسقف استعدلوه وقالي عملنا للقوايم زرجينه مع العلم ان القايم الشمال مكانش نازل دا القايم اليمين هو الي كان نازل شويه وقالي السقف اتعمل بالتسخين وسحبنا واتسحب زي الفل الحمد لله والدواخل مترشتش

بس بقا انا عندي سؤال :

هل الزرجينه الي اتعملت للسقف والقوايم تعيب العربيه وتبقا باينه لما اجي ابعيعها ولا ديه مش اساسيات؟؟ خاصه ان العربيه مافيهاش حاجه في الشاسيه والحوض سليم ماترشش والدواخل بتاعت البواب سليمه والقوايم برضو ماترشتش والشنطه كذلك
وانا بصيت عليها كويس مافيش اي حاجه تدل علي انها واخده زرجينه والذنب والبراشيم المصنع زي ماهي موجوده ومفيش اي حاجه متنيه او معووجه والي عملها كانت ايدو تتلف في حرير وعملها كويس جدا

شكرا لكم يا رجاله واسف علي التطويل وارجو الرد سريعا ....

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 11-02-2013 الساعة 04:24 AM سبب آخر: توضيح العنوان
قديم 20-05-2012, 05:45 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو المساعده يا رجاله لو سمحت

اولاً الف سلامة عليك
ثانياً:إذا حبيت تبيع كل الى عليك انك تفهم المشترى ماحدث بلضبط وهو بلطبع هيعاين العربية بطريقته وصدقنى البيع والشراء توفيق من عند الله سبحانه وتعالى بلذات عندما تكون نيتك خالصة لرب العالمين وعلى رأى المثل بين البايع والشارى يفتح الله على الأثنين بلخبر والأختيار والبيع الأصلح ,كما ان صدقك مع المشترى يطمئنه على كل كلمة تقولها كما ان الأوصاف الى حضرتك زكرتها بعد السمكرة لاتعيب العربية بلقدر الذى يقلقك وربنا يوفقك لما فيه الخير

قديم 20-05-2012, 06:17 AM

شكرا يا اخي جدا علي اهتمامك بالرد ولكن اريد ان اعرف بعد اذنك هل الزرجينه بتاعت القوايم بتكون باينه يعني ؟؟ ولا مش بتبقي باينه ؟؟ وهل كده تبقي العربيه معيوبه واساسياتها باظت وشكرا واسف علي التطويل ......
قديم 20-05-2012, 06:52 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

بص يا باشا طبعا الحمد لله على كل شئ ثانيا القوايم والكلام دا مع المشترى مش جامدة زى ما انت فاكر يعنى مثلا تمن العربية 50 هتنزل تبقى 40 انما مش هتنزل النص ولا يجيبلك تمن قليل بس هو يعيب العربية لو كذا قايم معدول لانى لو حصل مثلا وفية قايمين معدولين بيفكر المشترى انها انقلبت كذا مرة مش معنى كلامى كذا حدثة لاة حدثة واحدة قلبتها كذا مرة لكن انت عندك قايم واحد وغير كدة بقى ودا المفيد واحلى من اللكلام اللى فات
العربية جديدة وانت لسة شاريها يعنى لسة عايز تخليها معاك واستمتع بيها لانها عربية كويسة وجميلة وسيبك من الببيع والشرا والحوار دا لانى المستقبل لا يعلمة الا الله
لكن
لو انت صلحتها ونويت تبيع عشان مش مستريحلها ساعتها تفكر فى البيع والخسارة والقايم وكدة وانصحك بلاش تبيعها اصبر على نفسك تفوق وتستوعب كل شئ من مصاريف وتكاليف وجرب العربية شهر واتنين وتلاتة مدام ماشية كويس يبقى حرام عليك تبيعها
فى النهاية لو فى اى استفسار معين او لو عايز مثلا اجيبلك سعرها تقريبى بعد الحادثة او اى حاجة قولى وانا معاك
وربنا يسترها عليك وعليا امين
قديم 20-05-2012, 08:02 PM

شكرا يا استاذ memodina1 علي ردك واهتمامك بيا

بس انا عايز اعرف بعد اذنك هل الزرجينه بتاعت القوايم بتكون باينه يعني ؟؟ ولا مش بتبقي باينه ؟؟ خاصه انا بصيت عليها كويس مافيش اي حاجه تدل علي انها واخده زرجينه والذنب والبراشيم المصنع زي ماهي موجوده ومفيش اي حاجه متنيه او معووجه والي عملها كانت ايدو تتلف في حرير وعملها كويس جدا
ولا بردو مهما كان ايد السمكري نضيفه والقوايم مش مرشوشه ومفيش اي حاجه معووجه ولا متنيه برضو بتبان الزرجينه ؟؟

كمان انا عايز اعرف بعد اذنك الزرجينه ديه بتتعمل ازاي للقوايم ؟؟
هل ممكن اصورلك العربيه وتقولي تقديرك ؟؟؟
مع العلم ان انا لسه ديه اول عريبه ليا وانا جديد في الكار ده فارجو ان الشرح يكون مبسط وشكرا لك يا استاذنا وانا تعبتك معايا وشكرا ........