العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 20-05-2012, 01:41 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي كيف تنظف محرك سيارتك بدون حدوث أعطال بالمحرك

أول طريقة فى علبة ثمنه فى حدود 25جنية ترش بيها على المحرك وتمسح بسفنجة أو قطعة قماش.
ثانى طريقة تجيب جردل وتحط فيه شوية صابون ومياة بس خليه يعمل رغوى كتير وبالسفنجه لم الرغوى اللى فى الجردل وادعك الموتور والأمكان المراد تنظيفها نصيحة لو فى أى سلوك غير معزولة جيدا تأكد من عزلة جيدا بالشكيرتون كاى لأتتالف من الرغوى أو تلمس فى حاجة وتعمل لاقدر قفلة فى العربية، بعد ان تم دعك الموتور برغاوى الصابون تأخذ قطعه قماش منادية يعنى ميكونش فيه مياة وابتدى بمسح الأمكان التى تم دعكه برغوى الصابون ممكن طبعا انك تستخد البنزين كمنظف وبرده مش هتقلال منه لأنه بيطير بسرعة بس انا مجربتش البنزين.
طبعا فى حالة لو المحرك جاز عيش جوه بالمياة والصابون حتى لو هتنقعو فى المياة مش هيحصله حاجه لأنه لافى ابلاتين ولا كوندنسر ولا حتى بوجيهات والموضوع عن تجربة شخصية وديه ابسط حاجة تقدر تغسل بيها المحرك بدون ما تروح المغسلة والواد بتاع المغسلة يكون مبيفهمش أنا كانت دايما لما نجيى انا واحد صاحبى نروح نغسل الموتور بعد الغسلة لآزم واساسى يحصل مشكلة من اى نوع داخل الموتور مع ان حالة السيارة فوق الممتازة منها مرة المكنه فوتت وارجو انى اكون افدت حضرتكم
قديم 20-05-2012, 02:05 AM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all
افتراضي رد: كيف تنظف محرك سيارتك بدون حدوث أعطال بالمحرك

جزاك الله خيراً

أنا بفكر أغسل المتور عندي كلو بالبنزين والفرشاة بس خايف لا يحصل اشتعال أو حاجة لاقدر الله تبقى مصيبة
قديم 20-05-2012, 02:17 AM
الصورة الرمزية Muhammad A
Muhammad A Muhammad A غير متواجد حالياً

Muhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond repute
رأى رد: كيف تنظف محرك سيارتك بدون حدوث أعطال بالمحرك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر_الجارح مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيراً

أنا بفكر أغسل المتور عندي كلو بالبنزين والفرشاة بس خايف لا يحصل اشتعال أو حاجة لاقدر الله تبقى مصيبة
الافضل الغسيل بالجاز اولا ثم الماء والصابون
مع تغطيت اسلاك البوجيهات والموبينه بكيس بلاسيتك ثم التنشيف جيدا
وبلاش بنزين لانه سريع الاشتعال وممكن لاقدر الله يشتعل من فرن الجكمان

قديم 20-05-2012, 03:58 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

جزاك الله خيراً

زى ما العضو الكريم قال لحضرتك بالجاز افضل حيث له قدرة ازابة الشحوم والأوساخ بس انا مجربتش الطريقة دية بس حوال تشيل كل اثر للجاز داخل المحرك بالتنظيف والتنشيف الجيد لانو لوسبيت الجاز ومنشفتش اول ما تدور الموتور ويبدا يسخن هتشم رائحة جاز قوية من الموتور فيجب تنشيفه جيد وشكرا.
قديم 20-05-2012, 12:22 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute