العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 13-05-2012, 10:15 PM
Islam Samir Islam Samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: oracle and java developer and instructor

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough
عاجل انا لسه مشترى سايبا 2009 امبارح الحمد لله

السلام عليكم يا رجالة .. انا لسة مشترى سايبا 2009 امبارح عاملة 15 الف كيلو بس الحمد لله .. العربية حالتها ما شاء الله فبريقة .. و سواقتها ناعمة و مريحة عكس ماكنت متوقع .. بس فى 3 حاجات مش فاهمهم و كنت عايز حد يفهمهملى:
1- الدبرياج تقيل معايا و خصوصاا فى الاخر بحس ان فى تزييقة خفيفة تحت رجلى
2- صوت الموتور عالى فى الكابينة .. و بتبقى فى هزة عالية و رخمة لو انا واقف مش بتحرك و العربية دايرة ..
3- لما بشغل التكييف صوت الموتور بيعلى بصورة ملحوظة اوى اوى .. ولو العربية واقفة فى مكانها بتبقى بتتهز بطريقة عالية و مزعجة.
***** هل الكلام ده عادى فى العربية دى ولا محتاج اروح الصيانة ؟؟؟ .. علما ان دى اول عربية بتكييف ليا ... و قبلها كان معايا اوكتافيا 98 بس من غير تكييف
يا ريت حد معاه العربية يعرّفنى بالله عليكم
قديم 13-05-2012, 10:37 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا لسه مشترى سايبا 2009 امبارح الحمد لله

الف مبروك على العربية ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها ..
واهلاً بيك فى مصر موتورز نورت المنتدى

هبداء بالاجابة من الاخر للاول

طالماً التكييف بيشتغل وبيجيب هواء كويس (من حيث شدة الهواء وبرودته) كده التكييف مفيهوش مشكلة
لو فيه صوت عالى مع تشغييل التكييف اشبه بصرير فده غالباً سير التكييف او سيور عامة
اما لو صوت عالى من المكنة مصحوب باهتزاز زى ما وصفت فغالباً قواعد موتور او (مع) مشكلة فى الماتور نفسه
وده كله معناه ان حل مشكلتك عند ميكانيكى مش بتاع تكييف

بس علشان تبقى عارف عموماً المفروض ان الموتور يعلى مع تشغيل التكييف مش هى دى المشكلة احنا بس هنشوف الاهتزاز والصوت العالى ده من ايه

وبالنسبة للدبرياج غالباً سلك الدبرياج عندك بيودع فانصحك تغيرة ... بدل ما يقطع منك وانت ماشى وتغييرة سهل وتمنة فى حدود 50 جنية الكورى النضيف

وطبعاً ا لميكانيكى هيبصلك بالمرة على طقم الدبرياج وازا كان محتاج ريجلاش يظبطة

الخلاصة الموضوع بسيط بس محتاج زيارة لميكانيكى يظبطلك الدنيا وممكن الموضوع يتلم فى حدود سلك دبرياج وقاعدة موتور او ظبط تاكيهات وبس

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-05-2012, 11:01 PM
جعان جعان غير متواجد حالياً

جعان will become famous soon enough

مبروك
جبتها بكام؟
فيها باور؟ رأيك في الباور بتعها؟
هي علي شاسية ولا علب؟
قديم 13-05-2012, 11:01 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

مبرووووووووووووووووك العربيه

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 14-05-2012, 12:41 AM
.EhAb .EhAb غير متواجد حالياً

.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold

مبروك عايزين معلومات عنها