العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 09-05-2012, 08:38 PM
الصورة الرمزية ahmed_sadek
ahmed_sadek ahmed_sadek غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد
التخصص العملى: صيانة حاسب آلي
هواياتي: تعلم أي شيء جديد

ahmed_sadek has a spectacular aura aboutahmed_sadek has a spectacular aura aboutahmed_sadek has a spectacular aura about
افتراضي ممكن رأي الخبراء

باختصار شديد - عربيتي فيات 132 2000 موديل 78
العربية اشترتها من سبعة شهور ومن ساعتها والمكنة فيها ترتيلة غريبة هزة يعني ولمبة الزيت بتبرش على السالانسيه ولم بتدوس بنزين بتختفي (الملاحظتين دول كل ما قول لميكانيكي عليهم) يقولي عادي مفيش مشكلة .
رحت مسافر مرة اسكندرية وأنا راجع بعد مخرجت من البوابات وعند وادي النطرون لقيت لمبة الزيت بتبرش أكتر من الطبيعي بصيت على الحرارة لقيتها طبيعية جداً قولت أركن أطمن ركنت وسحبت مقاس الزيت لقيت مفيش ولا نقطعة على المقاس .
طبعاً العربية أدورها عمال تسقف وصوت ترزيع خوفت . واتصلت بواحد ميكانيكي على الطريق جاب جركن زيت وقالي السبايك بتاعت الكرنك من السخونية اتبرت المهم روحت القاهرة بالسلامة وروحت لميكانيكي عشان نشوف موضوع السبايك ده المهم قالي عمود الكرنك عندك 0.60 مينفعش يتخرط وعشان أوفرلك فلوس إحنا هنحط سبيكة .0.50 ونحاول نحكمها لأن العمود معدش ينفع يتخرط وكان فيه بوش في البييل حكنحكم مسماره كويس المهم اشتغل وخد أتعابه والعربية ماشيه بس الماتور بقه خفيف مش عارف أعمل إيه بالضبط . وممكن رأي الأعضاء مع خالص شكري
قديم 09-05-2012, 08:50 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ممكن رأي الخبراء

السلام عليكم
الشغل الى عملهولك الميكانيكي ده تلصيم ومسكن الأفضل انك تروح لميكانيكي تانى يكون بيراعى ربه شويه ومش بيلصم والأفضل كنت أ شتريت كرنك استيراد اوفر لك و أحسن
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 09-05-2012, 08:52 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
معلش نسيت اقول لك اكشف علي طلمبة الزيت
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 09-05-2012, 08:56 PM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute

انا لا هقولك هات مكنه استيراد ولا اى حاجه من الاشتغالات دى
انت كنت جبت كرنك استيراد وطقم سبيكه وطقم شنبر بالمره وفرزت طقم صباب ودليل على المخرطه وظبطت التاكيهات على المخرطه بس دا لو البيلات كويسه ومفيش عتب فى الشمايز لكن فى اى عيوب فى البيلات او عتب فى الشمايز لازم تعمل عمره علشان ترتاح

وتركبكل حاجه تمام
وتليين الموتور وتنسي كل حاجه وكأنك عملت عمره واستريحت من الموتور واعطاله
بس دا كله بيقف على مدى جودة الميكانيكى ونضافه شغله

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 10-05-2012, 01:55 PM
الصورة الرمزية gameeeel
gameeeel gameeeel غير متواجد حالياً
من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا
هواياتي: الرسم

gameeeel is on a distinguished road

اولا انت روحت عند ميكانيكى لسه بيتعلم روح لواحد فاهم شغله صح وبلاش تدور على واحد اى كلام علشان توفر فى المصاريف