العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 15-06-2008, 11:22 PM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي العقل كان بيقول كده - معايا ولا لأ ؟؟؟ -

الحمد لله ربنا وفقني النهارده واشتريت نيسان صني 2004 أوتوماتيك 1600 سي سي بعد عناء وحيرة ما بين الجديد والمستعمل والحيرة بين أنواع المستعمل بس العقل كان بيقول كده كده هي النيسان وآدي الأساباب :-
1- الجدي ماكانش قدامي غير الهيونداي الجيتز على أساس زي ما قولت قبل كده أجيبها وأمزلها مصر بعد كده للمدام بس طبعا الأجواء هنا عمر عربية زي ديه ما هتستحمل الجو ده والطرق ديه ب 1400 سي لمدة 5 سنوات .

2- بالنسبة للمستعمل كان قدامي خيارات كثير منها المرسيدس مثلا اللي سعرها رخيص بس كل الناس حذرتني هنا من قطع الغيار ، ثم الكامري بس الموديلات اللي فوق ال 2003 مثلا بتعمل حوالي من 40 ل 45 ألف ريال وده مش في إمكانياتي دلوقتي ، وكان قدامي جين 2 موديل 2007 بس طبعا لما هاجي أبيعها مش هتجيب 10000 ريال ، ولقيت ليجانزا 2001 ب 8000 ألاف ريال بس برضه مالهاش سوق هنا خالص ، والانسر كانت في حساباتي بس اراكب اختها ، المهم اللي خلاني أجيب الصني هو سلو البلد هنا يعني إنها بياعه هي والتويوتات عامة لأن الواحد مش ضامن ظروفه إيه فلازم يكون معاك عربية بياعه وسعرها كويس فقلت هي دي وجبتها 1600 علشان الناس هنا وحوش ولازم يبقى معاك عربيية يعني موتورها عفي شوية وكمان سعرها حنين ب 25 ألف ريال العربية الحمد لله فابريكه بره وجوه وصالونها جديد والاستبن مانزلش مع إني عارف إنه عيب مش ميزه بس برضه بيدل على حسن استعمالها .

هاه كلامي صح ولا فيه وجهة نظر مخالفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة Semsem999999 ; 16-06-2008 الساعة 10:09 AM
قديم 16-06-2008, 03:07 AM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العقل كان بيقول كده - معايا ولا لأ ؟؟؟ -

مبروك يا إسلام باشا ،،،

أي عربية تجيبها تبقي عين العقل

و تبقي جنيه دهب ،،

بس الصني مش كبيرة شوية علي المدام ؟؟
قديم 16-06-2008, 04:41 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
رد: العقل كان بيقول كده - معايا ولا لأ ؟؟؟ -

الف الف مبروك يا اسلام باشا
عين العقل و الله و انا قولتلك لو تفتكر هات مستعمل و انت نازل هات جديد
ربنا يباركلك فيها و يديك خيرها و يحميك من شرها يا رب
كان معايا اختها في دبي و كانت عروسه الصراحه بس بتاكل بنزين بالنسبه للايكو اللي كانت معايا قبل كده
الف الف مبروك مره تانيه
قديم 16-06-2008, 08:11 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

مبروك يا إسلام باشا ،،،

أي عربية تجيبها تبقي عين العقل

و تبقي جنيه دهب ،،

بس الصني مش كبيرة شوية علي المدام ؟؟
الله يبارك في سعادتك يا أستاذ أحمد ، العربية مش للمدام هنا أنا كان قصدي إني لو جبت زيرو أنزلها مصر تبقى للمدام يعني لكن المستعمله ديه ما ينفعش تنزل مصر ، بس ربنا يسهل إن شاء الله وأنا نازل نهائي الواحد يبقى يفكر هيجيب إيه زيرو

شكرا مرة ثانية

hazem_khidr

الف الف مبروك يا اسلام باشا
عين العقل و الله و انا قولتلك لو تفتكر هات مستعمل و انت نازل هات جديد
ربنا يباركلك فيها و يديك خيرها و يحميك من شرها يا رب
كان معايا اختها في دبي و كانت عروسه الصراحه بس بتاكل بنزين بالنسبه للايكو اللي كانت معايا قبل كده
الف الف مبروك مره تانيه

الله يبارك فيك يا حازم ، والله هي فعلا عربية محترمة وموضوع البنزين ده أنا بصراحه لسه مالحظتهوش بس البنزين هنا رخيص أنا فولتها امبارح لأن الراجل كان مديهالي على الجنط خالص ب 32 ريال فأعتقد مش هيبقى فيه مشكلة في البنزين إن شاء الله .

أنا بس كان ليا استفسار صغير الفتيس الأوتوماتيك بتاعها مافيهوش أوفغر دريف لكن فيه زرار أحمر كده أنا عرفت إنه بتاع اللوك يعني علشان تحرك عصاية الفتيس من الوضع الباركينج مثلا لوضع الدي وهي مبطلة الكلام ده صح ولا إيه ؟
قديم 16-06-2008, 12:50 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

يا سمسم عين العقل ديه عربية ميختلفش عليها اتنين وبدام مفيش امكانية تجيب حاجة اخر موديل وتنزل بيها دلوقتى يبقى اللى انت عملتة صح عربية ماشاء الله عملية وسعرها فيها لما تجيى تبيع

لاكن موضوع الجيتز ده انا وقلتلك مكانش داخل دماغى خالص ربنا يفتحها عليك يارب وتنزلنا بهامر ان شاء الله

بس ابقى ادينى لفه ونبى

وده هدية متواضعة بمناسبة العربية تقرير عن نيسان صنى 2001-2004

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 16-06-2008 الساعة 12:55 PM