العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 15-04-2012, 04:33 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute
افتراضي اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخوانى الكرام
انا عندى مكتب مقاولات متخصص فى مجال الرخام والجرانيت
لو فى اى حد من الاعضاء الكرام لة اى سؤال عن الرخام او الجرانيت من حيث التركيب او الاسعار او الانواع المناسبة برجاء عدم التردد وانا تحت امركم
قديم 15-04-2012, 09:50 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

موفق إن شاء الله لكل الخير

قديم 15-04-2012, 11:53 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

انا عاوز اعرف ليه التفاوت فى اسعار الرخام على حسب لون الرخام. يعنى الرخام السمنى او البيج الفاتح بيكون رخيص والاحمر والبنى اللى مبطش بأسود بيسموه اسوانى باين بيكون اغلى اما الرخام الاسود او الأبيض او الاخضر السادة فهو الاغلى. عاوز اعرف اهل اللون هو الللى بيخلى الرخام يتفاوت فى الاسعار؟ ما هو ارخص متر رخام وما هو اغلى متر رخام فى مصر؟
قديم 16-04-2012, 12:44 AM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

بارك الله فيك

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 16-04-2012, 01:41 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

انا عاوز اعرف ليه التفاوت فى اسعار الرخام على حسب لون الرخام. يعنى الرخام السمنى او البيج الفاتح بيكون رخيص والاحمر والبنى اللى مبطش بأسود بيسموه اسوانى باين بيكون اغلى اما الرخام الاسود او الأبيض او الاخضر السادة فهو الاغلى. عاوز اعرف اهل اللون هو الللى بيخلى الرخام يتفاوت فى الاسعار؟ ما هو ارخص متر رخام وما هو اغلى متر رخام فى مصر؟
الرخام الاصفر او البيج دة رخام مصرى اسمة جلالة او لو محمر بسمى صنى ودة رخام ضعيف جدا ومشاكلة كتير منها بعد التركيب ب6شهور الرخام بينقر ويحفر ودة سعر الارضيات بيكون فى حدود من 150 الى 200 جم للمتر المربع
اما الرخام الاخضر وبعروق بيضاء اسمة اخضر هندى وسعرة فى حدود 400 جم للمتر المربع
اما الرخام البنى المبطش ببيج او اسود دة اسمة امبرادور دارك ودة رخام اسبانى وسعرة 500 جم للمتر المربع
يعنى فى المجمل الرخام المصرى سيئ جدا بكل انواعة . اما الجرانيت المصرى فهو افضل انواع الجرانيت على مستوى العالم
ونصيحة لكافة الاعضاء عند تركيب رخام للمطابخ ركب جرانيت مصرى احسن 100 مرة
انواع الجرانيت المصرى
البيج . فردى غزال سعر متر مربع للقرص و المطابخ فى حدود 350جم
الجرانيت الاحمر . فى نوع اسمة فرسان و اخر اسمة احمر غردقة وجندولا فى حدود 375 جم للمتر المربع
اما عن اغلى الانواع للمتر المربع فى نوع اسمة اونكس ودة رخام شفاف يعنى ممكن تحط اضائة من ورا الرخام وسعرة 4500 جم للمتر المربع
هحاول ارفع صور للرخام الاونكس لفيلا بركبها رخام فى التجمع الخامس
واخيرا انا مش قصدى اسوق لنفسى لانى باخد تشطيبات فيلات كاملة ربنا يرزقنا ويرزقكم
الهدف ان لو فى احد الاعضاء واحد بتاع رخام بيحاول يشتغلة فى الانواع او فى الاسعار انا فى الخدمة