العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 14-04-2012, 01:15 AM
استاذ طارق استاذ طارق غير متواجد حالياً

استاذ طارق is on a distinguished road
للاهمية نصحية لو عايز عربية فيات

1-ابعد عن 128 وخليك 127
انا ابتديت حيات حياتي في اول عربية وهي 128 موديل 78 و جبت معاية سمكري ومكانيكي وقالو لقطة وكويسة وابتديت بية ومفيش اقل من شهر وفتحت بقة عايز عفشة و مساعدين واسطوانة دبرياج وظبط زواية مع اني بهتام بصيانتة اوي بعتة وخسرت فية كنت شارية بي 14500 وبعتة 12000 بعفية قررت اني ازود شوية وجيب موديل احسن واشتريت 128 موديل 88 مع تغير المكانيكي وسمكري عشان حاسس اني الاول باعني لمشتري وقالو برضو لقطة و كويسة اشترتة ب 17000 واول مركبتة حسيت بفرق كبير بين العربية الاولة ودي سحب ممتاز وكلة حاجة صح بعد شهر ابتدت
رحلتي مع المكانيكي اولة حاجة بدات فية اسطوانة دبرياج قولت ومالو نغيرة وبعد كام يوم وانا سايق كل ماخذ مطب ظاهري يكسر وطبعا غيرت العفشة وسفرت بية سلك الكاتنية اطقطع وحظي كان معاية واحد خيت مكانيكي قريب يغيرة وبعدين رجعت بية ماسفرتش خوفت اوي لتحصل حاجة فية وفيش كام يوم وانا ريح فرح وطبعا كانت لازم تنكد علية كل ماشي لازم تسخن حاطيت ماية في عربية وبرضو بتسخن وخلت شاكلي زبالة ادم الناس قفلت العربية وانا ببصة علية بقرف المهام قررت اني اتخلص منة حاولت اشوفلة بيعة وبعد كام يوم بعتة ب 15000 الف وكنت فرحان اوي اني خلصت منة وطبعا كان لازم اشتري عربية عشان شغلي ومشاوري بعيدة
فقررت ابعد عن الفخ المميت الاسمة 128 تحسس انا جامدة ومفيش اقل من شهر تنكد عليك المهم لقيت واحد صاحبي بقول ما تشتري 127 احسن من 128 وسعرة رخيص لو لقيتة نظيفة 15000 الف وممكن تنقص الشعر شوية وفعل دورت علي 127 وبعد البحث الطويل لقيت واحدة موديل 86 ب 15000الف بص شاكلة وهمني بصراحة في وش ناظفة تحس اني العربية نظيفة وسنتر وانذار وزجاج كهرباء امامي وفرش جديد وتابلو شكلة نظيف اوي المهم خادت مكانيكي وقالي كويسة اوي
المهم توكلت علي للة وخفت طبعا بعد شهر تحصل مشكلة ذي 128
بس اتفاجت اني محصلهش الا بعد سنة اسطوانة دبرياج ومساعدين وعفشة غيرتهما وبعد ماغيرتهما فضلت معاية وعمرة قالت لا فرح او سفر او حتي شد حاسس اني ركب وحش وعضمة ناش
ملاخص الموضع لو هتشتري 128 حتة لو حلتة نظيفة بردو هتبوظ
اما 127 تظبطة مرة واحد وتمشي معاك زي فل وانا دلوقتي معاية فرنا و 127 وعمري مافكرت ابيعة خالص حتي الان
قديم 14-04-2012, 01:19 AM
king speed king speed غير متواجد حالياً

king speed will become famous soon enoughking speed will become famous soon enough
افتراضي رد: نصحية لو عايز عربية فيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة استاذ طارق مشاهدة المشاركة

1-ابعد عن 128 وخليك 127
انا ابتديت حيات حياتي في اول عربية وهي 128 موديل 78 و جبت معاية سمكري ومكانيكي وقالو لقطة وكويسة وابتديت بية ومفيش اقل من شهر وفتحت بقة عايز عفشة و مساعدين واسطوانة دبرياج وظبط زواية مع اني بهتام بصيانتة اوي بعتة وخسرت فية كنت شارية بي 14500 وبعتة 12000 بعفية قررت اني ازود شوية وجيب موديل احسن واشتريت 128 موديل 88 مع تغير المكانيكي وسمكري عشان حاسس اني الاول باعني لمشتري وقالو برضو لقطة و كويسة اشترتة ب 17000 واول مركبتة حسيت بفرق كبير بين العربية الاولة ودي سحب ممتاز وكلة حاجة صح بعد شهر ابتدت
رحلتي مع المكانيكي اولة حاجة بدات فية اسطوانة دبرياج قولت ومالو نغيرة وبعد كام يوم وانا سايق كل ماخذ مطب ظاهري يكسر وطبعا غيرت العفشة وسفرت بية سلك الكاتنية اطقطع وحظي كان معاية واحد خيت مكانيكي قريب يغيرة وبعدين رجعت بية ماسفرتش خوفت اوي لتحصل حاجة فية وفيش كام يوم وانا ريح فرح وطبعا كانت لازم تنكد علية كل ماشي لازم تسخن حاطيت ماية في عربية وبرضو بتسخن وخلت شاكلي زبالة ادم الناس قفلت العربية وانا ببصة علية بقرف المهام قررت اني اتخلص منة حاولت اشوفلة بيعة وبعد كام يوم بعتة ب 15000 الف وكنت فرحان اوي اني خلصت منة وطبعا كان لازم اشتري عربية عشان شغلي ومشاوري بعيدة
فقررت ابعد عن الفخ المميت الاسمة 128 تحسس انا جامدة ومفيش اقل من شهر تنكد عليك المهم لقيت واحد صاحبي بقول ما تشتري 127 احسن من 128 وسعرة رخيص لو لقيتة نظيفة 15000 الف وممكن تنقص الشعر شوية وفعل دورت علي 127 وبعد البحث الطويل لقيت واحدة موديل 86 ب 15000الف بص شاكلة وهمني بصراحة في وش ناظفة تحس اني العربية نظيفة وسنتر وانذار وزجاج كهرباء امامي وفرش جديد وتابلو شكلة نظيف اوي المهم خادت مكانيكي وقالي كويسة اوي
المهم توكلت علي للة وخفت طبعا بعد شهر تحصل مشكلة ذي 128
بس اتفاجت اني محصلهش الا بعد سنة اسطوانة دبرياج ومساعدين وعفشة غيرتهما وبعد ماغيرتهما فضلت معاية وعمرة قالت لا فرح او سفر او حتي شد حاسس اني ركب وحش وعضمة ناش
ملاخص الموضع لو هتشتري 128 حتة لو حلتة نظيفة بردو هتبوظ
اما 127 تظبطة مرة واحد وتمشي معاك زي فل وانا دلوقتي معاية فرنا و 127 وعمري مافكرت ابيعة خالص حتي الان
فعل عندك حق انا عندي 128 من سنة 2008 يدوب سنة وبقت صاحب الميكانيكي لاحد مابعتها مع اني كنت بشد بية كتير وعمري مخيبت ظني بس لاسف خيبت ظني بعد سنة وانا حاليا معاية هيونداي اكسل
قديم 14-04-2012, 01:27 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

مع حبى الكبير للفيات 128 لكن بصراحة معاك حق
انا أول ما اشترتها كان الموتور ماشاء الله صوتة ناعم وزى الفل فى السحب
وبعد حوالى شهر المساعدين رشحو وجبت أنثنين إستيراد وبعديها بحوالى 6شهور المساعدين بقو خفاف جدا إشتريت أثنين المانى بحوالى 460 والحمد لله شغالين كويس بس فية صوت رزع عند كل مطب او حفرة من الامام وكمان حاسس إنها عايزة دلوقتى طقم دبرياج وكمان صوت الموتور عالى والفتيس صعب حد يتعامل معاة غيرى والله يا أخى لدرجة إنى فكرت نبيعها واشترى سوزوكى ماروتى
لكل فى الجملة أنا بحترم العربية دة جدا كفاية إن معظم اللى اتعلمو قيادة كان عليها

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 14-04-2012, 01:47 AM
استاذ طارق استاذ طارق غير متواجد حالياً

استاذ طارق is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen_bondok مشاهدة المشاركة

مع حبى الكبير للفيات 128 لكن بصراحة معاك حق
انا أول ما اشترتها كان الموتور ماشاء الله صوتة ناعم وزى الفل فى السحب
وبعد حوالى شهر المساعدين رشحو وجبت أنثنين إستيراد وبعديها بحوالى 6شهور المساعدين بقو خفاف جدا إشتريت أثنين المانى بحوالى 460 والحمد لله شغالين كويس بس فية صوت رزع عند كل مطب او حفرة من الامام وكمان حاسس إنها عايزة دلوقتى طقم دبرياج وكمان صوت الموتور عالى والفتيس صعب حد يتعامل معاة غيرى والله يا أخى لدرجة إنى فكرت نبيعها واشترى سوزوكى ماروتى
لكل فى الجملة أنا بحترم العربية دة جدا كفاية إن معظم اللى اتعلمو قيادة كان عليها
حاول تبيعة وتشتري 127 او تزود وتجيب حاجة احسن انتا عامل زي قولت اصبر علي العربية ونتيجة كانت عاملة زي الاربة المخرومة كل مسد نحية تتخرم من النحية تانية لاحد ماتخنقت منة وبعتة
قديم 14-04-2012, 01:49 AM
صقرمصر
Guest

ايه ياجماعه انتو داخليين تعقدونا من 128 الا مش عايزها يحتفظ بكرهيتو ليها لنفسه ولا هو استعراض الا جاب فرنا والا جاب هونداي لعلمكم بقه انتو معرفتوش تركبوها وده عبكم انتم مش عبها انا معايا من 2006 وزي الفل ايه يعني سير كتينه ب30 جنيه ولا كوبلن ب 100 جنيه وعليه خلاط هديه المشكله في الا مبيعرفش