العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 13-04-2012, 12:09 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي مفيش فايده ..........حاورينى ياطيطه.....من غير خريطه

البرلمان يرفع «الكارت الأحمر» لـ «الفلول» «النور» و«الدعوة السلفية» و«شباب الثورة» يقاطعون «مليونية الإخوان».. و«طنطاوى»: لسنا طرفاً فى الجدل السياسى

١٣/ ٤/ ٢٠١٢تصوير- أحمد المصرى
تصفيق من النواب لكلمة المستشار الخضيرى فى جلسة «الشعب» أمس

وافق مجلس الشعب، أمس، من حيث المبدأ، على تعديل قانون مباشرة الحقوق السياسية، بإضافة بند يحرم قيادات النظام السابق والحزب الوطنى المنحل من الحقوق السياسية لمدة ١٠ سنوات، بينما واصلت جماعة الإخوان المسلمين وعدد من القوى الإسلامية الحشد لـ«مليونية حماية الثورة»، اليوم، لرفض ترشح رموز النظام السابق للرئاسة، وعلى رأسهم اللواء عمر سليمان. ويتضمن التعديل إضافة بند رابع على المادة رقم ٣ من قانون مباشرة الحقوق السياسية، ينص على أن «يُحرم من مباشرة حقوقه السياسية كل من عمل خلال السنوات العشر السابقة على ١١ فبراير سنة ٢٠١١ رئيساً للجمهورية أو نائباً لرئيس الجمهورية أو رئيساً للوزراء أو رئيساً للحزب الوطنى الديمقراطى المنحل أو أميناً عاماً له أو كان عضواً بمكتبه السياسى أو أمانته العامة وذلك لمدة عشر سنوات ابتداء من التاريخ المشار إليه».
وعلى صعيد التحركات فى الشارع، أعلنت كل من الجماعة الإسلامية والهيئة الشرعية للحقوق والإصلاح والجبهة السلفية وحزب الأصالة السلفى، المشاركة فى مليونية «حماية الثورة» التى دعت إليها جماعة الإخوان المسلمين، فيما أعلنت الدعوة السلفية وحزب النور السلفى والطرق الصوفية مقاطعة المليونية. وقال عدد من شباب الإخوان إن مسيرات ستخرج من مساجد الأزهر ومصطفى محمود والسيدة زينب، وجامعة القاهرة، إلى ميدان التحرير.
ونظم المئات من طلاب الإخوان بجامعة عين شمس مسيرة بالطبول، داخل الحرم الجامعى، أمس، ورددوا هتاف «يا طنطاوى قول لعنان.. لن يحكمنا عمر سليمان». فى المقابل، أعلنت قوى سياسية وحركات ثورية امتناعها عن المشاركة فى مليونية «حماية الثورة»، اليوم، داعية إلى مليونية «تقرير المصير»، الجمعة المقبل.
من جانبه، أكد المشير حسين طنطاوى، رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة، أمس، أن القوات المسلحة «ليست طرفاً فى الجدل السياسى القائم على السلطة، ولا تدعم أياً من مرشحى الرئاسة».

----------------------------------------

المصدر

دوس هنا

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 13-04-2012, 03:09 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مفيش فايده ..........حاورينى ياطيطه.....من غير خريطه

المصري اليوم
الاخوان والسلفيون يشاركون في مليونية حماية الثورة 13 ابريل

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم

قديم 13-04-2012, 06:10 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

المصري اليوم
الاخوان والسلفيون يشاركون في مليونية حماية الثورة 13 ابريل
سبحان الله بقى حلو ليكم دلوقتى تهتفو بسقوط حكم العسكر !!!

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-04-2012, 06:50 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

ايه الاخبار بتاعه المليونيه النهارده.؟؟

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 13-04-2012, 07:20 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute

سبحان الله
الهدف الاصلي من نشر الخبر هو حاجه واحدة
بيان ان مصدر الخبر في الخبرين المتناقضين واحد
وهو المصري اليوم
يعني بيان ان الجريدة دي لا يستعلم منها باخبار عن السلفيين او الاخوان

نيجي بقي للي انت عايزه
هنفترض ان قصدك علي ابو اسماعيل واولاده
اللي هم موجودين من اول يوم في الثورة في الميدان
ومتنساش ان هو في جمعة سرعة تسليم السلطة او المطلب الواحد 18 نوفمبر كانت كل الناس معارضاه وهو نزل

ولو قصدك علي السلفيين

طبعا هتقلل دلوقتي من اي انجاز لابو اسماعيل او السلفيين وتجيبلي ادلة ان هم نهو عن الخروج عن الحاكم

طيب هديلك مثال
ليه حزب النور السلفي لا يؤيد ابو اسماعيل السلفي
لية حزب الحرية والعدالة الاخواني لا يؤيد ابو اسماعيل او عبد المنعم ابو الفتوح اللي كل منهم كان اخواني

لية في شباب من حزب النور ومن حزب الحرية والعدالة ماستمعوش لحكم الحزبين ورشحوا احد المرشحين دول رغم عدم اتفاق الحزب عليهم ورغم ان دة يعرضهم للفصل

بعض السلفيين مش هم كل السلفيين

ومش معني ان انا مبدورش ورا اخطاء 6 ابريل ولا اصلا بفكر اني ابحث في سلبياتها ان هم ملائكة الله التي تمشي علي الارض

للاسف انا مبحبش ادور علي سلبيات

من الاخر السلفية منهج والاخوان ليهم منهج و6 ابريل ليهم منهج

مش كل حزب من دول كل الاعضاء علي نفس الخط لا

يوم التصويت بنعم ولا لا

رغم ان الكل قال ان نعم واجب ديني
قلت لا

لان انا عارفة ان اللي قدامي شيخ واجتهد وانا لا ارقي باي منزلة الي تفكيره و لكن انا مهما كان لازم استفتي قلبي
وافكر
لكن اختياري لا كان حاجه واحدة بس (ورغم ان الظاهر ان لا هي الافضل الان لكن الله اعلم لو كنا قلنا لا كان ايه اللي حصل كل شئ بحكمة من الله )

هل معقوله ان مصر في يوم من الايام تتحول من دولة مسلمة الي دولة مسيحية
هل المسلمين لو حصل مساس بالمادة رقم 2 هيسقفو ويقولو يا سلام هو دة اللي احنا عايزينه
اكيد محدش هيسكت ومحدش هيقعد في بيته

قد يكون الشيوخ فكرو في ذلك وحقنا لدماء المسلمين وان ميحصلش مظاهرات ولا ثورات تاني فضلو نعم

اذن الاختلاف شئ طبيعي جدا ولكن بعد اجتهاد وكل واحد بيجتهد علي قد تفكيره ومخه

بلاش بقي صيغة احنا وانتم
وعلي فكرة انا بتضايق من كلمة الاسلاميين
لان فعلا احنا كلنا مسلمين
والناس هي اللي اطلقت اللفظ دة علي السلفيين والاخوان وانا مبحبش التخصيص

بلاش التفتيت والتقسيم دة للشعب
لان هو دة المطلوب من النظام السابق
عايزينا طول النهار نتخانق ونخبط في بعض ونخون بعض ونشتم بعض

ودة اللي وصلوله فعلا
لما الشعب نزل يهتف لا لعمر سليمان
الثوار رفضو ينزلو عشان الاخوان رغم ان اكيد الثوار ويتحيل ان هم يكونو عايزين عمر سليمان

يا ريت نتخلي عن حب كل فصيل للفئة بتاعته ونبص للهدف العام ونتخلي عن العصبية القبلية الموجودة فينا الي الان
مش عشان انا سلفي هنزل او عشان انا اخوان مش هنزل ولا عشان انا ثوار هاتفرج.... لا
هم نازلين لية ؟
عشان السبب دة انا هنزل

ربنا يحمي مصر ويجمعنا علي كلمة واحدة بدل ما احنا متفرقين

فعلا http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=72892
علي الرغم من ان الموضوع غير مطابق لكن هو هو نفس العنوان

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم