العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 04-04-2012, 01:49 AM
الصورة الرمزية ahmdmagdy
ahmdmagdy ahmdmagdy غير متواجد حالياً
من انا؟: لا يجب أن تقول كل ما تعرف ..ولكن يجب ان تعرف كل ما تقول
هواياتي: Cars , Music , Internet

ahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really nice
للاهمية ظبط التاكيهات

السلام عليكم
كنت عاوز اعرف امتي الواحد يظبط التاكيهات عشان سمعت ان التاكيهات ليها ضبطه للصيف و ظبطه للشتاء هل ده كلام مظيوط و لا تخريف و كمان عاوز اعرف ضبط التاكيهات له علاقه باستهلاك البنزين و لا لأ و كنت عاوز اعرف انا عربيتي مصري موديل 2004 سير الكاتينه جنزير و لا حديد

قديم 04-04-2012, 07:15 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ظبط التاكيهات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmdmagdy مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
كنت عاوز اعرف امتي الواحد يظبط التاكيهات عشان سمعت ان التاكيهات ليها ضبطه للصيف و ظبطه للشتاء هل ده كلام مظيوط و لا تخريف و كمان عاوز اعرف ضبط التاكيهات له علاقه باستهلاك البنزين و لا لأ و كنت عاوز اعرف انا عربيتي مصري موديل 2004 سير الكاتينه جنزير و لا حديد
بص يا جميل التاكيهات على حد تعاملى مع العربية بتعوز تظبط كل فترة
طبعا الميكانيكى بيقولوا ليها ظبطة فى الشتا والتانية فى الصيف
على حد تعملتى الكلام دا فستك
كل لم الاقى الادا غير مظبوط (كستهلاك البنزين مثلا مع مراجعة منظومة البنزين)اروح اظبط تاكية
ويفضل عند واحد محترم وثقة مش اى حد وتكون العربية باردة جدا
لو التاكية مقفول يستهلاك بنزين اكتر ويسخن العربية
غالبا الظبط على 20 بالفلر

لو مفتوح زيادة العربية يبقى سحبها ضعيف

السير عندك حديد
ومن ان الى اخر يرجى شد السير من البلف
قديم 05-04-2012, 02:32 AM
الصورة الرمزية ahmdmagdy
ahmdmagdy ahmdmagdy غير متواجد حالياً
من انا؟: لا يجب أن تقول كل ما تعرف ..ولكن يجب ان تعرف كل ما تقول
هواياتي: Cars , Music , Internet

ahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really niceahmdmagdy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_gamal777 مشاهدة المشاركة

بص يا جميل التاكيهات على حد تعاملى مع العربية بتعوز تظبط كل فترة
طبعا الميكانيكى بيقولوا ليها ظبطة فى الشتا والتانية فى الصيف
على حد تعملتى الكلام دا فستك
كل لم الاقى الادا غير مظبوط (كستهلاك البنزين مثلا مع مراجعة منظومة البنزين)اروح اظبط تاكية
ويفضل عند واحد محترم وثقة مش اى حد وتكون العربية باردة جدا
لو التاكية مقفول يستهلاك بنزين اكتر ويسخن العربية
غالبا الظبط على 20 بالفلر

لو مفتوح زيادة العربية يبقى سحبها ضعيف

السير عندك حديد
ومن ان الى اخر يرجى شد السير من البلف
شكرا لردك بس كنت عاوز اعرف العربيه عندي دلوقتي بتعمل 120 كم في الصفيحه داخل المدينه مش كده يبقي استهلكها عالي ولا انا غلطان و في ناس قالو روح ظبط الكاربراتير و حضرتك بتقول ممكن التاكيهات مع العلم ان الموتور بتاع العربيه متفكش و لا مره
كنت عاوز اعرف ايه بالفلر ده و شكرا

قديم 05-04-2012, 10:03 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

داخل المدينة مش هاتقدر تعمل متوسط ولكن لازم يكون فى طرق مفتوحة وعلى سرعة متوسطة حوالى 90كم/ساعة
ضبط التاكيهات فعلا على حسب صوت التاكيهات بغض النظر عن الصيف والشتاء لان التاكيهات بتفتح مع الشغل وعمرها ما تعمل العكس وتقفل ومعنى انها تفتح شوية عن ما كانت مظبوطة علية وبغض النظر عن الصوت او استهلاك البنزين لازم تتظبط تانى عشان لو مفتوحة بتبوظ التاكيهات نفسها والشواكيش بتعمل برطشة ومهما ظبطت فيها بعد كدة بتفضل تعمل صوت وبيكون حلها انك لازم تغير الشواكيش
والمقصود بالفلر هو اداة لظبط الخلوصات بين جزئين بيكون عبارة عن ورق حديدصلب بتخانات مختلفة وعندما يقال فلر 20 بتعنى .2مم

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا