العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 25-03-2012, 12:52 AM
heshamal heshamal غير متواجد حالياً

heshamal is on a distinguished road
افتراضي ماتور مناسب 128

الاخوه الاعزاءانا اشتريت 128 موديل 76 على اد الحال و بعد الشراء اكتشفت ان الفتيس تعبان جدا بيحك فى جميع النقلات و بيون فى الرابع و بيجيب زيت من كل حته فخطر فى بالى اجيب فتيس تانى ولاكنى لاحظت ان البوجيهات فى منها راكب بكراسى و خرطوم فائض الزيت مفصول عن العمه و هذ معناه ان الماتور كمان ضعيفنويت اجيب ماتور بفتيس استيراد و سمعت كتير عن مواتير الريجاتا و لانشيا 1500 - 1600 و سمعت عن لانشيا 1300 - 1400 انا عاوز كاربراتير و مش غاوى اشد و خمسات ولا الكلام داه فياترى ايه المناسب من غير ما اعمل تعديلات و يكون الانسب و السعر لو سمحتموشكرا
قديم 25-03-2012, 01:55 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ماتور مناسب 128

بما ان العربية موديل 76 يبقى قبل ماتسقط موتور لازم تكتف العربية مظبوط
ويفضل من فوق ومن تحت ، ده لو حضرتك هتحتفظ بيها شوية كده على ماتفرج
وبعدين تنزل تجيب موتور الريجاتا ال1500 بس تتأكد من حالته وحالة الكربراتير
مهم برضه العفشة الأمامى والخلفى
موتور الريجاتا قوى وهيحييى العربية ، بس محتاج تأسيس سليم وأهم حاجة العفشة والصاج
الموتور تمنه 2500 بالفتيس
والمساعدين 160
والمقصين 100
وجلب ورا و قدام 50
وربنا يوفقك بإذن الله
تقبل مرورى
قديم 25-03-2012, 02:02 AM
yasser.omar yasser.omar غير متواجد حالياً

yasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of lightyasser.omar is a glorious beacon of light

الريتمو وهو 1300 سى سى وفتيس 6 غيار
بناء على نصيحة الاستاذ الكريم الكبير طارق ابو زيد وبالنسبة للسعر هو اللى يدلك على كده
على فكرة انا سألته قبل كده على الموضوع ده وعرفته انى مش عاوز العب فى الشاسيه وهو اللى رشحلى الاختيار ده وبصراحة انا باخد بكلامه على طول "أسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون"
قديم 25-03-2012, 09:10 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

نصيحة منى ياريت متركبش اى موتورتانى غير بتاع العربيه نفسها
لان مع تركيب اى موتور من نوع تانى للاسف العربيه مش بتعيش اكتر من سنتين تلاته بالكتير وعن تجربه لان الشاسيه كله هيتقطع حتت
عاوز تجيب ماتور يبقى هات ماتور العربيه نفسه اللى هو ماتور ال128
غير كده حتى لو العربيه محصلهاش حاجه من الماتور هتبقى مغرية فى الجرى والشد مع اى حد حتى لو لاقيت مرسيدس هتلاقى الشيطان بيلاعبك ويقولك يلا اسبقه هاتو انت معاك عربيه جامده وطبعا انت عارف ال 128 مصنوعه لانها توديك مشوارك فقط بدون اى زيادات يعنى لا بتاعت سباق ولا شد ولا كل الكلام ده
قديم 25-03-2012, 09:33 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

موتور الريتمو الـ 1300 انسب حاجة وبدون تعديل و6 غيار هايبقى مناسب اوى وخد بالك ان الـ 128 بتنزل بمواتير 1300 يعنى ما فيش اى لعب من اى نوع ولا وزن زيادة ولا شاسية هايتاثر

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا