العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 22-03-2012, 08:28 PM
الايطالى الصغير الايطالى الصغير غير متواجد حالياً

الايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud of
افتراضي توصيلة كتاوت المارش؟ توصيلة زرار تدوير العربية ؟ عايزين نتعلم

أرجو من أحد الاساتذة والاعضاء يتكرم علينا ربنا يبارك فيكم ويشرح بالتفصيل توصيلة كتاوت المارش بالتفصيل توصيلة عمل زرار تدوير العربية بدلا من الكونتاكت بالتفصيل العربية 128 كتاوت المارش انا عارف 3 والناقصة مش عارفها لو توهتنى ومش عارف امشى وراها فى تابلوه العربية 30 واخد من البطارية 85 واخد من الارضى 86 واخد من الكونتكت أزاى وفين وازاى اعارف اى سلك بالتحديد فى ضفيرة الكونتاكت او فيشة الكونتاكت هو الى رايح للكتاوت 87 واخد من المارش ( من الاتوماتيك ولا من المارش نفسه )ياريت شرح مفصل للصورلان واحد ابن حلال اتعلم فيه رحت عنده اصلح حاجة رجعت من عنده بعد ما شقلب حال كتاوت العربية تقريبا هو لعب فى توصيلة كتاوت المارشقلت من باب الكل يستفيد نعرف منكم الخريطة بتاعته وازاى نطبقها عملى فى ال 128 بخصوص زرار تدوير العربية عايزين نعمل زرار يدور العربية والمفتاح فى الكونتاكت انا قريت موضوع مماثل هنا بس مش واضح ازاى احدد السلوك بالضبط الى استخدمها فى عمل الزرار وازاى اطبق الكلام عملى على 128آخر سؤال فى فيزياء السيارات مارش 128 ال نوفا المعدل 1300 سى سى كام امبير علشان افتكاسات الكهربائية عندنا زادت عن الحد على الانترنت لقيت كذا امبير عايز اعرف كام امبير علما ان بطاريتى 55 امبير لان فيه واحد ابن حلال تانى كهربائى قالى ان الدينامو عندى 45 وانا مش مقتنع ان شركة فيات فى ايطاليا سهت ونست وخلت الدينامو يشحن أقل عن طاقة البطارية الى المفروض عندى يشحنها دينامو 55 امبيروشكرا
قديم 23-03-2012, 08:19 PM

الايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud ofالايطالى الصغير has much to be proud of
افتراضي رد: توصيلة كتاوت المارش؟ توصيلة زرار تدوير العربية ؟ عايزين نتعلم

فين الناس الحلوة وفين الردود الحلوة ؟

يومين ما حدش رد

معقوله

برده صابرين
قديم 24-03-2012, 01:25 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

توصيلة عمل زرار تدوير العربية بدلا من الكونتاكت بالتفصيل العربية 128 كتاوت المارش انا عارف 3 والناقصة مش عارفها لو توهتنى ومش عارف امشى وراها فى تابلوه العربية 30 واخد من البطارية 85 واخد من الارضى 86 واخد من الكونتكت أزاى وفين
طيب ليه عاوز تعمل زرار بدل من مفتاح الكونتاكت

لتشغيل المارش

فهل الكونتاكت فيه مشكله...........؟

وهل عندك الدايره الكهربيه لسيارتك

أو دايرة البدء والدواره

علشان رسم الدايره

هيجاوبنا على أمور كثيره

أنت بتسأل عنها

وخصوصا فيما يخص

كيفية التعرف على وظيفة كل سلك من خلال لونه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 24-03-2012, 03:32 PM

أشكرك يا أستاذى على تكرمك بالرد وانت الوحيد الى رديت وربنا يخليك لينا ولولا وجودك يمكن ما كنتش قريب ردودبتدينا ثقة واطمئنان طالما انت موجود فى المنتدى السبب فى عمل الزرار لانى كل شوية اروح لبتاع قطع الغيار واقوله فيشة كونتكت وهى صينى وحضرتك سيد العارفين كل شوية كل شوية قريت من قريب فى المنتدى على موضوع صاحبه قال انه حل لمشكلة فيشة الكونتاكت عمل زرار وهواتكلم ولكن انا عايز شرح مفصل وعملى علشان اعمله صح والاسلاك كثير والالوان مش مفهومة وانا عايز افهم معلومات مرتبة بسيطة تؤدى الى حقيقة مفيدة هو ده السبب وربنا يجازيك خير على ردك واهتمامك وشاكر جدا لحضرتك
قديم 24-03-2012, 03:45 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

ماهو الصح حاليا

علشان نشتغل بطريقه علميه

أنك تحاول تورينا الرسم الهندسى

أو مخطط الأسلاك لدايرة تشغيل مارش مكنة السياره عندك

علشان نعرف الفرده الذاهبه من مفتاح الكونتاكت لأوتوماتيك المارش

الفرده دى بتقطع ويتحط بين الطرفين المقطوعين

زر المارش المشار إليه push buttom

أدى الموضوع بمنتهى الإيجاز والسهوله

وعلشان نشبه كمان

( الموضوع بالظبط عامل زى مفتاح الإناره بالبيت )

بتلاقى المفتاح موجود على فردة الكهرباء الذاهبه للمبة الإضاءه

---------------------

عملنا المفتاح على on يبقى وصلنا دايرة إضاءة اللمبه وقادت اللمبه

حطينا المفتاح على off يبقى قطعنا طريق مرور التيار وأنطفأت اللمبه

---------------------------------------------

المفتاح هو زر المارش ..........موضوع حديثنا

اللمبه ...هى أو توماتيك المارش

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير

التعديل الأخير تم بواسطة samirayad ; 24-03-2012 الساعة 03:50 PM