العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-03-2012, 02:15 AM
soltanfriend soltanfriend غير متواجد حالياً

soltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to all
افتراضي استفسا عن زيت الفتيس الاوتوماتيك

السلام عليكم
انا شارى العربية من سنه واللى كان شاريها قبلى كان مخرجها من الجمرك وما اتغيرش زيت الفتيس ليها خالص على ما اعتقد
انا كذا مرة اسأل اكتر من ميكانيكى على الزيت وبعد الكشف يقولى لأ تمام ومنسوبة مظبوط والعربية عامله اكتر من 200 الف كيلو
هو انا بشكل عام مش بشتكى من حاجه فى الفتيس خالص والحمد لله العربية بتنقل عادى والكيك داون بتاعها شديد وكله تمام
فأكبر دماغى ولا اغيره ولو اغيره اجيب ايبرو الامريكانى(25 جنيه للتر) ولا موبيل المصرى(27 جنيه للتر) ؟
قديم 22-03-2012, 05:29 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسا عن زيت الفتيس الاوتوماتيك

200 الف كم كتير لازم تغيره حتي لو الفتيس معملش حاجه بس الموبيل احلي من الابرو
وللعلم فقط السعر 27 ده للموبيل ATF 220
بس الافضل منه وعن تجربه لبموبيل ATF320 وسعره 40 جنيه
قديم 22-03-2012, 11:02 AM
الصورة الرمزية ORGANIC_MAGIC
ORGANIC_MAGIC ORGANIC_MAGIC غير متواجد حالياً
من انا؟: Chemist
التخصص العملى: Project Manager
هواياتي: Foot Ball

ORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura aboutORGANIC_MAGIC has a spectacular aura about

بص ياباشا انا جربت الزيت الامريكي ده و الموبيل

انا العربيه كانت معايا تمام ومفيش مشاكل غيرت وحطيت الزيت الامريكى الاول وفكيت الفلتر ونظفته (مش لاقي منه جديد) العربيه بعد تقريبا شهر بدات تنتش ومشاكل زفت في الفتيس رحت نزلت الزيت كله كان عامل زى زيت الطبيخ هو لو نه اصفر مش احمر وكان سائل خالص ولا فيه اى لزوجه (كنت جايبه ب 35 جنيه من 7 شهور)

غيرت وحطيت موبيل وبرضك نفس المشكله

نزلت الموبيل وغيرته تانى موبيل برضك نفس المشكله بس المره دى الزيت نزل برغاوى (يعنى تقريبا الفتيس بيفوت نقلات)

وادينى بدور علي فتيس بالجير بتاعه

عربيتى القديمه كانت جوليت اتوماتيك ومشيت بيها اكتر من 200 الف ولا غيرت ولا مره زيت الفيس وكانت زى الفل

انا مش بخوفك

انا بحكيلك تجربتى

قديم 22-03-2012, 02:08 PM

soltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to all

يا نهار ابيض يعنى اعمل ايه اغيره ولا ما اغيروش ؟؟؟؟؟
ولو غيرته لازم انزله كله ولا نصه مثلا لأنه بياخد اكتر من 5 لتر؟؟؟
قديم 23-03-2012, 03:27 AM

اعمل ايه يا جماعه؟؟؟؟؟