العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 20-03-2012, 04:01 PM
herlom herlom غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ أحمد مجدى
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى
هواياتي: الهندسة الميكانيكية, الكمبيوتر, الانترنت, الفن

herlom has a spectacular aura aboutherlom has a spectacular aura aboutherlom has a spectacular aura about
رأى ما هو اسوأ مرور ممكن تتعامل معاه فى مصر؟

الفكرة هى كل عضو يكتب اسوأ مرور اتعامل معاه وكرهه فى نفسه ونعمل تقييم فى الاخر ونشوف اعلى نسبة فيها شكاوى .. وكل واحد برده يكتب السبب علشان منكنش بنفترى على مرور معين .. وممكن نفيد اعضاء كتير جدا من خلال الموضوع ده بحيث لما يروح المرور الخاص به يبقى عارف حيطلع عينه فى ايه فيكون مستعد لاى حاجة تحصل معاه هناك وميكونش مصدوم زى ما بيحصل مع ناس كتير عند تعاملهم مع اى مرور
قديم 20-03-2012, 04:15 PM

herlom has a spectacular aura aboutherlom has a spectacular aura aboutherlom has a spectacular aura about
افتراضي رد: ما هو اسوأ مرور ممكن تتعامل معاه فى مصر؟

انا عن نفسى اسوأ مرور هو مرور السلام وما ادراك مرور السلام
فى شهر يناير السنة ده روحت مع والدى علشان يجدد رخصة العربية وطبعا من اول ما دخلنا وعدد كتير جدا من البلطجية والحشاشين بيعرضوا عليك انهم يخلصولك الورق كله وانت تقعد على القهوة وتشرب كوباية شاى وطبعا كل حاجة ليها تمنها .. طبعا رفضنا فلقيت واحد منهم بيقولنا خلاص انت حر تبقى تقابلنى لو خلصت حاجة النهاردة وخليك واقف فى الطوابير .. طبعا طنشنا الكلام ده لانى كنت واثق ان الامور بعد ثورة 25 يناير اتغيرت والموظفين بقه عندهم ضمير اكتر من الاول وحيمشوا مصالح الناس بسرعة بس اتصدمت لما لقيت فى مرور السلام مفيش حاجة اتغيرت ولا كأن حصلت ثورة من الاساس وكان الى حيجننى اكتر ان الموظفين بتتعامل مع البلطجية ده وبياخدوا نسبة من الفلوس الى بياخدوها من الزبون طبعا .. طبعا مش كل الموظفين الا من رحم ربى لان فى ناس اشراف بينهم وميقبلوش على نفسهم قرش حرام .. ده حتى مهندس الفحص ما بيطلعش يفحص بنفسه ويخلى بلطجى هو الى يا خد منك العربية ويخلصهالك وبعد كده يقولك الحلاوة وما ادراك ما الحلاوة طبعا يضربلك مبلغ عالى 300 جنيه ولو قلتله انا حخلصها بنفسى يقولك انت فاكر ان المبلغ ده حاجة ده انا حاخده منك واوزعه والمهندس حياخد نسبة منه ولما تروح تفحص تلاقى فعلا كلامه صح والمهندس بيسيب البلطجية هما الى يخلصوا للناس فحصهم والباقى معروف .. المهم بعد طول عذاب ووقوف فى جميع الطوابير والانتظار الطويل جدا والعروض الى كل شوية تجيلك تحب اخلصلك الورق .. الرخصة طلعت بسلام وطبعا ده بفضل ربنا فى الاول ثم علشان كنا بنقسم نفسنا انا ووالدى على الطوابير علشان نخلص ونطلع الرخصة فى نفس اليوم
الخلاصة الواحد بيتمنى ان تكون الامور اتغيرت فى مرور السلام دلوقتى برغم ما عدش غير شهرين من يناير لمارس .. وان البلطجية دول الشرطة تمحيهم من على الوجود لان لولا تعامل الموظفين وامناء الشرطة مع البلطجية دول مكنش حيكون ليهم اى اثر .. لان الموظف بيعطل مصالح الناس علشان يجبرك انك تتعامل معاهم فى الاخر علشان يطلعله فلوس حرام فى الاخر يأكل بيها نفسه وعياله .. وربنا يهدينا جميعا

ياريت الكل يشارك ويحكيلنا المواقف الى حصلت معاه داخل المرور يمكن مع مرور الوقت نعمل موضوع احسن مرور فى مصر ونقارن بينهم جميعا
قديم 20-03-2012, 04:17 PM
الصورة الرمزية zamanan2000
zamanan2000 zamanan2000 غير متواجد حالياً

zamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to allzamanan2000 is a name known to all

اولا احب اقدم تحياتى على الفكرة الحلوة

بص يا سيدى اسواء مرور اتعاملت معاه مرور السلام فعلا مالوش حل عدد الناس كتير جدا لانه شامل اجرة وملاكى ونقل وفى نفس الوقت اللى بيقدم الخدمة عدد قليل م الموظفين انا وقفت من 8 ونص الصبح لواحدة الضهر بس علشان اجيب براءة ذمة فتخيل بقى بقيت الاجراءات بتبقى ازاى

ده غير العدد المهول من النصابين اللى واقفين هناك اكتر من الناس

ولا الشمس تحس انها ملمومة كلها فى المرور ده لما كنت هفطس
قديم 20-03-2012, 04:22 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zamanan2000 مشاهدة المشاركة

اولا احب اقدم تحياتى على الفكرة الحلوة

بص يا سيدى اسواء مرور اتعاملت معاه مرور السلام فعلا مالوش حل عدد الناس كتير جدا لانه شامل اجرة وملاكى ونقل وفى نفس الوقت اللى بيقدم الخدمة عدد قليل م الموظفين انا وقفت من 8 ونص الصبح لواحدة الضهر بس علشان اجيب براءة ذمة فتخيل بقى بقيت الاجراءات بتبقى ازاى

ده غير العدد المهول من النصابين اللى واقفين هناك اكتر من الناس

ولا الشمس تحس انها ملمومة كلها فى المرور ده لما كنت هفطس
ربنا يخليك ويكرمك .. انا متخيل بقيت الاجراءات عاملة الزاى لانى جربته فعلا والواحد يتمنى انه يتغير للاحسن والا الناس حتقوم بثورة تانية على مرور السلام بالذات
قديم 20-03-2012, 04:43 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

1-مرور فيييييييييييييييييييييييي صل
2-مرور الدقيييييييييي:070104~242 :

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات

الكلمات الدليلية
مرور, سيارة, ترخيص سيارة