العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 16-03-2012, 09:39 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي هل الحركة دى خطر على العربية

أعزائى

أنا جديد فى السواقة ، اليوم كنت بتمشى شوية بالعربية زى كل يوم جمعة علشان أدقن السواقة. كنت ماشى على الثالث على سرعة حوالى 40 او 50 المهم لما قربت من مطلع الكوبرى حبيت أهدى وأنزل على الثانى. فالحقيقة لانها اول مرة أنزل من على الثالث للثانى فمعرفتش أعمله بسرعة. فكان الحل المتاح هو الأول بدل الثانى. فعلا أخذت الأول على سرعة بتاع 30 فحسيت العربية زى ما يكون هتتكفى على وشها يعنى زى نفس احساس الفرملة المفاجاءة والعربية سحفت على الارض للحظة ولكن انا دست بنزين فسحبت على طول. والحمد لله أن مش كان فى حد لازق فى العربية من وراء والحكاية مش أخذت اكثر من ثانيتين.

أعتقد هذا الحركة بيسموها Break engine أو الفرملة بالمحرك. وكما قرات الحركة دى بتحصل لما تكون سرعة العربية أسرعة من سرعة نقلة الفتيس اللى عاوز أمشى عليها....

الحمد لله جربت تانى بعد شوية وعرفت أنقل من الثالث للثانى بسهولة.

السؤال هو::: هل الحركة دى بتؤثر سلبيا على العربية. المحرك وخلافة. وهل مثلا لو كنت ماشى على الخامس ونزلت على الاول فجاءة زى كدة بيكون الاثر السلبى أخطر من الثالث إلى الثانى.. ارجو الإفادة........

شاكر للمشاركة
قديم 16-03-2012, 09:48 PM
الصورة الرمزية luaai
luaai luaai غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رسوم متحركة

luaai has much to be proud ofluaai has much to be proud ofluaai has much to be proud ofluaai has much to be proud ofluaai has much to be proud ofluaai has much to be proud ofluaai has much to be proud ofluaai has much to be proud of
افتراضي رد: هل الحركة دى خطر على العربية

أعتقد في مرة من المرات ممكن التروس تتكسر جوة الفتيس
وخصوصا لو الفرق بين النقلات كبير
يعني عالخامس وعلى سرعة وتنزل للأول يا إما الفتيس يتكسر أو اسطوانة الدبرياج تتكسر

قديم 16-03-2012, 09:52 PM
ayman goda ayman goda غير متواجد حالياً

ayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to beholdayman goda is a splendid one to behold

طبعا خطر جدا
قديم 16-03-2012, 09:55 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

حركة خطر بالصورة اللى حضرتك شرحتها دى
كان من المفروض انك تطلع الكوبرى على التالت عادى جدا ولو حسيت ان عزم الغيار التالت مش مسعدك تطلع الكوبرى او العربية سقفت منك .......تفضل دايس بنزين بهدوء جداااااا لغاية العربية ما يوصل سرعتها الغيار التانى وتنزل نقلة واحدة من التالت للتانى الاول دة متفكرش فية خالص طالما العربية اتحركت من السكون ............. وبعد كدة لو بتشد مع واحد والغيار الرابع او الخامس مش مسعدك تنزل نقلة واحدة بس عشان العربية تجمع سرعة يعنى من الرابع للتالت او من الخامس للرابع ودة برضة غلط لكن هواة الشد مش بتفرق معاهم

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 16-03-2012, 10:41 PM
الصورة الرمزية khaled_1993m
khaled_1993m khaled_1993m غير متواجد حالياً
من انا؟: DR. Khaled Hussein Isamil
التخصص العملى: طالب طب
هواياتي: السيارات

khaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud ofkhaled_1993m has much to be proud of

طبعا مفيش كلام يتقال بعد كلام mr_astra
بس اضيف حاجة صغيرة اني الحركة دي لا تلجا ليها ابدا الا لو لاقدر الله لاقيت العربية مافيهاش فرامل او حتي لو بتشد مع واحد انا رايي تحرق علي الغيار افضل من انك تسقط حارة الاثنين غلط طبعا بس ده اقل ضررا يعني

شباب و قوة و غرور و فتنة و تسويف في التوبة حتي جاءت لحظات الوداع الاخيرة