العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 01-03-2012, 09:28 PM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي ماستر الفرامل

السلام عليكم..ازيكم يا احلى اعضاء فى الدنيا كلها

انا عندى مش كله فى العربيه ومش عارف اعمل فيها ايه.
انا من حوالى 5 شهور جاى اركب العربيه لقيت مفيش فرامل خالض والدواسه بتنزل لتحت والعربيه مبتمسكش فرامل نهائى..فروحت للميكانيكى فقالى هتلاقى الجلد اللى فى الماستر ضرب..فقولت اجيب ماستر جديد بس مالقيتش..فاشتريت جلد وركبته والعربيه بقت مظبوطه والفرامل بتمسك كويس.

جيت انا من حوالى اسبوعين كده لقيت الدواسه بتبتدى تنزل لتحت اول ما امسك فرامل بس العربيه فيها فرامل ومبتحجرش.
لغايه امبارح جيت ادور العربيه وامشى بيها ملقتش فيها فرامل خالص والدواسه بتنزل منى لتحت..فسبتها وبعدها بساعه جيت ادورها تانى لقيتها بتمسك فرامل بس بتحجر ساعات وكمان الدواسه بتنزل لتحت لما اجى امسك فرامل.

وفى ملحوظه اخيره.. لما تكون العربيه واقفه خالص وبدوس فرامل كذا مره ورا بعض_بكراك يعنى) الاقى السلانسيه بيعلى والار بى ام بيزيد.

فا انا لما سالت الميكانيكى قالى انت محتاج ماستر جديد..وممكن تجيب سيرفو علشان السلانسيه ميعلاش..بس السيرفو لو طلع غالى متجبوش لانه مش مهم..ياترى كلامه صح ولا غلط..واسف انى طولت عليكم

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا
قديم 01-03-2012, 10:03 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute
للاهمية رد: ماستر الفرامل

بس يا غزال هكلمك على الادا وطبق انت على البولو

موضوع المستر يفضل جديد احسن

عشان جلد المستر بيضرب كتير -بعد طقم الاصلاح -الى هو جلد

المستر -فبريح دماغى واشترى مستر جديد -لان ياما الصنايعية

اشتغلونى فى جلد المستر وفى الاخر بجيب جديد

وكمان لازم تاخد بالك من حاجة اسمها الزغاد-دا صوباع زى

المسمار لو نزل يهرب الفرامل

وبعد يطلع تانى ويخلى الفرامل تقفش -لازم يبص علية -ولو

محتاج يعلى -تعلى بحذر جدا -يعنى سنة واحدة او 1/2 سنة

-لانة ممكن يعلى جدا والعجل يحجر والعربية تقف خالص

اما عن موضوع ال ار بى ام ولخبطة المكنة فد سيرفو اكيد -لو

فى موديل عربيتك يوجد لة طقم اصلاح اضبطة ولو ملوش غير

عشان دى مشكلتوا انو لو باظ يخلى الفرامل تعلى وتحجر ولكن

مفيش فرامل

يعنى ابتدى ب 1- السيرفو

2 - ماستر الفرامل غيرة احسن (عشان ممكن يكون البستم الاول

بداخل ماسور المستر بيعلق والتانى شغال)

3-الزغاد بس علية لو واطى يعلى سنة واحدة او حسب الاحتياج

مع سوالة لو قفش اتصرف ازاى

معلش اخوك عشرة عمر مع عفريت الفرامل

وطمنى عليك عملت اية

واى خدمة انا تحت امرك
قديم 02-03-2012, 01:13 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold
افتراضي رد: ماستر الفرامل

الف شكر ليك ياباشا..طب لما هو السيرفو مهم..هوقالى ان الاهم الماستر ليه..وبعدين هو مش بيعلى الار بى ام اووى..مثلا بتكون العربيه على 750 ولما بضغط على الفرامل مره كذا مره بيوصل ل1000

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا
قديم 03-03-2012, 07:27 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

عشان المستر هو الفرامل ولكن السيرفو ضغط هوا مساعد لفرامل وكانت العربيات قبل السبيعنات على ما اتذكر بتنزل من غير سيرفوا -عموما كل شيخ ولية طريقة

ومتابــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــع:0101 04~171:
قديم 04-03-2012, 02:09 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

هو ماستر الفرامل و لعلمك لو جربت تدوس تسيب كذا مره هتلاقي الفرامل مسكت
من رأيي لو مالقتش واحد جديد من واحد ثقه يبقي تشوف استعمال خارج و تفكه بنفسك من السيرفو و مهما كان تمنه هاته
و لو زود تمنه حاول تاخده بالسيرفو مره واحده
معلش هي خابطه كبيره بس علشان تنسي ارف الفرامل دا للابد
لان فعلا طقم الاصلاح في كتير من الاحيان ما بيبقاش كويس و انا حذرتك قبل كده لو تفتكر
و ابقي طمني عملت ايه

حـازم خـضـر