العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 02-05-2009, 02:11 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
Angry اعلان هيجيبلى جنان

بصراحة اعلانات كتير خاصة فى مجال السيارات بتبقى متسفزة للواحد ومبالغ فيها جداً بس المبالغات بتبقى مستفزة لاقصى الحدود زى الاعلان ده

منشور فى ملحق سيارات الاهرام
الجمعة 24 ابريل 2009

مميزات محرك الفيرنا 1600 - 16 - صباب - 2 كامة علوية

مميزات ال 16 صباب

زيادة كفاءة وعزم المحرك
رفع القدرة الحصانية (106 حصان)
السرعة المنتظمة لدوران المحرك
إطالة عمر المحرك
تقنية فنية عالية

مميزات 2 كامة علوية
زيادة كفاءة وعزم المحرك
تخفيض وزن المحرك
تقليل معدل استهلاك الوقود (6.5 لتر/100كم)
تبريد جسم المحرك
انتظام سرعة دوران المحرك
سهولة تزييت راس الاطوانات مما يؤدى الى عدم سخونة المحرك واطالة عمرة

ونظراً لكفاءة هذا النوع من المحركات من سلسلة Alpha II
فهو يستخدم فى العديد من الطرازات
(فيرنا - النترا 2006 - ماتريكس - جيتز - كوبية 2007 )

اما محركات ال 8 صباب 1500 سى سى 1 كامة علوية (قصدهم على محرك الرينو لوجان) فمن خصائصها
قدرة حصانية ضعيفة
كفاءه وعزم المحرك ضعيفة
سهولة ارتفاع درجة حرارة المحرك مما يؤدى الى تقصير عمره
زيادة استهلاك الوقود
تكنولوجيا قديمة

(انتهى الاعلان)

طبعاً اعلان مستفز جدا وملىء بالمغالطات والمبالغات

قولو رأيكم ولى عودة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-05-2009, 02:29 PM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اعلان هيجيبلى جنان

هذا الاعلان منشور أيضا فى ملحق اهرام الجمعه بالامس والمقصود طبعا التقليل من شأن سيارات منافسه فى نفس الفئه مثل اللانوس والافيو وربما تحديدا اللوجان
وطبعا كلام غريب ومستفز وليس هكذا تكون المنافسه الشريفه
شكرا

قديم 02-05-2009, 02:32 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

طبعآ المعنى مفهوم ! أنا ماشفتش الاعلان بس هوه عاوز يقول احنا حلوين قوى و غيرنا وحشين قوى !!

طبعا ال16 صباب أفضل من ال8 بس نين اللى بيصنعه ؟ يعنى ممكن 8 صباب أميريكى أو يابانى يكون أفضل من

كورى أو هندى مثلا ودا بيعتمد على التكنولوجيا ومدخلات أخرى كثيره وممكن سيارة مثلا 4 سلندر تكون أقوى

من 6 سلندر لآن سلندرات الآولى السعه بتاعتها أكبر من ال 6 ؟؟ الخلاصه الاعلان ده للتعميه والتعميم !!!

بس أنا فيه حاجه عايز أقولها ! لماذا لما يكون فيه اعلان لايكتبوا تحته ان ده اعلان و مدفوع الآجر !؟؟ ليه دايما

بنصبوا على الناس بانه تحقيق صحفى ومكتوب بأمانه ؟ يعنى الصحفى من دول ياخد المعلوم يطلع العربيه

السما ولو زعلوا مع بعض بعد كده ممكن يقولك اللى ح يشترى العربيه دى ح يجيلوا شلل أطفال ؟ وعجبى !!

DR. Bolbolan ptmnlo123per1127
قديم 02-05-2009, 04:15 PM
الصورة الرمزية mokhtar872000
mokhtar872000 mokhtar872000 غير متواجد حالياً
من انا؟: Mokhtar Abas ELMalahy
التخصص العملى: Relationship officer-RAKBANK-Dubai-UAE
هواياتي: cars/internet/football

mokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond reputemokhtar872000 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bolbolan مشاهدة المشاركة

طبعآ المعنى مفهوم ! أنا ماشفتش الاعلان بس هوه عاوز يقول احنا حلوين قوى و غيرنا وحشين قوى !!

طبعا ال16 صباب أفضل من ال8 بس نين اللى بيصنعه ؟ يعنى ممكن 8 صباب أميريكى أو يابانى يكون أفضل من

كورى أو هندى مثلا ودا بيعتمد على التكنولوجيا ومدخلات أخرى كثيره وممكن سيارة مثلا 4 سلندر تكون أقوى

من 6 سلندر لآن سلندرات الآولى السعه بتاعتها أكبر من ال 6 ؟؟ الخلاصه الاعلان ده للتعميه والتعميم !!!

بس أنا فيه حاجه عايز أقولها ! لماذا لما يكون فيه اعلان لايكتبوا تحته ان ده اعلان و مدفوع الآجر !؟؟ ليه دايما

بنصبوا على الناس بانه تحقيق صحفى ومكتوب بأمانه ؟ يعنى الصحفى من دول ياخد المعلوم يطلع العربيه

السما ولو زعلوا مع بعض بعد كده ممكن يقولك اللى ح يشترى العربيه دى ح يجيلوا شلل أطفال ؟ وعجبى !!

عندك حق ياباشا زى ماخالد اباظه لما قلب على غبور طلع اشاعه ان مواتير الفيرنا مفوته ودلوقتى لما بقوا كويسين مع بعض الفيرنا بقت سياره الشعب والهيونداى احسن عربيه فى العالم ..... ابجنى تجدنى
ptmnlo123per195
قديم 02-05-2009, 04:23 PM
drift_lover drift_lover غير متواجد حالياً

drift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond reputedrift_lover has a reputation beyond repute