العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 31-01-2012, 03:14 AM
الصورة الرمزية ™Ķǻṙӗӗɱ
™Ķǻṙӗӗɱ ™Ķǻṙӗӗɱ غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light
افتراضي تقرير و بعض الملاحظات على جهاز spy 2-way 5000m بجد اختراع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اشتريت من يومين جهاز spy 2-way 5000m من التوفيقية من عند الشيخ نصار
اللى جمب الدولية ( غريب ) وطبعاً مجبتهوش من غريب لانه بيبيع جملة فقط وكمان كان خلص من عنده
طبعاً قولت اعمل فيها الناصح وسألته على سعره وكانت الصدمة الكبرى انه بيبيعه للتجار ب 330 جنيه
وانا اشتريته من الشيخ نصار ب 375 وكمان الفيرجن القديم اللى هو البطارية من غير شاحن
بتتغير عادى
هو فى الاول قالى هجبلك الجديد اللى بيتشحن وبعدين رجع قالى مفيش غير دة
المهم اخدت منه اتنين واحد ليا وواحد لصاحبى اللى قرر يشترى الجهاز واحنا هناك لما شاف الجهاز ونضافته وتقفيله المحترم

نيجيي بقا لتفاصيل التركيب
روحت لكهربائى سنه صغير بس بجد بسم الله ما شاء الله عليه مولود فى عربية زى ما بيقولوا
الراجل بجد تقفيله محترم وشغله حلو قوى بجد
المهم
فى features كتير فى الجهاز ناس كتير ما بتركبهاش او محتاجة شوية شغل وتعب من الكهربائى وللاسف معظم الصنايعية بيستسهله يتعبوا شوية
ومنها فتح الشنطة اللى احتاج انه يركبلى كتاوت علشان اقدر افتح الشنطة بالضغط على مفتاح القفل ومفتاح الsilent مع بعض لمدة ثانيتين بالظبط

كمان ركبلى الريلاى ( كتاوت ) فصل الدوارة طول ما انا قافل العربية بالريموت
جربت ادور فى مارش بس العربية ما بتدورش

كمان شغلى خاصية ان لو العربية حصل لقدر الله وطلع عليا قطاع طرق واخدوا العربية منى غصب عنى
ادوس على زرار الsilent لمدة 3 ثوانى العربية هتدى انذار عالى جداً جداً وتفصل بعد 20 ثانية وبجد اكتر حاجة مفرحانى فى الجهاز دة بس طبعاً مع مراعاة ان الريموت يبقا بعيد عن المفتاح علشان الحرامى ما ياخدش العربية بالمفتاح والريموت ( هههههههه )

كمان خليته يركبلى الانذار على السرينة القديمة والسرينة الجديدة بقا الصوت عالى ومزعج جداً وطبعاً كله فى سبيل الحفاظ على العربية كفاية عربية واحدة اتسرقت مننا لو دى اتسرقت انا ممكن اموت بجد

نيجى بقا للعيوب وهى قليلة بس ضايقتنى

1- طبعاً كلام 5000 متر دة هجص كبير جداً بجد هو اخره اصلاً 200 متر فى الاماكن المغلقة و 500 متر دة اذا جابهم فى الاماكن المفتوحة

2- ودى انا مستغربها مش عارف عندى لوحدى ولا عند كل الناس اللى مركبة الجهاز دة

الريموت التانى اللى من غير شاشة مداه قليل جداً يعنى وانا فى البيت بدوس بالريموت اللى بشاشة على الفتح العربية بتلقط وانا واقف فى نفس المكان ادوس بالريموت العادى العربية ما تلقطش محتاج مساعدة من الناس اللى مركبة الجهاز تقولى عندكم بيحصل كدة بردو ولا لا؟؟ لانى فعلاً هتجنن من الموضوع دة

وفى النهاية الصنايعة كان عايز منى 40 زى ما اتفقنا قبل الشغل بس انا اديتله 50 جنيه لان الباب اليمين الامامى كان قاطع سنتر والراجل تعب فيه الصراحة وكمان جابلى كتاوت الشنطة من عنده

وفى نهاية التجربة اللى انا فعلاً راضى عنها جداً بنصح اى حد يركب الجهاز دة
لان يا جماعة مش علشان نوفر 200-300 جنيه نضيع على نفسنا عربية ب 70-80 الف جنيه فى ظل الظروف المنيلة اللى البلد فيها

ربنا يحمى مصر يارب وانا تحت امر اى حد فى اى استفسار
تحيـــــاتى
قديم 31-01-2012, 07:58 AM
الصورة الرمزية GpsEgy
GpsEgy GpsEgy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Electrical Engineer

GpsEgy will become famous soon enoughGpsEgy will become famous soon enough
افتراضي رد: تقرير و بعض الملاحظات على جهاز spy 2-way 5000m بجد اختراع

تقرير رائع يا استاذ كريم

واهم حاجه كنت هسئلك عليها الكهربائي اخد كام

لان الكهربائي الي بتعامل معاه فالـ GPS بياخد 50 جنيه ف 15 دقائق تركيب وعلشان يطلع معايا يوم القاهره مش اقل من 500 جنيه

ياريت تقولي عنوان الكهربائي ورقم تليفونه ع الخاص علشان اتعامل معاه فالقاهره
قديم 31-01-2012, 08:38 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

شكرا على التقرير الرائع ده
قديم 31-01-2012, 01:31 PM
الصورة الرمزية ™Ķǻṙӗӗɱ

™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GpsEgy مشاهدة المشاركة

تقرير رائع يا استاذ كريم

واهم حاجه كنت هسئلك عليها الكهربائي اخد كام

لان الكهربائي الي بتعامل معاه فالـ GPS بياخد 50 جنيه ف 15 دقائق تركيب وعلشان يطلع معايا يوم القاهره مش اقل من 500 جنيه

ياريت تقولي عنوان الكهربائي ورقم تليفونه ع الخاص علشان اتعامل معاه فالقاهره

شكراً يا استاذنا على المرور
انا اصلا من مدينة نصر بس بقضى بعد الايام فى مدينة 15 مايو
الكهربائى دة فى حلون ( مدينة الطيران ) شارع اطلس
امسه ايمن رقمه
01117778044
وتحت امرك لو حبيت اروح معاك انا فى الخدمة
قديم 31-01-2012, 01:33 PM
الصورة الرمزية ™Ķǻṙӗӗɱ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

شكرا على التقرير الرائع ده

العفو يا بشمهندس احمد ونورتنى بمرورك العطر