العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 27-01-2012, 01:41 AM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي اهتزاز الموتور ال 3 سليندر !!!

اى حد معاة عربية 3سلندر ياريت يقولى
هل هى طبيعتها فعلا ان يبقى فيها رعشة بسيطة كدة على السلانسية
عشان كان عندى رعشة جامدة على السلانسية والقواعد بتاعت الموتور جديدة وسليمة وقاعدة الفتيس جديدة برضو والعيب كان فى مسمارين مبوشين وتم حل مشكلتهم ولسة برضة فى رعشة على السلانسية
الميكانيكى قالى ان العربيات ال 3 سلندر بتبقى فيها الرعشة دى طبيعيى
عشان هى 3 سلندر وماينفعش تقارن نعومة المكنة ال 4 سلندر ب ال 3 سلندر
وعملت سيرش على النت برضو
ووصلت الى ان المكنة ال 3 سلندر بتبقى more noise and vibration عن ال 4 سلندر
بس انا عايز كلام الناس المجربة
ياترى ال 3 سلندر بتبقى فيها الرعشة دى فعلا طبيعى
قديم 27-01-2012, 02:46 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
Smile رد: اهتزاز الموتور ال 3 سليندر !!!

هو اه اللى حصل فى عربيتك مش انت كنت بتظبط الكربراتير و خرطوم العمة والبنزين ؟؟
عموما 3 - 4- 5 -6 سلندر لو فيه مشكلة فى بوجيه او بستم أو اى برجلة فى الموتور لازم يتهز ، والعكس صحيح
فيه واحد صحبى معاه ماروتى 2010 كان مدور ومشغل التكييف وحنا واقفين جنب العربية ومش سامعين حسها

مع تحياتى
قديم 27-01-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية Vanditta

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اهتزاز الموتور ال 3 سليندر !!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

هو اه اللى حصل فى عربيتك مش انت كنت بتظبط الكربراتير و خرطوم العمة والبنزين ؟؟
عموما 3 - 4- 5 -6 سلندر لو فيه مشكلة فى بوجيه او بستم أو اى برجلة فى الموتور لازم يتهز ، والعكس صحيح
فيه واحد صحبى معاه ماروتى 2010 كان مدور ومشغل التكييف وحنا واقفين جنب العربية ومش سامعين حسها

مع تحياتى
انا لسة ماعملتش الكاربيراتير
هى الرعشة اللى عندى اما الار بى ام يقل عن 1000
اما لو زاد بقى1000 -1100 مثلا مش بحس بحاجة
ف انا عايز اعرف علميا وعمليا برضو هل ال موتورال 3سلندر مابيبقاش stable على عدد اللفات القليلة زى ال 4 سلندر
وعشان كدة كنت عايز اسئل اى حد معاة عربية 3 سلندر وياريت يكون ساق اربعة سلندر قبل كدة عشان يأكدلى بس
هل معلومة ان الموتور ال 3 سلندربيبقى more vibrating and noise
لدرجة انها تبقى محسوسة على السلانسية
عشان انا خايف اقعد اغير بوجيهات وسلوك واغير قواعد واكشف على شكمان ويطلع فى الاخر ان دة طبيعة اى عربية 3 سلندر
قديم 27-01-2012, 07:16 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

انا عايز اعرف علميا وعمليا برضو هل ال موتورال 3سلندر مابيبقاش stable على عدد اللفات القليلة زى ال 4 سلندر
فعلا ده كلام سليم هندسيا

فنغمة الحريق والإتزان الديناميكى للمحرك الأربعه سلندر أكثر نعومة وإتزانا

من المحرك الثلاثه سلندر

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 01-02-2012, 05:17 PM
الصورة الرمزية Vanditta

طيب هو لو فى عيب فى الكهرباء ممكن يسبب الاهتزاز دة !!!
اقصد يعنى اناحاسس ان المكنة صوتها عادى جدا مش متلتة مثلا .
بس هل لو عايزة تقدم او تأخر الكهرباء ممكن تعمل الرجة دى على السلانسية ؟؟!