العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 26-01-2012, 01:48 AM
mira lada mira lada غير متواجد حالياً

mira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to beholdmira lada is a splendid one to behold
طلب بودرة التسريب

كل عام و انتم بخير بمناسبة ذكرى الثورة المجيدة.الموضوع انى كنت بلاحظ تسريب مية خفيف من عند مشترك الكوعة.الميكانيكى و السادة الاعضاء نصحونى اغير الكوليهات.المهم جبت كوليهات ام مسمار دى و الميكانيكى حل الكوعة و غيرهم بس لاحظت النهاردة الصبح برضة تشعيرة صغيرة كدة لما سالتة قالى اجيب بودرة تسريب و احطها فى الردياتير او القربة و فعلا جبتها ماركة ABRO امريكة و حطيتها فى القربة.مش عارف دة صح و لا غلط ياريت اللى مر بالتجربة دى قبلى يقولى.
قديم 26-01-2012, 01:02 PM
hatem_eg hatem_eg غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مشروعات

hatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant futurehatem_eg has a brilliant future
افتراضي رد: بودرة التسريب

السلام عليكم ..

طبعا ده رأيي الشخصي ..
قبل ما انصحك بالبودرة ،،، أنصحك تغير الميكانيكي

حل بودرة العفريت ده الواحد ممكن يعمله وهو مسافر ، في طريق مافهوش مكان صيانه ، مضطططر ...الخ

انما انا ايه اللي يجبرني اروح احط بودره وشغل اللي مشي حالك ده وانا مش مضطر ليه !!؟
طيب سؤال ؟ ،، انا حطيت البودرة وقفل التشعيره البسيطه دي وتمام التمام .... طيب بقيت البودره الزياده عن الحاجه حتروح فين ؟؟ طب ما الرديتير وخاصه العربيات القديمه فيه رواسب خلقه يعني ، ازودها انا ليه ؟

ده في رايي الصراحه مش حل ،،، الحل اني افضل ورا العيب لحد ما اعرف مصدره فعلا فين واعالجه علاج اريح دماغي منه خصوصا موضوع تسريب المايه ده لانه عمر الماتور في الموضوع ده ،،، جرب بعد مشوار اركن العربيه وافتح الكبوت على طول ، خلال دقايق بسيطه حتلاحظ الضغط والتسريب حيبان بسهوله معاك ، زي ما يطلع بقا مكان العيب اتبع المقوله "غير واستريح" ههههههه
شيك على طبات المايه لو متاكله ومصديه حتبان بسهوله ،،، ما تهملش في موضوع المايه ده وربنا يسترلك طريقك ،،، لما ربنا يكرمك ان شاء الله وتعرف العيب بالظبط فين ، قبل ما تعالجه اعمل دورة تنضيف وانت رايح للميكانيكي عشان تشيل العك بتاع البودره ده ،، ده رايي وشوف اراء الاعضاء الافاضل بردو يمكن يكون ليهم رأي تاني وربنا يسهلك الحال ان شاء الله ..
تحياتي ،،
قديم 26-01-2012, 01:19 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

انا بيتهيالى الحل الاسهل هو لف المواسير بشريط تيفلون ولا مية طلمبة تخلية يجيب مية
قديم 26-01-2012, 04:08 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem_eg مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ..

طبعا ده رأيي الشخصي ..
قبل ما انصحك بالبودرة ،،، أنصحك تغير الميكانيكي

حل بودرة العفريت ده الواحد ممكن يعمله وهو مسافر ، في طريق مافهوش مكان صيانه ، مضطططر ...الخ

انما انا ايه اللي يجبرني اروح احط بودره وشغل اللي مشي حالك ده وانا مش مضطر ليه !!؟
طيب سؤال ؟ ،، انا حطيت البودرة وقفل التشعيره البسيطه دي وتمام التمام .... طيب بقيت البودره الزياده عن الحاجه حتروح فين ؟؟ طب ما الرديتير وخاصه العربيات القديمه فيه رواسب خلقه يعني ، ازودها انا ليه ؟

ده في رايي الصراحه مش حل ،،، الحل اني افضل ورا العيب لحد ما اعرف مصدره فعلا فين واعالجه علاج اريح دماغي منه خصوصا موضوع تسريب المايه ده لانه عمر الماتور في الموضوع ده ،،، جرب بعد مشوار اركن العربيه وافتح الكبوت على طول ، خلال دقايق بسيطه حتلاحظ الضغط والتسريب حيبان بسهوله معاك ، زي ما يطلع بقا مكان العيب اتبع المقوله "غير واستريح" ههههههه
شيك على طبات المايه لو متاكله ومصديه حتبان بسهوله ،،، ما تهملش في موضوع المايه ده وربنا يسترلك طريقك ،،، لما ربنا يكرمك ان شاء الله وتعرف العيب بالظبط فين ، قبل ما تعالجه اعمل دورة تنضيف وانت رايح للميكانيكي عشان تشيل العك بتاع البودره ده ،، ده رايي وشوف اراء الاعضاء الافاضل بردو يمكن يكون ليهم رأي تاني وربنا يسهلك الحال ان شاء الله ..
تحياتي ،،

انا معاك جدا في الراي دا - بس ممكن صاحب العربية هو اللي يكون بيرغم الميكانيكي علي استخدام الحلول البديلة عشان يبينله انه بيفرله فماتلومش بس علي الميكانيكي - اكيد صاحب العربية هو اللي بيدي الفرصة للميكانيكية انها تستخدم حلول بديله ورخيصة - ال يعني بيرضي الزبون ومابيضغطش عليه

من الاخر كده وفي موضوع الميه دا بالذات لانة ممكن لاقدر الله يضيعلك الماتور ككل - الماسورة لو وسعت تتغير الكوعة لو فيها عيب واتاكلت يبقي تتغير - الحلول الوسط والمسكنات دي كوارث بعيد عنا جميعا

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 26-01-2012, 04:30 PM
a_e a_e غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامى

a_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to all

زاى ما قلك الاخوه الافاضل دور على السبب وعالجه افضل من المسكنات الوقتيه
ولو الظروف حاليا مش مساعده امشى بالحل ده شويه لغاية ما ربنا يسهلها لكن متهملش