العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 05-01-2012, 05:36 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي تعالوا نفكر مع بعض ازاى نخلى الماء وقود للسيارات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا شوفت فديوا اجنبى هنا فى المنتدى بيشرح طريقة استخراج الهيدروجين من الماء بطريقة ما لا اعلمها

المهم انا خطرت ببالى فكرة جامده ممكن نطلع هيدروجين من الماء بقمة السهولة

وهى

اننا نجيب ماء نار

HCL

و

ماء

H2o

وطبعا هيبقو بنسبة معينة لا اعلمها الى الان لان مثلا كل ما نسبة ماء النار زادت كل ما معدل وجود الهيدروجين زاد المهم الفكرة

زاى ما قولتلكم

ماء نار
و
ماء
و
براده حديد

لانك اول ما هتحط براده الحديد فى خليط الماء مع ماء النار

هتلاقيه طلع فقاقيع وريحة سيئة جدا اوعوا حد يشمها لانها بتأذى الاحبال الصوتية بشده

مع العلم الريحه ديه لو قربتم لها مصدر لهب هتفرقع بشده مع اصوات انفجار

عارفين ليه

علشان ده هو غاز الهيدروجين

هااااا قريتوا الفكرة معايا

وعلى فكرة الفكرة ديه جات ليا من لما كنت فى 3 اعدادى وكنتا بنعمل التجارب الكيميائية فى المعمل مرة عملنا التجربه ديه

مع العلم على ما اتذكر احنا كنا حطين كمية ماء كبيرة جداااااا بالنسبة لكمية ماء النار

وعلى ما اتذكر المعادلة الكيميائية
كانت

hcl مخفف بالماء +Fe بيحصل تفاعل كيميائى = h2+cl fe
قديم 05-01-2012, 09:42 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعالوا نفكر مع بعض ازاى نخلى الماء وقود للسيارات

كلام حضرتك جامد جدا ... بس ازاى ممكن نعمل الموضوع ده بطريقة تجارية ؟؟
قديم 05-01-2012, 10:13 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

كلام حضرتك جامد جدا ... بس ازاى ممكن نعمل الموضوع ده بطريقة تجارية ؟؟
لا ما انا مش هفكر لوحدى مش كده ولا ايه
انا عندى افكار تانية بس مستنى التفاعل والناس تفكر معانا
وهنبداء نحط حلول عملية
قديم 05-01-2012, 10:40 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

الفيديو الي حضرتك شوفته وكلنا شوفناه بيناقش وبيحل المشكلة أولردي إزاي تنتج الهايدروجين بصورة صناعية متنقَلة للإستخدام كوقود للسيارات.
لكن علشان حضرتك تفكر في بديل كيميائي لازم تحط النقاط الآتي امام ناظريك.
إيه هيا نواتج التفاعل المرغوبة والغير مرغوبة وإزاي هتجمع الناتج المرغوب (غاز الهايدروجين) وغزاي هتتخلص من الناتج الغير مرغوب.
مع ملاحظة إستمرار التفاعل على الدوام لإنتاج كميات متجددة من غاز الهايدروجين.
والجزء الي حضرتك هتستفيد بيه من الفيديو القديم إنك هتستعمل نفس الإسلوب لتغذية الماكينة بالغاز.

قديم 05-01-2012, 11:54 AM
corsair
Guest

ربنا يباركلك يا استاذ سيد ويزيد من امثالك في البلد والله احنا اصل الاختراع في العالم بس للاسف كله مدفون تحت التراب

الكلمات الدليلية
تقنية قادرة على تحويل الماء إلى وقود !