العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 01-01-2012, 04:28 PM
eslam sabbah eslam sabbah غير متواجد حالياً

eslam sabbah is on a distinguished road
افتراضي اللي عايز يساعدني يدخل

انا معايا عربيه بريليانس جالينا 2008 وكل يوم افتح الريداتير الاقي الميه ناقصه في الاربه والريداتير وكانت العربيه مخبوطه قبل كده في وشها والريداتير كان ملحووم عايز اعرف سبب ان الميه بتنقص ليه ولو العربيه فيها جوان وش سلندر اعرف ازااااي هل اغير الريداتير كله ولا اعمل ايه؟
قديم 01-01-2012, 09:00 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللي عايز يساعدني يدخل

ممكن يكون الريداتير مخرم وبيسرب مياة

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 01-01-2012, 09:06 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam sabbah مشاهدة المشاركة

انا معايا عربيه بريليانس جالينا 2008 وكل يوم افتح الريداتير الاقي الميه ناقصه في الاربه والريداتير وكانت العربيه مخبوطه قبل كده في وشها والريداتير كان ملحووم عايز اعرف سبب ان الميه بتنقص ليه ولو العربيه فيها جوان وش سلندر اعرف ازااااي هل اغير الريداتير كله ولا اعمل ايه؟
بم ان العربية كانت مخبوطة والردياتير ملحوم قبل كده يبقى شيك على الردياتير الاول لانه الاحتمال الاكبر فيه خرك او ممكن مشكلة فى غطاه على سبيل المثال (اى تسريب من الاخر فيه)
قديم 01-01-2012, 09:08 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

وكانت العربيه مخبوطه قبل كده في وشها والريداتير كان ملحووم عايز اعرف سبب ان الميه بتنقص ليه
قد تكون عملية اللحام التى تمت للردياتير ليست بالكفاءه المطلوبه

ومازال هناك تسريب من أماكن معينه بالردياتير

وبصفه عامه

فإن عملية اللحام للردياتيرات لاتتم بالكفاءه المرجوه

عموما

حاول تضع السياره فى مكان جاف وأنت مظبط منسوب المياه

ودورها فى مكانها لفتره معينه

وبعد هذا حرك السياره للأمام أو الخلف وبص أسفل مكان الردياتير ( حينما كنت موقف السياره دائره )

فلو وجدت ترشيح مياه على الأرض

يبقى يفضل تغيير الردياتير

ولو العربيه فيها جوان وش سلندر اعرف ازااااي
لو أختبرت دائرة التبريد ( بعمل أختبار كبس )

وأتضح عدم وجود أى تسريبات ( أى أن الدوره محكمه )

وكذلك أطمئننت على غطاء القربه

ولاحظت وجود خروج مياه بغزاره من الشكمان والمحرك دائر

فوارد أن يكون هناك مشكله بجوان وش السلندر أو الوش نفسه

نتيجة تعرض المكنه للسخونه الزائده

وده وارد أن يكون موجودا ( لاقدر الله )

وخصوصا أن السياره قد تعرضت لحادث سابق

عموما

أعرض السياره على ميكانيكى أمين وخليه يكشف ويقنعك ( قبل تنفيذ أى إجراء صيانه )

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 02-01-2012, 12:10 AM
الصورة الرمزية عقاري الصوابر
عقاري الصوابر عقاري الصوابر غير متواجد حالياً
من انا؟: عقاري مبتدء/ وقديم في مجال العربيات من التجهيز
التخصص العملى: جامعي /الإستثمار في العقار
هواياتي: العقارات/والسيارات/ ميكانيكيا/ وأكسسوارات/ وتجهيز السيارات

عقاري الصوابر will become famous soon enoughعقاري الصوابر will become famous soon enough

أخي العزيز أولا السياره بتسخن وإذا كانت لاتسخن أي حرارتها عاديه بدل غطاء الراديتر ممكن يكون في ترشيح من ناحية الجوان إللي فيه أو كشف كامل علي الراديتر / ويوجد كان دواء يوضع في الراديتر في حالة وجود ثقب فيه وهذه الماده تباع خارج مصر لاأعلم هل مصر فيها الله أعلم ولاكن موجوده في الخارج ويوجد فحص فسفوري هل موجود في مصر لأعلم وهو يوضع ماده في الراديتير ويشغل السياره لمده ثم يطفيها ويكشف عليها بكشاف ليعرف مكان الخرير وهذا للإفاده