العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 30-12-2011, 04:05 PM
wael tawfik wael tawfik غير متواجد حالياً

wael tawfik will become famous soon enough
افتراضي الحقوني عشان العربيه هتجنني

بدايه احب اشكر كل المشاركين والقائمين علي هذا المنتدي الرائع والذي اعتبره من افضل المنتديات العربيه علي الانترنت لما فيه من حب واخلاص وكنت اتمني ان اكون ذو خبره في السيارات لاشارك في المنفعه

انا معايا لانوس 2010 عامله 80000 كيلموميتر لاني بسافر بها كتير للشغل وجننتني خلاص ومعنتش حاسس اني سايق عربيه
  • العربيه صوتها عالي جدا خصوصا اثناء الدواره صباحا عامله زي العربيه النقل بس لما بتسخن الصوت بيهدأ شويه
  • دائما احس بخشونه في الدواسات احسها في رجلي وانا ماشي علي الطريق
  • المشكله الكبري عندي ومحدش من الصنايعيه عرف يعمله هي ان العربيه بتعوم معايا بدايه من سرعه 90 ولو دخلت ال 100 افقد السيطره علي العربيه وتنيها تروح يمين وشمال مني والاقي الدريكسيون عمال يتحرك لوحده وتحس انه خفيف جدا جدا وبقي حلم حياتي اني اجيب ال 120
كمان بحس ان الهواء بيحرك العربيه وممكن ينقلني من حاره لحاره لو مش ماسك الدريكسيون جامد
وايضا العربيه بتتمرجح يمين وشمال بدرجه غبيه جدا اكنك راكب جمل
وفي الدورانات الحاده بحس ان العربيه بتلف علي سيفها بمعني انها بترقص بيا جامد ويا سلام لو الملف فيه اسفلت بارز الاقي نفسي بقيت في حته تانيه خالص
  • عملت ترصيص وزوايا3 مرات عند مراكز مختلفه ونهم مره في التوكيل(المفتريين) ومنهم ناس قلولي ان عايز اعمل زرجينه وانا مرضيتش
  • عملت كروس للكاوتش
  • علما بانني من فتره كنت لبست في رصيف عشان افادي شخص وجلبه المقص الشمال بوشت وغيرت المقص كله في التوكيل
تفتكروا ايه يكون سبب المشكله الرئيسي علشان محدش من الصنايعيه يشتغلني لانكم عارفين ده طبعا
وكمان لو حد يعرف حد امين يدلني عليه يكون قريب من شبرا او حتي في طريق العاشر من رمضان
وجزاكم الله عنا خير الجزاء
قديم 30-12-2011, 06:34 PM
الصورة الرمزية titos
titos titos غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Build Refrigeration Storge Systems at Assarprofessional
هواياتي: any thing about (cars-computer-tech )

titos is a jewel in the roughtitos is a jewel in the roughtitos is a jewel in the roughtitos is a jewel in the rough
افتراضي رد: الحقوني عشان العربيه هتجنني

بص يا باشا ايه اخبار المساعدين عندك و جلب المقصات و الاتياش شيك عليهم وشوف كده كمان لو فيه حاجه حصلت فى الشاسيه مكنتش العربيه حتظبط زوايا صح و بالنسبه لصوت الموتور شوف القواعد بتاعته ممكن تكون اتاثرت من الخبطه و كمان اعمل السريفيس بتاعك و شوف السيور ممكن تكون باظت انت بتقول انك ماشى 80000 كيلو و دول مش شويه على العفشه فى شوارعنا الجميله

When i burn shifts to get my top speed,on this second,i dont care about any thing,iam a free as a bird
قديم 01-01-2012, 11:55 PM
wael tawfik wael tawfik غير متواجد حالياً

wael tawfik will become famous soon enough

انا متشكر اوي يا استاذ Titos علي ردك الكريم وانا علي فكره عملت السرفيس في التوكيل ومغير كل السيور وشداد الكاتينه وقالولي انهم شيكوا علي قواعد الموتور
ومعنديش مشكله في جلب المقصات لان مفيش اي صوت خالص بيظهر فيها
مش عارف ليه حاسس ان الكاوتش او الجنوط ممكن يكون فيهم حاجه مش طبيعيه
علي العموم انا مستني اشوف ميكانيكي وعفشجي محترم اكشف علي العربيه عنده علشان انا خلاص زهقت بجد من العربيات
قديم 02-01-2012, 08:02 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

السلام عليكم
لو بتحس ان العربيه هامله زي المركب كده ..بيكون السبب المساعدين الاماميه والخلفيه وجلب الشدادات الخلفيه وممكن البطاحات

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 02-01-2012, 08:12 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

علما بانني من فتره كنت لبست في رصيف عشان افادي شخص وجلبه المقص الشمال بوشت وغيرت المقص كله في التوكيل
حاول برضه تغير الفرده التى أصطمدت بالرصيف بالأستبن

جايز تكون الفرده دى إتلوحت

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير