العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 12-06-2008, 09:36 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute
هل فيه مشكلة فى فتيس الكورلا الجديدة

اولا مبروك على المنتدى الجميل ده

انا ليا سؤال ياريت تفيدونى فيه والدى ناوى يشترى الكرولا الجديدة ان شاء الله بس انا سامع ان الفيتس الستبترونك ده فيه مشاكل وانه مكلف جدا فى الصيانة ومحتاج معاملة راقية جدا بس فى نفس الوقت الوالد ملوش فى الاوتوماتيك خالص وانا بصراحة بحب المانيوال ولقيت ان الاستبترونيك ده ممكن يبقى حل فى سواقتنا احنا الاتنين بس انا خايف من مشاكلة

كمان سؤال معلش حد يعرف اذا كانت بتنزل منها اتوماتيك بس من غير الاستبترونيك ده ولا لاء؟
قديم 12-06-2008, 09:44 AM
الصورة الرمزية ahmedsalah
ahmedsalah ahmedsalah غير متواجد حالياً
من انا؟: مواطن مطحون
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: كرة القدم

ahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond reputeahmedsalah has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل فيه مشكلة فى فتيس الكورلا الجديدة

يا خبر مشكلة فى الكرولا الجديده الحمد لله انى مشتريتهاش
قديم 13-06-2008, 05:16 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

على طول كده بتداتو تلاوجو اشاعات فى المنتدى وعلى الكورلا الجديدة كمان يا ظلمة :showme

يا اخوانا مشكلة الكورولا الجديدة بس ان التكنولوجيا عاليا شوية والناس مش كلها متعودة عليها بس

اما موضوع مكلف فى الصيانة فقولى حضرتك ايه مش مكلف فى صيانتة من العربيات الجديده لاكن فى نفس الوقت مكونات التويوتا عامة معروفة بالجودة العالية وندرة عيوب الصناعة بل وطول عمرها الافتراضى

بس نرجع تحديدا لمشكلة فتيس الكرولا فيه فعلا شكاوى من نظام ال M-MT ا(الستب ترونيك الخاص بتويوتا) لاكن اكثرها غير متشابة وخاص بموديلات اقدم من الموجود ويتم حلها بتحديث البرنامج الخاص بالتحكم فى عملية النقل فى ECU

انا رائي انك متاخدش القرار الا بعد تست درايف

......................... ...............
قديم 14-06-2008, 01:29 PM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل فيه مشكلة فى فتيس الكورلا الجديدة

الف شكر يا استاذ ابونورا وان كان رد حضرتك كركب بطنى اكتر