العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 14-12-2011, 03:48 AM
Ziad_fawzi Ziad_fawzi غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

Ziad_fawzi will become famous soon enough
للاهمية رعشة الطنابير الأمامية مع الفرملة brake disks vibration

رجاء الافادة من الساده الخبراء في موضوع الطنابير لانها فعلا بتعملي مشكله في جودة الفرامل خصوصا على السرعات العالية الرعشة بتكون جامده
نوع السيارة اوبل فكترا A مو 1995 200000 كم السيارة بحالة الفابركة عموما حتى العفشة ما عدا الطناير
... انا جربت الخراطة بس برده النتيجة بتكون كويسه في اول 2000 كم بس و نفس النتيجة لو غيرتهم بصراحة انا محتاس في الموضوع ده من بعد ما غيرت بتوع الفابريكة و صرفت كتير جدا.

المشكلة اعتقد انها بتكون في جودة الخامة و معدل التبريد خصوصا طبعا مع السفر الكتير و السرعات العالية
انا جربت انواع الماني و انواع تانية كويسة زي بريمبو و ريمسا (ده بيركبوه في توكيل مقار) و دول اسعارهم في حدود 400- 500 جنيه بس برده نفس النتيجة و بصراحة فكرت في حلين
الاول: اني اجيب طنابير رياضية لان معدل التبريد بيبقى عالي بس انا معرفش انواعها ولا بتتباع فين
الثاني: اني اجيب الطنابير و التيل GM أصلي الماني من التوكيل وادفع فيهم 1500 جنيه بس انا خايف بعد ماركبهم الاقي نفس المشكلة

ارجو الافادة و لكم جزيل الشكر
قديم 14-12-2011, 08:56 AM
الصورة الرمزية memo1100
memo1100 memo1100 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: سيارات

memo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud ofmemo1100 has much to be proud of
افتراضي رد: رعشة الطنابير الأمامية مع الفرملة brake disks vibration

بلاش تدوس فرامل جامد وانت سحاب 160 وكدة
وخلى بالك من الطنابير سخنة متجبش عليها مية
خلى رجلك حنينة على الفرامل

لا حول ولا قوة الا بالله
قديم 14-12-2011, 08:57 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

هات طنابير استعمال نظيفة من الحرفين مفيش زيهم جديد ولا حتي ال GM بس ركبهم هناك عشان تجربهم علي طول ولو في حاجة تغيرهم وأنت واقف فية هناك الشيخ احمد وفيق بتاع الاوبل في ممر ارضي كدة عندة استعمال وجديد راجل محترم جدا وحاجتة مضمونة وبيغير لو فيها عيب

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 14-12-2011, 02:34 PM
الصورة الرمزية neou
neou neou غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant at AC.
هواياتي: Driving- football- drawing

neou will become famous soon enough

الثاني: اني اجيب الطنابير و التيل GM أصلي الماني من التوكيل وادفع فيهم 1500 جنيه بس انا خايف بعد ماركبهم الاقي نفس المشكلة

لأسف انا جبتهم وعندي نفس المشكلة في الكورسا ,,,,انصحك متجبهمش ولا تصرف كتير انت هات اي نوع الماني محترم وغيرهم كل لما يعملو الحركة دي انا عملت كدة لما غلب حماري متهيألي موضوع المية دة له عامل كبير اوي لأن انا لاحظت ان اللي بيعاني من المشكلة دي اللي مركب جنوط عشان المية بتدخلك بسرعة
وانت هنا في بلدك الناس بتحب تمشي تطرطش حتى لو انت داخل في المية براحة عشان خايف يجي واحد غبى من وراك بسرعته ويدخل في المية ويحميلك العربية
قديم 14-12-2011, 06:53 PM
Ziad_fawzi Ziad_fawzi غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدني

Ziad_fawzi will become famous soon enough

ألف شكر يا جماعة على النصايح الجامده دي

بس يا ريت لو في حد عنده اراء تانيه يفيدنا

جزاكم الله خيرا