العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 08-12-2011, 11:58 PM
kimo80 kimo80 غير متواجد حالياً

kimo80 will become famous soon enough
افتراضي ما هو انسب زيت liqui moli لسيارتي الكورولا؟؟

سيارتي كورولا 99 موتور كاربيراتير 12 صباب عاملة 113000 كم وانا عايش في القاهرة، رمز موتور السارة هو 2E
قمت بمراسلة الشركة هنا في مصر ورشحوا لي super leichtlauf 10w40 وأخبروني بنغييره كل 10000 كم
وعندما ذهبت للموزع قال لي أنه يتغير عند 7000 كم
انا لا اعلم ايهم اصح وانا اريد النوع الذي يتم تغييره كل 10000كم على الأقل
وهل اضافة ال ceratec مفيد مع نوع الزيت الاول مع انه عالي اللزوجة (10w40).......... وشكرا
قديم 09-12-2011, 12:25 AM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هو انسب زيت liqui moli لسيارتي الكورولا؟؟

اختيار الشركة المصرية الموزعة فى محلها هذا الزيت مناسب للسيارت القديمة ذات الميلاج العالى والزيت يستحمل لعشرة الاف كيلو ولكن افضل اول استعمل للزيت فعلا يكون على 7 كيلو لكى تعطى ال DETERGENT الذى يوجد فى موضوع الاضافات ان ينظف لك الموتور من الزيوت السابقة ثم استعمله ثانى مرة 10 الاف كيلو استعمل ال MOTOR CLEAN ادر سيارتك على الواقف عشر دقائق ثم تخلص من الزيت القديم غير فلتر الزيت وضع الزيت الجديد وضع مادة السيراتيك هذه المادة تعمل ANTIFRICTION لانها مصنوعة من مادة BORON NITRIDE هذه المادة لاتزود لزوجة الزيت بل عملها ك DRY LUBRICANT وهذه المادة تتحمل الحرارة داخل الموتور حتى 1400 درحة مئوية وفعلا يظهرعملها عندما يكون هنا SUDDEN STRESS على الموتور فثلما اذا كنت فى رملة او وحله وتريد الخروج منها بالدوس على البنزين مرة واحدة بشدة للخروج من هذه الشئ وبالتالى لايكون الحمل على الزيت AS ALUBRICANTS

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry
قديم 09-12-2011, 12:48 AM

الف شكر لحضرتك على الرد السريع
هل ال motor clean اللي حضرتك قلت عليه غير منظف الكربيراتير اللي بيتحط على البنزين؟
هل لو جبت الزيت الاغلى اللي هو leichtlauf hich tec 5w40 يبقى مالوش لازمة وفلوس على الفاضي ولا ايه؟ وايه الفرق بينه وبين ال top tec ؟
انا مبمشيش في رمل او طين هل استخدام ال ceratec حقيقي مفيد لسيارتي في الاداء والنعومة ولا ايضا فلوس على الفاضي؟
بصراحة انا محتار ومحتاج النصحيحة ضروري لاني حاشتري الزيت واروح بيه لمركز تويوتا ايجيبت علشان اعمل الصيانة وبالمرة اغير الزيت وانا دايما كان بيحطولي موبيل وان 10000 كم
انا نفسي يبقى صوت الموتور اهدى وانعم والسحب احسن ؟؟؟؟؟؟ مش عارف اي نوع زيت احسن وهل له لزوم السيراتك والاضافات الاخرى ولا لأ؟
قديم 09-12-2011, 12:53 AM

معلش سؤال كمان؟ انا حغير زيت الفتيس في مركز الخدمة فهل عند liqui moli نوع كويس اسمه ايه؟ وسعره كام؟ مع العلم ان السيارة مانيوال ويوجد عضة بالنقلات ؟ وسياراتي تحتاج كام لتر لأني مش لاقي الكتالوج بتعها؟
قديم 09-12-2011, 09:45 AM
الصورة الرمزية elmanahry
elmanahry elmanahry غير متواجد حالياً

elmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond reputeelmanahry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimo80 مشاهدة المشاركة

الف شكر لحضرتك على الرد السريع
هل ال motor clean اللي حضرتك قلت عليه غير منظف الكربيراتير اللي بيتحط على البنزين؟
هل لو جبت الزيت الاغلى اللي هو leichtlauf hich tec 5w40 يبقى مالوش لازمة وفلوس على الفاضي ولا ايه؟ وايه الفرق بينه وبين ال top tec ؟
انا مبمشيش في رمل او طين هل استخدام ال ceratec حقيقي مفيد لسيارتي في الاداء والنعومة ولا ايضا فلوس على الفاضي؟
بصراحة انا محتار ومحتاج النصحيحة ضروري لاني حاشتري الزيت واروح بيه لمركز تويوتا ايجيبت علشان اعمل الصيانة وبالمرة اغير الزيت وانا دايما كان بيحطولي موبيل وان 10000 كم
انا نفسي يبقى صوت الموتور اهدى وانعم والسحب احسن ؟؟؟؟؟؟ مش عارف اي نوع زيت احسن وهل له لزوم السيراتك والاضافات الاخرى ولا لأ؟
ال motor clean لايوضع على البنزين بل يوضع على الزيت القديم قبل غيار الزيت ثم تدير السيارة لمدة عشر دقائق ثم تفرغ الزيت بالكامل وتضع فلتر جديد وتعبى الزيت الجديد ال motor clean مادة منظفة للموتور من ترسيبات الزيوت السابقة من كبريت وزيت برافين وشمع وهو مانسميه sludges
ليس بالضرورة ان تسير فى طين او رمال لكى تستعمل antifriction ceratic ولكن مادة ال BORON NITRIDE HEXAGONAL الموجودة فى هذه العبوة تقلل الاحتكاك وتكون جاهزة فى الموتور FOR SUDDEN STRAIN OF THE ENGINE بعد فترة من استعمال هذه المادة سوف تشعر بالنعومة فى اداء الموتور
leichtlauf hich tec 5w40 ممكن يناسب سيارتك وهو قريب من ال TOP TECH وهو اصدارة احدث نزل بعد ال TOP TECH

God grant me the serenity
to accept the things I cannot change
courage to change the things I can and wisdom to know the difference
DR Elmanahry