العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 29-11-2011, 03:29 PM
alsharkawe alsharkawe غير متواجد حالياً

alsharkawe is on a distinguished road
عاجل الى خبراء الدوجان انا تعبت بجد

انا عندي دوجان مودبل 92 ماكيبة ال 131 1600 الاولسيه الخلفي لعمود الكرنك كان بيرشح زيت رفعة الموتور وغيرة رشح تانى رفعة الموتور وغيرة مره اخرى و ركبت الوش استيراد واولسيه من النصر للسيارات يتاع بلدها ذي الاصلي بتعها الى اتشال وبرده بيرشح زيت يعني رفعت المكنه اكثر من ثلاث مراة عشان المشكله دي ومتحلتش اه الحل مع العلم ان الماكينه بتنقص حوالى نصف كيلو زيت بعد 1500 كيلو على المقياس ولكم جزيل الشكر
قديم 30-11-2011, 03:05 PM

افتراضي رد: الى خبراء الدوجان انا تعبت بجد

يا باشمهندسين حد يرد على الله يكرمك
قديم 30-11-2011, 03:25 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

انا كنت قريت موضوعك امبارح بس للاسف انا مفهمش اوي في مواتير الدوجان - بس كان فية في العربيان الفولكس (البيتلز) نفس العيب الاويلسيل بتاع عمود الكرنك كان لازم يتغير كتير برضة عشان التسريب والميكانيكي كان بيحل الموضوع دا بتزويد سوستة فوق اللي راكبة وبعد تركيب الاويلسيل كان بيغطية بابوكسي عشان ما يسربش من الناحيتين والموضوع كان بيجيب نتيجة ممتازة وممكن يقعد اكتر من سنة ماينزلش زيت

انا معرفش اذا كان الحل دا حيمشي معاك ولا لأ

بس نصيحة غير الميكانيكي اللي بتتعامل معاه لان اي ميكانيكي محترم كان لازم يشوفلها حل قبل ما ينزل الماتور 3 مرات

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima
قديم 30-11-2011, 03:36 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اولا تاكد من عدم تاكل عامود الكرنك دى اول حاجة ومهمة جداااااااااااا
فى حل سهل وبامر الله يكون عملى
اما تشترى الـ اويل سيل شيل السوستة الل ركبة فية وقص منها من 1 سم الى 2 سم عشان تشد اكتر على عامود الكرنك
ونضف مكان الاويل سيل القديم كويس اوى بسنفرة وبنزين
وخلى الميكانيكى يقفل بسيلكون حرارى

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 01-12-2011, 04:31 PM

اشكركم جميعا وانا ان شئ الله رايح شركة النصر الى في غمره يشوفو حل فى المشكله دى عايز اخد رأيكم