العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 13-11-2011, 07:22 PM
الصورة الرمزية ibnelfared
ibnelfared ibnelfared غير متواجد حالياً

ibnelfared will become famous soon enough
عاجل كيف أحمى سيارتى من السرقة

السلام عليكم يا أخوانى وأخواتى الكرام .
كثرت فى الأيام الأخيرة سرقة السيارات من الشوارع وأمام المنازل وهذا الأمر ليس بالسهل فليس كل من عندة سيارة حصل عليها من الهواء .
لذا أرجوا من أخوانى أصحاب الخبرات أفادتنا عن وسيلة لحمايت السياراتوأرجوا ن يكون هذا الموضوع محل أهتمام من المنتدى وأن يكون موضوع مهم جدا نظرا لما نشهدة من أمور مؤسفة.
فليتفضل الأخوة المحترمين أفادتنا وجزاكم الله كل خير
قديم 13-11-2011, 08:35 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيف أحمى سيارتى من السرقة

اعلم إنك مهما فعلت لا تستطيع درء السرقة عنك لكن ما نفعله هو الاخذ بالاسباب إلى اقصى حد ومن وسائل الحماية التى تعطل السارق وتجعله يبتعد عن السيارة ومن هذه الوسائل :
مفتاح فصل للبوبينة يكون فى مكان مخفى فى السيارة حتى لا يستطيع تدويرها
كلابش للعربية - قفل مسوجر الدريكسيون بعد ما تشيل المفتاح تلف الدريكسيون لغاية ما يقفل - غطاء للسيارة - الركن فى مكان غير مهجور وإن استطعت أن تضعها فى جراج يكون افضل
وبعد كدة تقول اللهم إنى استودعتك هذه السيارة وكان لسان حالك يقول يارب انا عملت اللى عليا واخذت بالاسباب لاقصى درجة اللهم احفظ لى هذه السيارة

اتمنى أن اكون افدتك ولو بواحد فى المئة وربنا يسترها علينا وعليك

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية

التعديل الأخير تم بواسطة momen_bondok ; 13-11-2011 الساعة 08:40 PM
قديم 13-11-2011, 08:40 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen_bondok مشاهدة المشاركة

اعلم إنك مهما فعلت لا تستطيع درء السرقة عنك لكن ما نفعله هو الاخذ بالاسباب إلى اقصى حد ومن وسائل الحماية التى تعطل السارق وتجعله يبتعد عن السيارة ومن هذه الوسائل :
مفتاح فصل للبوبينة يكون فى مكان مخفى فى السيارة حتى لا يستطيع تدويرها
كلابش للعربية - قفل مسوجر الدريكسيون بعد ما تشيل المفتاح تلف الدريكسيون لغاية ما يقفل - غطاء للسيارة - الركن فى مكان غير مهجور وإن استطعت أن تضعها فى جراج يكون افضل
وبعد كدة تقول اللهم إنى استودعتك هذه السيارة وكان لسان حالك يقول يارب انا عملت اللى عليا واخذت بالاسباب لاقصى درجة اللهم احفظ لى هذه السيارة

اتمنى أن اكون افدتك ولو بواحد فى المئة وربنا يسترها علينا وعليك
جزاك الله خيرا على ما تفضلة به غليا أخى شكرا لزوقك جدا
قديم 13-11-2011, 08:55 PM
ladham ladham غير متواجد حالياً

ladham is on a distinguished road

انا عاوز اقولكم ممكن دلوقتى تحمى سيارتك من السارقه غصب عن السارق حتى لو كان فى اخر الدنيا ممكن تعرف مكان عربيتك فين بالظبط
بص يا جماعه انا عندى الحل النهاردة فى جهاز جديد بيركب فى العربيه بوجودة ممكن تعرف وتتحكم فى عربيتك فى اى وقت من خلال الموبيل وبكل بساطه
هو عبارة عن جهاز صغير جدا بيركب على ضيفيرة العربيه وبنحطه فى مكلن تحت الطبلوة وبيكون مداى محدش يعرف يشوفه خالص بعد ما بيركب الجهاز بنسيف شويه رسائل على الموبيل منها تتحكم فى عربيتك زى
1- لو عاوز تفتح سنتر العربيه من موبيلك وجود
2- لو حد خد عربيتك بسهول من على النت تقدر تحددد مكان عربيتك وبرساله صغيرة ممكن توقف السيارة وهى فى مكانها وعمرا ماتدور خالص من الاخر حتى لو عملت قرد الى برساله صغيرة برضو منك
3- لو حد حاول يفتح العربيه بتجيل رساله على الموبيل فى الحال
4- بتعرف مكان عربيتك عن طريق القمر الصناعى بكل سهول
وليه مميزات كتير اوى يعنى من الاخر انسى ان العربيه تتسرق وقدر الله وحل هتعرف مكانها على طول وبسهوله
ودو اميلى للتواصل ladham50@yahoo.com
قديم 13-11-2011, 09:18 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ladham مشاهدة المشاركة

انا عاوز اقولكم ممكن دلوقتى تحمى سيارتك من السارقه غصب عن السارق حتى لو كان فى اخر الدنيا ممكن تعرف مكان عربيتك فين بالظبط
بص يا جماعه انا عندى الحل النهاردة فى جهاز جديد بيركب فى العربيه بوجودة ممكن تعرف وتتحكم فى عربيتك فى اى وقت من خلال الموبيل وبكل بساطه
هو عبارة عن جهاز صغير جدا بيركب على ضيفيرة العربيه وبنحطه فى مكلن تحت الطبلوة وبيكون مداى محدش يعرف يشوفه خالص بعد ما بيركب الجهاز بنسيف شويه رسائل على الموبيل منها تتحكم فى عربيتك زى
1- لو عاوز تفتح سنتر العربيه من موبيلك وجود
2- لو حد خد عربيتك بسهول من على النت تقدر تحددد مكان عربيتك وبرساله صغيرة ممكن توقف السيارة وهى فى مكانها وعمرا ماتدور خالص من الاخر حتى لو عملت قرد الى برساله صغيرة برضو منك
3- لو حد حاول يفتح العربيه بتجيل رساله على الموبيل فى الحال
4- بتعرف مكان عربيتك عن طريق القمر الصناعى بكل سهول
وليه مميزات كتير اوى يعنى من الاخر انسى ان العربيه تتسرق وقدر الله وحل هتعرف مكانها على طول وبسهوله
ودو اميلى للتواصل ladham50@yahoo.com
أخى بيتباع فين وسعرة كام وهل أنا ألى بركبة ولا الكهربائى للخصوصية والسريه