العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 31-10-2011, 11:22 PM
stareagle stareagle غير متواجد حالياً

stareagle is on a distinguished road
رأى نويت اشتري اسبيرينزا A516

نويت اشتري اسبيرينزا A516 واحولها لنظام الغاز الطبيعي
فعايز من حضراتكم رايكم امتى اعمل عملية التحويل بمجرد لما استلم العربية ولا بعد التليين ولا بعد ما اقطع كيلوات معينه ولا ممكن من خلال التوكيل وهل تركيبها باثر على الضمان ولا ايه لاني اول مرة بشتري عربية جديدة
قديم 31-10-2011, 11:34 PM
drasd drasd غير متواجد حالياً

drasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud ofdrasd has much to be proud of
افتراضي رد: نويت اشتري اسبيرينزا A516

السلام عليكم
من خلال ماسمعته ( وليس عن تجربه ) ان الغاز يقصر من عمر الموتور ( خاصة موتور الاسبرانزا ) وسمعت من العديد من سائقي التاكسي الذين قامو بالتحويل لغاز تلف في الموتور حتى قبل ال 100 الف الحاجة التانية الغاز ليه نظامه يعني لما تيجي تدور لازم تشغل بنزين الاول وبعدين تقلب غاز والحاجة التانية ان العربية ليها يوم او يومين في الاسبوع تشتغيل بنزين خاااااااالص
وعموما انا بقول رايي حسب المعلومات اللي عندي وانتظر راي باقي الاعضاء
قديم 01-11-2011, 03:50 PM
stareagle stareagle غير متواجد حالياً

stareagle is on a distinguished road

من 46 مشاهدة مافيش غير واحد بس الي رد ومتشكر لرده
ليه بس كدة يا جماعة هو ما حدش عنده راي او جرب موضوع الغاز الطبيعي في عربيته ويقولي رايه
انا الموضوع ده كنت بدرسه من فترة وكنت عايز اعمله في عربيتي القديمة بس كنت بحط 80 فمش فارقة
قديم 29-11-2011, 05:03 PM
transporter transporter غير متواجد حالياً
من انا؟: إنسان
التخصص العملى: مدرب مصارعة وخبير مساج وتأهيل إصابات الملاعب
هواياتي: السيارات - تدريب كلاب الحراسة والصيد والصقور

transporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to beholdtransporter is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stareagle مشاهدة المشاركة

من 46 مشاهدة مافيش غير واحد بس الي رد ومتشكر لرده
ليه بس كدة يا جماعة هو ما حدش عنده راي او جرب موضوع الغاز الطبيعي في عربيته ويقولي رايه
انا الموضوع ده كنت بدرسه من فترة وكنت عايز اعمله في عربيتي القديمة بس كنت بحط 80 فمش فارقة
بسم الله الرحمن الرحيم
أخي الكريم....أضم صوتي للمشارك الأول الذي تفضل بالرد علي موضوعك _فالغاز فعلا"يؤثر علي العمر الإفتراضي للماكينة بأي سيارة_وللأسبرانزا خصوصا"لأنها الأثقل وزنا"بين مثيلاتها من الموديلات الحديثة هذا أولا"_أما ثانيا"لأن تصميم موتور الإسبرانزا يحتاج الي إشباع الغيار قبل النقل للغيار التالي لتحصل علي سحب وتسارع مرضي إلي حد ما_ولذلك (ومن وجهة نظري المتواضعة) فالغاز لن يكون خيار جيد_وما ستوفره من ثمن الوقود ستدفعه لصيانة موتور السيارة الذي سيتلف سريعا"_وقد رأيت ميكانيكي سيارات من ذوي السمعة والخبرة الممتازة ويمتلك تاكسي بيجو ويعمل عليه أحد أبنائه ولما سألته لماذا لا يحوله ليعمل بالغاز كان رده قاطعا" أن الغاز ينهي عمر الماكينة_وهنا سنلاحظ عدة أمور وهي:_
1_البيجو 504تتمتع بموتور قوي صناعة فرنسية ومن شركة عريقة.
2_الذي يرفض تزويد السيارة بظام وقود يعتمد علي الغاز الطبيعي هو ميكانيكي عريق ولن تكلفه الصيانة سوي ثمن قطع الغيار المتوفرة بأسعار أرخص من كل البراندات الحديثة_وأعطالها محدودة ولا تحتاج لمراكز متخصصة أو كشف بكومبيوتر أعطال لأن أي ميكانيكي مذاكرها جيدا" ويستطيع التقدم برسالة دكتوراة إلي جامعة السوربون يكون موضعها عن البيجو 504.
3_الموتور سعة 2000cc أي أقوي من موتور ال516 وبالتالي السحب لن يتأثر بنفس الدرجة مثل الإسبرانزا التي تعاني أصلا" من هذه المشكلة حتي مع بنزين 92.
4_أكيد الغاز كوقود كان سيوفر من تكلفة التشغيل لسيارة تسير لمدة 16 ساعة يوميا"ومن فئة لترية أكبر من الإسبرانزا.
أرجوا أن يكون الرد وافيا" لتحسم خيارات_وفقك الله لما فيه الخير وتفضل بقبول تحياتي وإحترامي.

التعديل الأخير تم بواسطة transporter ; 29-11-2011 الساعة 05:35 PM
قديم 29-11-2011, 05:42 PM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

مبروك مقدما
وبالنسبه للغاز زياده علي اللي قالوا عدد محطات الغاز مش كتير

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share