العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > إطارات السيارة

إطارات السيارة ساحة تتناول كل ما يتعلق بإطارات السيارات و الجنوط

قديم 26-10-2011, 12:12 PM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light
افتراضي هغير اطارات و جنوط عربيتي و مش عارف اجيب ايه .. ساعدوني يا ولاد الحلال

يا هلا يا هلا يا هلا يا شباب

بقالي كتير معملتش مشاركات في المنتدي الجميل بتاعنا

لكن هروح فين بلف بلف و برجع تاني

كنت عايز مساعدة بسيطة جدا أكيد عند الناس الخبرات بتوعنا اللي في المنتدي اللي بيركبوا عربيات بقالهم 10 سنين و 15 و 20 سنة و يمكن اكتر

انا نويت بمشيئة الرحمن اغير اطارات العربية عندي اللي هي ميشلان فرنساوي
مقاسها 195 65 R15 بعد عشرة عمر و سفر كتييييير و بعد استهلاك استمر ما يقرب لــ80 الف كيلو و مش ببالغ لما بقول انها لسه فيها و تقدر تمشي اكتر من كدا كمان

نويت اعرض و اركب جنط سبور 16 او 17
و طبعا استخدمت المعادلة السحرية بتاعة استاذ هشام باهي في معرفة الأطارات المناسبة لعربيتك

و محتار جدا جدا جدا علشان بسمع كلام كتير ان الميشلان الفرنساوي انتاج 2011 مش بنفس كفأة 2005 اللي راكب عندي
و ان البردجستون التايلاندي ميفرقش حاجة عن الياباني و ارخص كمان و توفير
و ان الأطارات الماليزي و التايلاندي و الأندونيسي حلوة و ارخص

اعمل ايه انا بقي .. و اجيب ايه مع العلم ان انا سفري كتير و شغلي هنا في القاهرة في شبرا الخيمة يعني مطبات بقي و حفر في الأرض و بهدلة فبالتالي انا عايز كاوتش حمار شغل و ميقولش اه قبل 60 الف كيلو

و ياريت كمان تقولولي افضل انواع الجنوط اللي مش غالية اوي و في نفس الوقت قوية و تستحمل المطبات و البهدلة

اسف طولت عليكم .. بس احنا اخوات بقي ملناش غير بعض

AHMED bAdR

octavia a4
قديم 26-10-2011, 03:11 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هغير اطارات و جنوط عربيتي و مش عارف اجيب ايه .. ساعدوني يا ولاد الحلال

بص عن تجربة والحمد لله مريحانى وكويسة فى كاوتش اسمة تويو يابانى دا عامل زى الملبن طرى جدا لدرجة مش هتحس بالارض الخشنة تحتيك وقوى على الطرق السريعة وكمان اللى خلانى اجيبة اكتر انى لما كنت بدوس فرامل على اسفلت ناعم اسمع صوت صفير الكاوتش القديم لكن دا مها تدوس فرامل ملوش صوت فى الارض اسال وشوف
قديم 26-10-2011, 03:15 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هغير اطارات و جنوط عربيتي و مش عارف اجيب ايه .. ساعدوني يا ولاد الحلال

انواع الكاوتش مختلفة ومتنوعة أ.أحمد بدر
حدد حضرتك الامكانيات المادية المتاحة للتغيير
ان شاء الله يتم الموضوع على خير
متابع معك

قديم 26-10-2011, 08:44 PM
الصورة الرمزية b A d R
b A d R b A d R غير متواجد حالياً

b A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of lightb A d R is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

بص عن تجربة والحمد لله مريحانى وكويسة فى كاوتش اسمة تويو يابانى دا عامل زى الملبن طرى جدا لدرجة مش هتحس بالارض الخشنة تحتيك وقوى على الطرق السريعة وكمان اللى خلانى اجيبة اكتر انى لما كنت بدوس فرامل على اسفلت ناعم اسمع صوت صفير الكاوتش القديم لكن دا مها تدوس فرامل ملوش صوت فى الارض اسال وشوف
ممممممممم طيب هو افضل ولا ميشلان و بريدجستون و كونتننتال ؟؟
برضه حاسس إن تويو مش من أفضل 5 اطارات في السوق ولا ايه رأيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فيصل مشاهدة المشاركة

انواع الكاوتش مختلفة ومتنوعة أ.أحمد بدر
حدد حضرتك الامكانيات المادية المتاحة للتغيير
ان شاء الله يتم الموضوع على خير
متابع معك

ميزانية الكاوتش مفتوحة مينفعش العب فيه او اجيب حاجة تعبانة
لكن ميزانية الجنوط محدودة شوية .. ياريت تنصحني

و ميرسي ليكوا يا رجالة ربنا يخليكوا

AHMED bAdR

octavia a4
قديم 26-10-2011, 09:26 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

استاذ أحمد بدر :السلام عليكم
ارشح لك عن جدارة احد الاختيارين بالنسبة للكاوتشوك :1.جوديير تورينج 205/55/16 يوجد منه المانى/وسوق اوربية مشتركة
2.بيريدجستون تورنزا نفس المقاس اليابانى فقط من هذا النوع
الجنوط :الايطالى لا يعلى علية
يلية الاندونيسى والماليزى المهم ابعد عن الصينى
وفقك الله الى كل الخير