العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Regata

قديم 21-10-2011, 02:43 PM
vet.mohamed vet.mohamed غير متواجد حالياً
هواياتي: for ever cars

vet.mohamed is on a distinguished road
عاجل ممكن مساعدة ....... يامحبى الريجاتا

السلام عليكم
معلش يا شباب عايز اسئلكوا شوية اسئلة عن الريجاتا لعل وعسى ابقى من ماليكها
انا بس عايز اعرف ايه الفرق بين s85 وs100 وانهى الاحسن او تنصحونى اجيب انهى ؟
بعدين انا سمعت عن موضوع بارومة الريجاتا كتييييييييير فياريت حد يقولى اصله وفصله
اخر حاجة لما اجى ادبس واشترى العربية اهم حاجات ابص عليها فى العربية واتاكد منها
وشكرااااااااااااااااااااا اااااااااا

سبحان الله وبحمده * سبحان الله العظيم
(كلمان خفيفتان على اللسان حبيبتان الى الرحمن ثقيلتان فى الميزان )

قديم 21-10-2011, 03:25 PM
mo_ghander mo_ghander غير متواجد حالياً

mo_ghander is on a distinguished road
افتراضي رد: ممكن مساعدة ....... يامحبى الريجاتا

انا عندي ريجاتا 85 اس ..... البروما فعلا موجودة بس تتعالج .....انا شايفة انها مش مشكلة جامدة .... اهم حاجة حالة المتور ... وبد كدا الدواخل ...... ثم العفشة .....
قديم 21-10-2011, 05:22 PM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

دة كوبي من حديث مع احد الاعضاء ف الرسائل الخاصة هنسخة لحضراتكم هنا لعل فية الفائدة بدلاَ من وجودة ع الخاص

اوجة الفرق بين النوفا والعادية :
النوفا موديلاتها احدث بتبدء من 1987 الى 1990
العادية بتبدء من 1984 وتنتهى في 87

لا يوجد اي فرق فى الشكل او الابعاد بيين الاتنين سوى الكماليات والكمبيوتر . وأكر الابواب .

الكربراتير مختلف شوية فى النوفا عن العادية .. بوجود سخان كهربائى بدل العادي الواير .. ودة مش فى كل الموديلات
النوفا فيها 2 زجاج كهربا + سنتر بدون ريموت + كمبيوتر كشف اعطال حساسات مثل حساس
لتيل الفرامل والزيوت بأنواعها وضغط الزيت .. الخ . وحتى لو لمبة اتحرقت بتعرف منة .. لكن نادر جدا لو لقيت سيارة
الكمبيوتر بتاعها يعمل بكفاءة لقدم الموديل .

النوفا فيها عداد بيحسب كمية استهلاكك للبنزين وهل هو استهلاك جيد ام مبالغ فية .. والعداد دة غير موجود فى العادية .. العادية زي النوفا .. الا ان النوفا افضل لانها موديل احدث شوية .. قطع غيار الاتنين هما هما واحد ما عدا الفتيس

احسن موديلات الريجاتا واللى قطع غيارها سهل جدا موديلات من 1985 الى 1989
واوعى تجيب 1990 لعدم وجود قطع غيار لها وللاختلاف كبير فى الفتيس من جوة وعدم انتشار قطع غيارة
علماَ ان هذا الموديل يتميز بأن موتورة انجيكشن ولا يوجود كربراتير بطبيعة الحال .. الا ان عيبة عدم انتشار قطع
الغيار .. والموديلات كلها كما قلت سلفاَ هى هى نفسها .. نفس الشكل والابعاد وكل شيئ .. فقط شكل اكر الابواب
من " معلقة " فى العادية كما يقولون عليها .. الي الزر " زى اكرة اللانسر مثلا بتمسك اليد وتضغط على مكان المفتاح اللى عبارة عن زرار .. فقط لا غير .

المشكلة الوحيدة الموجودة فى 100 اس هي عدم توافر بعض قطع غيرها خصوصاَ قطع غيار الموتور .. موتورها هاف انجكشن بنظام SOHC .. عدم انتشارها بشكل واسع + استهلاك عالى للبنزين .. ولا يوجد فارق مغري يجعلك تقتنيها عن سابقتها .
ايضاَ اضف على ذلك التالى :
The engines offered were also similar, being the 1301 cc straight-4 rated at 68 PS (50 kW; 67 hp)

(Regata 70) and the 1498 cc I4 rated at 82 PS (60 kW; 81 hp) (Regata 85). Both of these were SOHC engines. A DOHC 1585 cc I4 rated at

100 (Regata 100) was also available with two SOHC diesels, a 1714 cc straight-4 rated at 58 PS

الريجاتا عافية شوية عشفتها حلوة ومش ناشفة وبتستحمل المكسر .. وبوجة نظري احدث وافضل من موديلات قديمة كتير

قطع غيار متوفرة جديد / استيراد / مستعمل .. ويمكننى ارشادك لاحقاَ ان احتجت للاي قطعة غيار وسعرها. علما ان اسعارها جيدة ومعمرة

الريجاتا لو حالتها مش نضيفة من البداية هتتعبك جداَ .. لذا حاول وبشدة الحصول على حالة نظيفة جداَ .. خصوصا اساسيات السيارة والبودي .. الموتور سهل صيانتة واصلاحة

وحاجتة متوفرة واسعارها جيدة .. اما البودي واساسيات السيارة يجب ان تكون نظيفة لان اكبر عيب فيها هو البارومة

عيوبها بكل امانة :
1 - البارومة .. لو مسكت فيها مش بتسيبها كسائر سيارات فيات الايطالية وطبعا بتتعالج
لذا حاول الحصول على اساسيات وبودي بدون بارومة ولا تـلتف للفبريكة .. الناس بتفرح بكلمة فبريكة
وبيلاقى عدم عناية بالحوض واساسيات السيارة للحفاظ على كلمة فبريكة وتجد ف النهاية بارومة سارحة ف كل حتة .. وطبعا فبريكة يرشها لية وتبقى مش فبريكة
2 - خامة التابلوة سيئة .. ونادراَ لو وجدت تابلوة غير مسكر
3 - اداء التكييف غير جيد .. ملطف للجو ورحمة عن سخونية الشارع والشمس . بارد بشكل خفيف
4 - الاسبراتير الالكترونى بتاع الفبريكة ضعيف .. يفضل تركيب اسبراتير عادى .. او الالكتروني ايطالي جديد بدل الفبريكة
5 - طرمبة البنزين ميكانيكية وبتتأخر فى الدوارة لو سبتها للاكثر من يومين .. وحلها انك تركب طرمبة بنزين كهرباء لانسر يابانى هدور ف اي وقت وفى عز التلج
6 - علبة الفيوزات لا توجد جديدة ولكنها موجودة استيراد فى حالة احتياجها .. علماَ ان بها دائرة فى الداخل ولها ترانستورات ic قد تتلف

اخيرا لو احتجت اي شيئ بخصوص الريجاتا راسلنى وستجدنى بمشيئة الله بأسرع وقت .. . ايضاَ ستجد الكثير عن الريجاتا فى المنتدى هنا .

التعديل الأخير تم بواسطة NicEgypt ; 21-10-2011 الساعة 05:27 PM
قديم 23-10-2011, 04:12 AM
mentaloss mentaloss غير متواجد حالياً

mentaloss is on a distinguished road

السلام عليكم يا باشمهندس حسين حضرتك ذكرت ملحوظه مهمه جدآ بالنسبه لى وهى اننا منكن نغير طلمبة البنزين الميكانيكيه الى كهرباء بتاعة اللانسر هل فى تعديل هيتم واشتريها منيين وتعمل كام؟!

وما قصرت فى الرد بارك الله فيك
قديم 24-10-2011, 03:07 AM
الصورة الرمزية NicEgypt
NicEgypt NicEgypt غير متواجد حالياً
من انا؟: web programmer & application windows
هواياتي: marketing books كتب علم التسويق بأنواعها

NicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond reputeNicEgypt has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mentaloss مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا باشمهندس حسين حضرتك ذكرت ملحوظه مهمه جدآ بالنسبه لى وهى اننا منكن نغير طلمبة البنزين الميكانيكيه الى كهرباء بتاعة اللانسر هل فى تعديل هيتم واشتريها منيين وتعمل كام؟!

وما قصرت فى الرد بارك الله فيك
تشتريها من اي محل قطع غيار .. لو حابب تحديداَ من عند سوسو ف الجيزة
بس اسمع ان سوسو اسعارة بقت نار مؤخراَ .. لذلك دور عليها عند بتوع اليابانى
وعلى فكرة ممكن تشتري اي طرمبة بنزين كهربا .. المهم البار يكون 1.5 bar
هتأكد لحضرتك من البار الاول لانى مش متأكد انا كتبت حسب ذاكرتى .. هبص ف العربية واقولك بالظبط
لازم الكربراتير بتاع حضرتك يكون الراجع عندك شغال كويس ومفهوش مشاكل ومش ملغي
لان فية بعض العربيات الراجع بيكون ملغي ودة غلط الضغط اللى هيتولد من الطرمبة هش هيلاقى مكان يتصرف فية .