العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 10-10-2011, 09:23 PM
الصورة الرمزية المفكر
المفكر المفكر غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري جدا
التخصص العملى: مدرس لغة عربية

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of
عاجل أجيب أوكا ولا بلاش............... أرجو المساعدة

السلام عليكم ورحة الله
بدون إطالة فإني أريد شراء شيارة بميزانية صغيرة جدا، وبعد مقارنة الأنواع وجدتني ألف ألف وأرجع للأوكا.
لكن هناك مخاوف عديدة عرضها علي من حولي، ولذا قررت أن أفضل من يساعدني خبراء الادا بالمنتدى.
وما أريد معرفته:
متوسط سعر الادا (1998 - 2000)
مميزاتها وعيوبها
هل هي أفضل أم 127 مع الأخذ في الاعتبار سهولة ايجاد قطع غيار وميكانيكي الفيات.
قدرتها على المسافات اليومية الطويلة (من الهرم لمدينة نصر يوميا)
استهلاك البنزين
قطع الغيار
أرجو من اخوتي المساعدة لأن الموضوع حيوي جدا بالنسبة لي

مع تحياتي
المــــــفــــــــكــــــ ر
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وأرنا الباطل باطلا ووفقنا لاجتنابه

قديم 11-10-2011, 03:51 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أجيب أوكا ولا بلاش............... أرجو المساعدة

انا معرفش اسعار الاوكا بس انا بقولك انها عربيه فاشله مليون فى المية حاول تجيب ماروتى او 127 برقبتها عربيه بجد مش متوسيكل فى شكل عربيه زى الاوكا وليهم قطع غيار فى كل حته والمكيانيكة كلهم بيشتغلو فيهم
وتبقى عربيه تتعلم عليها وتجى تبيعها تلاقى اللى يشترى منك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 11-10-2011, 09:24 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

متوسط اسعار الاوكا من 10 الى 15 الف وبخصوص قطع الغيار انا شخصيا معرفش عنها حاجاة بس لو حضرتك من القاهرة ممكن تسال عند حمدى لادا موجود ليها قطع غيار ولا لا

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 11-10-2011, 04:57 PM
الصورة الرمزية المفكر

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

انا معرفش اسعار الاوكا بس انا بقولك انها عربيه فاشله مليون فى المية حاول تجيب ماروتى او 127 برقبتها عربيه بجد مش متوسيكل فى شكل عربيه زى الاوكا وليهم قطع غيار فى كل حته والمكيانيكة كلهم بيشتغلو فيهم
وتبقى عربيه تتعلم عليها وتجى تبيعها تلاقى اللى يشترى منك
والله انا معنديش مشكلة في الشكل ، وكده كده انا بسوق من سنين فمش جايبها تعليم، و سبب تفكيري فيها اقتصادي بحت، ولأن فيه واحده قدامي ب 5500 يعني لقطة، اللي مخوفني قطع الغيار وأسعارهاـ

مع تحياتي

قديم 11-10-2011, 05:00 PM
الصورة الرمزية المفكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

متوسط اسعار الاوكا من 10 الى 15 الف وبخصوص قطع الغيار انا شخصيا معرفش عنها حاجاة بس لو حضرتك من القاهرة ممكن تسال عند حمدى لادا موجود ليها قطع غيار ولا لا
وعشان متوسط الأسعار والسعر اللي قدامي 5500 انا بفكر فيها، بس حمدي لادا بيقول أسعار غربية يعني الاكصدام ب 250 وقيس على ده

مع تحياتي

الكلمات الدليلية
لادا