العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 09-10-2011, 10:39 PM
احمد القطاوي احمد القطاوي غير متواجد حالياً

احمد القطاوي will become famous soon enough
خبر جديد تحويل راديو سيارة قديم ليعمل كامشغل mp3

موضوع غريب طبعا
لكني نفذته واقعيا و يعمل بصورة ممتازة

الفكرة جاتني لما اشتريت راديو يشغل mp3 وبعد فترة بسيطة باظ مني بسبب غلطة اثناء تعديل السماعات
طبعا انا استخسرت اشتري واحد جديد

فاجتني فكرة غريبة
اجيب مشغل mp3 ابو 30 جنيه واوصله علي الراديو القديم اللي عندي و بشريط الكاسيت اللي بيتباع واشتغل شوية وباظ

فقررت اني احط مشغل ال mp3 داخل الراديو فقمت بإزالة عدة الكاسيت القديمة وفكيت دائرة الmp3 وركبتها مكان العدة من الخارج مكان ما بحط شريط الكاسيت وعدلت في دائرة الصوت والزراير ودلوقتي مشغل راديو و مشغل mp3 وكمان بالريموت

فكرة جميلة غير مكلفة صحيح
قديم 10-10-2011, 01:42 AM
walidelwahsh
Guest

افتراضي رد: تحويل راديو سيارة قديم ليعمل كامشغل mp3

: 0369B3~177:
قديم 10-10-2011, 10:46 PM
احمد القطاوي احمد القطاوي غير متواجد حالياً

احمد القطاوي will become famous soon enough

شكرا علي الرد
قديم 25-11-2011, 05:11 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

ياريت توضح لنا بالصور للأستفاده
والله المستعان
قديم 09-12-2011, 11:55 PM
الصورة الرمزية esafegypt
esafegypt esafegypt غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان بدائي

esafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud ofesafegypt has much to be proud of

انا عندى فكرة اسهل من كده يا مان انت تنزل تشترى سماعه كومبيوترب 15 جنية هتفك السماعات دى وهتاخد منها دايرة الصوت هتلاقى مخرجين واحد للسماعة اليمين والتانى للشمال وطبعا وصلة الكهرباء معروفة هتوصلها بالسلك بتاع الكهرباء ولو موش عارفة هيكون باين وانت بتفك الكاسيت اللى باظ عندك فى العربية بس خد بالك ليلسعك هههههههه
والدايرة دى هيبق صوتها كويس وهتوصل بيها الام بى ثرى او السي دى

وممكن بدل ما ترمى السماعات اللى انت فكتها من سماعة ال سبيكر ممكن تعملهم تويترات ( سكسكة ) وهيكون صوته كويس وهيعطى صوت اكنك اشتريت تويترات من افضل نوع
ولو حد عاوز صوت جامد ويمشى فى الشارع والناس تقول ده مركب امبليفير جيب صب وفر كومبيوتر نوع كويس يكون فيه تحكم للتربيل والبيز ((( السكسكة والدوم ))) هههههههههه
واعمل نفس القصه على الصب لان الصب ووفر الغالى ( الانواع الكويسة ) بيكون فيها شريحه
الشريحة دى بتعمل اغلب وظائف الا امبليفير بالظبطت بس لو حسبتها هتلاقيها ارخص بكتير من
امبليفير وصوتها جبار وطبعا ممكن تستخدم سماعات الصب زى ما انت عاوز سواء فكيتها من البلاستيك اللى هى فيه او سيبتها زى ما هيا الموضوع عاوز دماغ كويسة موش اكتر ولو حد قال طب الشكل العام موش كويس ان العربية يبق مكان الكاسيت فاضى وشوية سلوك هقول له ممكن تجيب فرخ كرتون من نوع كويس ( قوى) وتلزق عليه استيكر على نفس المساحه وممكن تضلعة كمان وتعمل له ديكور بمزاججك وتلزقة كويس وتغطى بيه الموضوع اللى احنا قولنا عليه وياسلام لو جبت نوع صب ووفر بالريموت ومدخل يو اس بى من الصبات اللى نزلت جديد فى السوق يا معلم يبق يبق الموضوع 1000/1000
وعموما هحاول انزل شرح بالصور قريبا انا عاملة عندى والصوت عندى موش عاوز اقولكم دمار شامل وعلى شرط انا اغلب اصحابى عندهم
امبليفير
وكاسيت بايونير والسونى واخر دلع والصوت عندى هو هو زى عندهم بالظبطت