العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-10-2011, 08:52 PM
فياتاوى فياتاوى غير متواجد حالياً

فياتاوى will become famous soon enoughفياتاوى will become famous soon enough
افتراضي استفسار عن رجرجة وفصل العربية

السلام عليكم

--

انا عندى استفسار ياجماعة

انا اول ما انزل الصبح وادور العربية

تمشى تمام جداً ولما اقف بردو تبقى واقفة عادى مفيش اى مشكلة ( لو وقفت فى اشارة يعنى)

لكن بعد مدة من المشى وكدا الاقى العربية ترجرج جامد لو وقفت فى اشارة مثلاً والرجرجة تخف شوية لو جبت الفتيس فى n او p لكن بردو تفضل موجودة لكن اول مانزل الصبح مفيش حاجة اسمها رجرجة خالص

الجدير بالذكر انى لو بطلبت العربية ووقفت جنبها شوية ورجعت تانى ادور وكدا الرجرجة تفضل موجودة بردو يعنى العربية مش بتبقى فى حالتها اوى الا اول ما انزل الصبح والف شوية

--

تانى مشكلة

انى بردو بعد ما الف شوية بالعربية مش اول مانزل ,, سبحان الله اول مانزل العربية بتبقى مكيفانى اوى وعلى مزاجى جداً

لكن بعد شوية يحصل التالى

العربية بتبطل فى الملفات او بإختصار شديد اوى لما ألف الدركسيون كله الاقى عداد rpm طلع سنة كدا وتروح العربية فاصلة

ملحوظة مش بتبطل الا لما بكون لافف الدركسيون وطبعاً قبلها بحس برجرجة
قديم 04-10-2011, 11:31 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن رجرجة وفصل العربية

متقلقش كانت بتعمل معايا كدة بس اول ما ادور وفى الاشارات تترج وتلاقى كمان الشكمان ورا بيلعب صح الكلام
بس حلها بسيط جدا
اولا انا عايز نوع العربية ماشية اد اية موديلها اخر حاجة عملتها فى العربية من صيانة كانت اية
الحل بقى لاى عربية بتحصل فيها الرجة دى
فى بلف اسمة بلف الايديل دا لازم يتنظف لازم ولابد مهمة هو المسئول عن الابى ام
فى العربية فى السلانسية دا تنظفة او لو معاك غيرة احسن وغير البنزينة اللى بتحط منها لانة الرجة سببها التانى نوع البنزين لو مغشوش العربية هتترج جامد جدا بذات لو انجكشن اعمل الاول انك تغير البنزينة حط من موبيل وفول العربية وامشى وارجع بعد ما يخلص ربع الناتك فل تانى معلش وبعدها شوف لو لسة يبقى مليون المية بلف الايديل بس كدة كدة نظفة والمشكلة هتختفى خالص ان شاء الله متقلقش
قديم 04-10-2011, 11:51 PM
فياتاوى فياتاوى غير متواجد حالياً

فياتاوى will become famous soon enoughفياتاوى will become famous soon enough

العربية تيريوس موديل 99 , اوتوماتيك
آخر صيانة فى العربية مكانش ليها دعوة بالماكينة خالص وانا من يوم ما اشتريتها وهى على الحال

وعلى فكرة واحد صاحبى بيقولى ارفع البنزين شوية ( الماكينة واطية يعنى ) وقالى كمان ان مية فى المية العربية ناقصة زيت (ماكينة + فتيس )

ايه رأى حضرتك فى الكلام دا؟

ومشكور جداً على الافادة وان شاء الله من بكرة هطبق الى قولت لى عليه

بس ياترى البلف دا لو جديد سعره يبقى كام وشكراً
قديم 05-10-2011, 12:18 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فعلا استاذ محمد عنده حق
هو بيبقي غالي فيفضل النضافة اولا
مفيش فايدة يبقي جرب واحد استيراد

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 05-10-2011, 01:39 AM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فياتاوى مشاهدة المشاركة

العربية تيريوس موديل 99 , اوتوماتيك
آخر صيانة فى العربية مكانش ليها دعوة بالماكينة خالص وانا من يوم ما اشتريتها وهى على الحال

وعلى فكرة واحد صاحبى بيقولى ارفع البنزين شوية ( الماكينة واطية يعنى ) وقالى كمان ان مية فى المية العربية ناقصة زيت (ماكينة + فتيس )

ايه رأى حضرتك فى الكلام دا؟

ومشكور جداً على الافادة وان شاء الله من بكرة هطبق الى قولت لى عليه

بس ياترى البلف دا لو جديد سعره يبقى كام وشكراً
بعد اذنك متلعبش فى الماكينة ولا الفتيس جرب الاول الكلام اللى قلتة واستاذ احمد بارك الله فية برضة مؤيد الكلام معايا وبعدها لو لسة زى ما هى قول واحنا مع الاعضاء نشوف حل تانى بس ابدا بالاسهل الاول والتنظيف مش هياخد 20 جنية والبنزين عليك بقى بس حط من موبيل لانى عليها رقابة ومعايير كل سنة يعنى احلى الوحشين ههههه بالتوفيق